Na Slovensku sa podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky aj v minulom roku vyrobilo viac ako milión vozidiel. Podľa predbežných výsledkov je to viac ako 1 080 000 vozidiel. Práve toľko predstavuje produkcia v automobilových závodoch Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, PSA Group Slovakia a Jaguar Land Rover, ktoré spolu vytvorili nový rekord.
Ako uviedol v Bratislave na výročnom stretnutí s médiami prezident ZAP SR Alexander Matušek, podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii dosiahol 46,8 % a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35 %. Samozrejmosťou je aj ďalší ukazovateľ, ktorý nás zaraďuje medzi vyspelé automobilové veľmoci. Už niekoľko rokov Slovensko vedie svetový rebríček v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, za rok 2018 to predstavuje 198 áut. Jednotlivé závody zatiaľ nezverejnili presné dáta, koľko ktorý vlani vyrobil áut. Všetky značky počas uplynulého roka však zaznamenali niekoľko míľnikov. Nitru opustil prvý sériový Land Rover Discovery, v Trnave vyrobili trojmiliónte auto, v Tepličke nad Váhom spustili montáž nového Ceedu a zároveň modernizovaného SUV Sportage s mild hybridným pohonom, a v Devínskej Nove Vsi odštartovali produkciu tretej generácie mimoriadne dôležitého modelu Volkswagen Touareg. V Tepličke očakávajú, že výrobný závod Kia Motors Slovakia počas tohto roka prekoná hranicu piatich miliónov vyrobených áut.
Automobilový priemysel čakajú v krátkej budúcnosti významné zmeny.
Tento rok bude preto mimoriadne náročný. ZAP SR definoval bariéry ďalšieho napredovania a zachovania konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, o ktorých rokovali s predsedom vlády a vybranými ministrami. Výsledkom bolo uznesenie, ktoré riešilo otázky dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily a opatrenia v systéme duálneho vzdelávania.
ZAP SR sa aktívne podieľal aj na príprave stratégií hospodárskej politiky, životného prostredia, rozvoja elektromobility, či na príprave rozvoja aplikovaného výskumu a inovácií.
Aktívne participoval aj pri otvorení trhu práce pre pracovníkov z tretích krajín, na zvýšení mobility pracovnej sily, či pri rekvalifikačných projektoch. Posun nastal aj v projekte duálneho vzdelávania a pozitívna je aj akreditácia študijného odboru „Profesijný bakalár.“
„Tento rok bude automobilový priemysel v znamení prípravy na globálne výzvy, ktoré súvisia hlavne s legislatívou v oblasti znižovania emisií, dôsledkom čoho nastane rozvoj trhu s vozidlami na alternatívny pohon. To prinesie zmeny v štandardnom ponímaní mobility a dopady na výrobu vozidiel a dielov. Preto budeme aj v roku 2019 pokračovať v definovaní bariér a potrieb ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu a budeme žiadať vládu o aktívny dialóg,“ zdôraznil Matušek.
Hoci sa automobilový priemysel pripravuje na rozsiahlu elektrifikáciu -do roku 2025 budú aj v našich fabrikách elektrické autá predstavovať 15 % z celkovej produkcie, Slováci zatiaľ o elektromobily veľký záujem neprejavili. Z celkového počtu 98 080 nových osobných áut, zaregistrovaných na Slovensku v roku 2018, mali podiel iba 0,3 percenta. Podľa štatistiky ZAP SR sa najväčšej popularite tešil benzín (66,49 %), ktorý v počte zaregistrovaných osobných áut viac ako dvojnásobne prevýšil naftu (30,01 %).
V uplynulom roku narástol aj počet registrácií nových vozidiel na Slovensku. Celkový trh s novými autami vlani na Slovensku dosiahol 111 865 vozidiel, teda o 3586 viac ako v roku 2017. Z toho 98 080 registrácií pripadalo na osobné a 13 785 na úžitkové vozidlá. Slováci si okrem toho v roku 2018 zaregistrovali aj 71 541 individuálne dovezených vozidiel.
Juraj Paška, foto: Peter Lacena