Neveril by som, že Ford Mustang z prvej série nájdem kúsok od Bratislavy a v stave, akoby práve vyšiel z fabriky. Skúste si moje nadšenie vynásobiť koeficientom 54. Toľko rokov totiž odvtedy uplynulo.
Nekompromisný detailista
Človek, ktorý je majiteľom, otcom a realizátorom reinkarnácie tohto „pony“, čiže koníka vlastným menom Ford Mustang, je pán Alexander Lichtneker. O (nielen) Mustangoch vie všetko. Všetko v tomto prípade znamená viac, než si aj nie bežný milovník veteránov dokáže predstaviť. Napríklad aj to, akou farebnou značkou a prečo sa ktorý diel označoval. Alebo to, ako rozoznať, v ktorý deň v týždni a pre ktorý štát konkrétny kus vyrobili. Alebo že na výfuku bola skrutka oveľa dlhšia, než bolo treba. Alebo že zatmelenie odkvapov na strane vodiča bolo nedokonalé. Kde obvykle stiekol nedokonalý lak a kde vytvoril tzv. pomaranč. Pokračovať by sa dalo dve hodiny – tie sme si s kolegom vychutnali a nebyť ďalších povinností, zostali by sme mnohonásobne dlhšie. Čo je však najdôležitejšie – všetko toto pán Lichtneker zhmotnil vo svojom Mustangovi. Áno, aj tie stekance laku.
Jeden z prvých
Ford Mustang mal oficiálnu premiéru 17. apríla 1964, pričom výroba sa začala už 9. marca a to vo veľkom tempe. Kúsok, pred ktorým v úžase stojíme, má dátum výroby 27. apríla 1964 a poradové číslo 21 374. Nie je v pôvodnom stave, ale je zrekonštruovaný z pôvodných dielcov, mnohé z nich vyrobili už v roku 1964 a sú vo fantastickom stave, no napr. pneumatiky sú síce nové, ale vyrobené v pôvodných formách. Ako taký je minimálne v európskom meradle raritou. Poháňa ho motor V8 so zdvihovým objemom 4,3 l a výkonom 163 koní. Pod kapotou nájdeme ešte dynamo, dokonca posilňovač riadenia, ale bubnové brzdy sú jednookruhové a bez posilňovača. Ako prevodovka slúži trojstupňový automat. Nemá ešte typické označenia PRND21, tu sa jazdí na zelenej bodke. Nuž nemálo majiteľov ju zničilo aj preto, ale inak je neuveriteľne spoľahlivá a pracuje perfektne. Tento Mustang pochádza z Kalifornie a pán Lichtneker je druhým majiteľom. Nový stál 2 345 dolárov, čiže štyri výplaty. Náklady na jeho rekonštrukciu prekročili 90 000 €. Veľký problém bol napr. zohnať spony bezpečnostných pásov so vzorom hadej kože, nehovoriac o pásoch s dátumom výroby. Vlastne, veľký problém bolo všetko.
Burácajúci obláčik
V krikľavo červenom interiéri sa cítite ako v poriadnom americkom aute, proste v „amerike“. Burácavo-ušľachtilý zvuk osemvalca a hladučko radiaci automat vás privítajú, ako sa patrí. Nechýbajú veľký tenký volant, vysoká kapota. Prosto nádhera. Netúžim byť teraz starší, ale žiť vtedy v USA bolo určite skvelé. Rezerva výkonu je pri akcelerácii citeľná. Poďme však zatáčať. Tu sa prejaví tuhá zadná náprava, listové pružiny, úzke behúne pneumatík, no komfort je vynikajúci. Predstavte si tú atmosféru jazdy, keď si stiahnete všetky okná a venujete sa príjemným myšlienkam… S posvätnou úctou zatvárame dvere tohto klenotu a pevným stiskom ruky sa lúčime s jeho majiteľom. Bol to zážitok, na ktorý sa nezabúda!
Text: Dalibor Klíma foto: Peter Varga