Otvorene sa priznám, že VW Amarok mám rád a považujem ho za jeden z najlepších terénnych pick-upov. Páči sa mi, sedí sa mi v ňom dobre, má výborné jazdné vlastnosti na ceste aj v teréne… A mohol by som pokračovať ďalej. Tentoraz sa mi do rúk dostala výnimočná verzia, v ktorej sa spája nový výkonnejší motor a exkluzívna výbava Aventura Exclusive.
Začnem motorom. Ten je vyladený na 190 kW (258 k). Aj to viac než dosť, ale na 15 sekúnd dokáže riadiaca jednotka zvýšiť plniaci tlak turbodúchadla a výkon motora tak vytlačiť na rovných 200 kW (272 k). V spojení s 580 newtonmetrami je dynamika tohto Amaroku doslova ohromujúca. Chcete niekoho predbehnúť? Žiaden problém. Dokonca ani z vyšších rýchlostí. Tento Amarok ide za plynom lepšie ako mnohé osobné autá. Nový motor však nevyniká len pri predbiehaní, ale v každej situácii. Pri pokojnej jazde, keď sa piesty iba ledabolo prevaľujú mierne nad 1 100 otáčkami. Nízke otáčky mu evidentne ani v najmenšom nevadia – neduní a nevibruje v nich. Vyniká aj na diaľnici, keď tíško plní svoju povinnosť. V teréne, keď sa vďaka obrovskému krútiacemu momentu ani v strmom stúpaní, bahne, piesku, na skalách Amaroku nepodlomia kolená. Pravda, kto by bral Amarok, ktorý stojí na takýchto krásnych 20-palcových diskoch a nízkoprofilových pneumatikách do náročného terénu? Silu motora cítiť už pri prvom pošteklení plynu, keď sa nadýchne a spod kapoty sa ozýva s mohutnou hltnosťou. Akoby chcel vcucnúť celý svet okolo seba. Motor je v každej situácii vynikajúco podporovaný osemstupňovým automatom klasickej konštrukcie.
Avetura Exclusive
K výbave Aventura Exclusive prislúcha kvantum prvkov, ktoré posúvajú auto na úroveň porovnateľnú s luxusnými autami. Z pohľadu komfortu sú najzásadnejšími sedadlá ergoComfort pre vodiča a spolujazdca. Sú nastaviteľné v 12 smeroch a až na pár výnimiek elektricky. Sú veľké a fantasticky tvarované, potiahnuté kvalitnou kožou a vyhrievané. Radosť pozrieť sa na ne, ešte väčšia sadnúť si do nich a ostať v nich dlhé hodiny. Volant je potiahnutý kožou a manžeta voliča je tiež kožená. Samozrejmosťou je biele prešitie sedadiel, volantu aj manžety voliča s detailne spracovanými stehmi. Volant nielenže dobre padne do ruky (veď je nastaviteľný v oboch smeroch a má dobrý tvar), ale aj riadenie je výborné. Posilňovač má premenlivý účinok v závislosti od rýchlosti. Vo výbave Aventura je aj multimediálny a navigačný systém so 6,33-palcovým displejom. Ako inak vrátane konektivity so smartfónom. Luxusnému pocitu dáva korunku čierny strop. Z exteriérových prvkov upriamim pozornosť na už spomínané 20-palcové disky kolies, oblúk nad korbou s logom Aventura, nerezové bočné nástupné schodíky s LED osvetlením priestoru, bi-xenónové svetlomety s denným svietením. Korba je chránená plastovou vaňou a zakrytá hliníkovou roletou. Testovaný exemplár mal v opcii pevnejšie Heavy Duty odpruženie zadnej nápravy, no ani napriek tomu nebol na ceste uskákaný. Naopak, veľmi sebavedome filtroval aj horšie cesty. Permanentný pohon 4×4 s medzinápravovým diferenciálom typu Torsen (základné rozdelenie hnacej sily je 40:60) umožňuje použiť štvorkolku aj na ceste, v teréne zasa výborne funguje pribrzďovanie pretáčajúcich sa kolies a v prípade potreby si viete privolať na pomoc uzávierku zadného diferenciálu.
Stručne: Volkswagen Amarok 3.0 V6 TDI BMT 8AT 4Motion Aventura Exclusive
Čo treba uznať: Nový motor je silný ako býk.
Čo nám chýbalo: Pamäť sedadiel.
Čo nás prekvapilo: Výborné jazdné vlastnosti na ceste.
Cena: základ/test: 29 998/58 936 € vrátane DPH
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: Preplňovaný vznetový V6/24V, zdvihový objem valcov 2 967 cm3, max. výkon 190 kW (258 k) pri 2 500 – 4 000 ot.min-1, s overboostom 200 kW (272 k), max. krútiaci moment 580 Nm pri 1 400 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 234 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 7,6 s, vmax=199 km/h, spotreba výrobca/test 8,9/9,1 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor