Model ProCeed je tretím z piatich plánovaných derivátov modelového radu Kia Ceed. V porovnaní s klasickým kombi je shooting brake citeľne nižší a emotívnejší, sexi pozadie ukrýva batožinový priestor s objemom až 594 dm³. Vďaka veľkým piatym dverám je výborne prístupný a plne využiteľný, a tak je tento model parádnou kombináciou emócií a každodennej praktickosti. Keďže ProCeed osloví skôr luxusnejšie ladenú klientelu neprekvapí, že sa piate dvere otvárajú elektricky.
Posun k emóciám samozrejme cítiť aj v kabíne. Majiteľ dostane športové sedadlá s výrazným bočným vedením aj športový volant, na palube nechýba bohaté zostava prvkov komfortu ako aj aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Pod prednú kapotu automobilka ponúkne benzínové štvorvalce 1,4 T-GDi (103 kW/140 k) a 1,6 T-GDi (150 kW/204 k) a turbodiesel 1,6 CRDi (100 kW/136 k). Všetky tri motory budú k dispozícii so šesťstupňovým manuálom aj sedemstupňovým automatom DCT.
Prvé kilometre sme za volantom novinky absolvovali na okruhu. Fajn skúsenosť, podvozok by zvládol aj výkonnejší motor, na limite boli skôr pneumatiky. Život sa však odohráva na cestách. Bez možnosti držať si ideálnu stopu a s autami v protismere, na ktoré treba reagovať. A tak vyrážame do pohoria Montserrat. Kto túto cestu pozná vie, že za zákrutou väčšinou nenasleduje rovina ale ďalšia zákruta končiaca kdesi za skalou. Spoločnosť nám robí výkonnejší z benzínovým agregátov, samozrejme s manuálnou prevodovkou. Striedanie zákrut zvládalo auto bez zaváhania, nakláňalo sa minimálne a aj keď sa na ceste tu a tam našla diera, deficit komfortu sme nepociťovali. Výkonnejší z benzínových motorov je pre tohto fešáka tou správnou alternatívou, na pokyn vodiča reaguje s chuťou, výjazdy zo zákrut boli výborné. Cestu späť do hotela sme absolvovali s turbodieselom a prevodovkou DSG. Ak si na voliči jazdných režimov zapnete Sport, splní očakávania športovej jazdy aj on. A samozrejme, počas dlhých diaľničných kilometrov bude citeľne úspornejší. ProCeed bude na výber s dvoma alternatívami výbavy: GT – Line a GT.
Čo dodať na záver prvej ochutnávky modelu ProCeed? SUV či crossover už majú všetci. Alebo minimálne takmer všetci. A tak na to ide Kia inak. Namiešala kombináciu emócií a reálnej každodennej praktickosti. Autu dopriala dva moderné benzínové štvorvalce, pričom obidva môžete mať s manuálom aj s automatom. A keď s ním potrebujete jazdiť dlhé kilometre, máte k dispozícii turbodiesel. Cenou je na tom ProCeed podľa nás tak akurát. Nemalo by preto hroziť, že zostane iba chutnou salónkou ukrytou za sklom.
Presadnime ešte do klasického päťdverového kompaktu Kia Ceed GT. Expresívne, no vkusne doladený dizajn karosérie a interiéru je podporený výborným štvorvalcom 1,6 T-GDi (150 kW/204 k), ktorý je na výber s manuálnou aj automatickou prevodovkou DSG. S autom sme mali možnosť vyskúšať si trať vytýčenú na veľkom parkovisku. Striedanie zákrut, vyhýbacie manévre na suchom aj mokrom povrchu. Celú trať auto absolvovalo bez váhania. Podvozok, brzdy aj riadenie poslúchali na slovo. Dvestoštyri koní a výborný podvozok bude pre dušou mladých lákavou vstupnou bránou k zážitkom na kľukatých cestách.
Obidve emotívne alternatívy Kia Ceed už majú ceny. Na päťdverový Ceed GT si pripravte 22 590 €, v prípade shooting brake ProCeed budete potrebovať minimálne 21 090 €.
Text: Peter Lacena, foto: autor a archív