Hneď na úvod poviem, že facelift novej Fabie patrí k tým menej nápadným. Keby to bolo na mne, dizajn aktuálnej generácie nezmením vôbec, ale chápem, že sa neustále treba niekam posúvať. Nová Fabia má teda trochu upravený tvar predných svetlometov, masky chladiča, nové modely diskov kolies a vo vnútri modernejší infotainmentový systém. Z motorov zostali iba trojvalce, avšak tie podstatné veci, pre ktoré som mal Fabiu rád, zostali.
V jednoduchosti je krása
Škoda Fabia nemá najprešpekulovanejší dizajn interiéru. Áno, je trochu plastový, ale keď si do Fabie sadnete a strávite v nej pár desiatok kilometrov, zistíte, že vám vlastne nič nechýba. Ergonómia ovládania je príkladná. Predným sedadlám síce chýba bočné vedenie, ale sedí sa mi v nich lepšie než predtým. Sú tu dostatočne veľké, ale aj dostatočne malé odkladacie priestory. Všetko si nájde svoje miesto tak, aby sa to tam zmestilo alebo zbytočne nelietalo a nerobilo hluk. Fabia Combi má, prirodzene, aj dosť veľký kufor. Dokonca si trúfnem povedať, že nadpriemerný. Jej 530 litrov je navyše ukážkovo využiteľných. Je tu dvojité dno, aby sa sedadlá sklápali takmer do roviny, sú tu háčiky, kotevné oká, šikovná roletka a aj 12 V zásuvka. Čo sa týka infotainmentu, chválim rýchlo reagujúcu dotykovú obrazovku, ako aj prítomnosť USB portu vpredu a dvoch ďalších USB portov vzadu. Všetko je to poskladané jednoducho a účelne.
Ako pierko
Fabia zaujme ešte jedným parametrom. Je ním pohotovostná hmotnosť iba okolo 1 100 kg. A práve tá sprevádza jej jazdný prejav v tom najlepšom svetle. Trojvalcový motor 1,0 TSI, fúknutý na 81 kW (110 koní) a 200 Nm nie je trhač asfaltu a kým si zvyknete na dlhánske prevody šesťstupňovej manuálnej prevodovky, bude sa vám zdať lenivý. Potom však zistíte, že Fabia má dosť slušné pružné zrýchlenie a má výkonovú rezervu aj v rýchlostiach okolo 150 km/h. Motor je výborne odhlučnený, prakticky nevibruje a aj jeho naladenie je veľmi dobré. Pri 1 800 otáčkach sa jeho turbo zobúdza a prichádza dosť silný záťah, ktorý síce vädne v okolí 5 000 otáčok, ale do 6-tisícok môžete motor vytáčať bez výčitiek. Výbornou správou je spotreba. V medzimestskom režime zvládne jazdiť za menej než 5 l/100 km. Rozumný priemer je okolo 5,7 l/100 km, čo je fantastická hodnota. Pre mňa bol však popri úžitkových vlastnostiach najväčším argumentom v prospech Fabie jej podvozok. Je totiž neuveriteľne poddajný a komfortný ešte aj na 17-palcových kolesách (na 18-kach už nie, pozor na to). Fabia je s ním predvídateľná a v zákrutách schopnejšia, než by ste predpokladali. Keď ju poriadne naložíte, zadok stratí trochu sebadôvery, ale komfortný podvozok bol z najväčšej miery zodpovedný za to, že som si každodennú jazdu s Fabiou Combi užíval. Za zmienku stojí aj jeho dobré odhlučnenie. Mimochodom, spomínané svetlomety môžu obsahovať Full LED technológiu. LED svetlá mala aj testovaná Fabia. Najmä v diaľkovom režime svietia veľmi dobre a rozhodne stoja za príplatok. Popri bezpečnostnom aspekte zlepšia aj imidž a vzhľad Fabie. Ako sa ukázalo, stačilo ozaj málo a „stará“ Fabia sa môže hrdo predávať ako nová a rovno patrí medzi to najlepšie v segmente.
Stručne: Škoda Fabia Combi 1,0 TSI 81 kW Style
Čo treba uznať: Fabia je skrz-naskrz dobré auto.
Čo nám chýbalo: Lepšie bočné vedenie predných sedadiel.
Čo nás prekvapilo: Reálne nízka spotreba, výborný podvozok.
Cena: základ/test: 12 890/15 158 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Technické údaje: Motor: zážihový preplňovaný R3/12V, zdvihový objem valcov 999 cm3, max. výkon 81 kW (110 k) pri 5 000 – 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 107 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 9,7 s, vmax= 196 km/h, spotreba výrobca/test 4,7/5,1 l/100 km.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor