Čo robí ikonu ikonou? Nezameniteľné tvary, jazdné vlastnosti, pocity z jazdy? Zrejme všetko dokopy a ešte niečo navyše – imidž, povesť… Pozrime sa na teda „géčko“ podrobnejšie.
Hranatý svalnáč
Zvonka našťastie konštruktéri zachovali hranatú líniu, takmer kolmé predné sklo, kolmú prednú masku, klenuté blatníky, veľké kolesá, vonkajšie pánty dverí a kapoty. No šli aj do detailov: „blinkre“ stále trónia na predných blatníkoch (skryjú sa v okamihu kolízie s chodcom), pozdĺž bokov sa tiahne ochranná lišta, kľučky sú pevné – treba stlačiť ortodoxný gombík (otváranie nie je bezkľúčové). Na zadných dverách tróni zvonka plnohodnotná (20- palcová) rezerva. Super, všetko to len podporuje skvelý dojem. Z diaľky géčko vyzerá ako hračka s perfektne vyváženými proporciami, no ako sa k nemu približujete a zistíte, že vám prerastá nad hlavu (výška 1 969 mm), vzbudzuje veľký rešpekt a obdiv. A očakávanie čohosi – alebo všetkého? – výnimočného za volantom a na cestách-necestách. Otvorme hranaté dvere a nastúpme.
Klasik s hi-tech
Nuž, nastúpme… treba sa vyhupnúť mierne nahor a prekonať prahový schodík a poriadne buchnúť dverami. Ich zvuk patrí k ikone neoddeliteľne. Prahový schod sa asi najviac osvedčí ako ochrana pred dverami okolo parkujúcich áut. Prvý dojem zvnútra – dostatok miesta, žiadna stiesnenosť. Áno, najnovšia verzia je širšia o 12 cm a vo vnútri sa to prejavilo pozitívne. Ostatné rozmery sú v poriadku, nad hlavami aj vzadu, vďaka rovnej streche si pohodlne sadnete aj v cylindri. Prístrojový panel vás okamžite prinesie do 21. storočia. Dva velikánske konfigurovateľné displeje (obidva 12,3″), jeden v priehľade volantom, druhý uprostred palubnej dosky (ukáže napr. aj náklony, zrýchlenia a pod.). Samozrejme, na stredovom tuneli má svoje miesto klasický „mercedesácky“ touch pad so všetkými ovládačmi ako v limuzínach najvyššej triedy. Skvelý zvuk audiosústavy Burmester. Koža, hliník, drevo. Pohodlie, prehľadnosť, precíznosť, vynikajúce materiály, krásne dizajnérske detaily. Všetko špičkové na pohľad i ohmat. Vrátane robustnej rukoväte pred spolujazdcom. Verte, zíde sa!
Za volantom
Skvelým výhľadom a nadhľadom géčko ani veľmi neprekvapí. Sedíte (možno lepšie, lebo vzpriamenejšie) ako v limuzíne. Stĺpiky predného okna sú príjemne tenké a kolmé. Trocha zaskočí šírka stredného stĺpika pri pohľade šikmo vzad. Páčkou pod volantom ovládate 9- stupňový vynikajúci automat, valčekom na stredovej konzole mód jazdy (Eco, Comfort, Sport, Individual). Veľké spätné zrkadlá, cúvacia kamera a ak treba aj parkovací asistent robia z parkovania takmer hračku. Ja som však najviac ocenil predné smerovky na blatníkoch a jasné línie zadných blatníkov. Neomylne ukazujú odkiaľ a pokiaľ auto siaha. Výrazným prvkom interiéru sú výustky klimatizačnej sústavy. Vďaka ich veľkosti je distribúcia upraveného vzduchu v kabíne vynikajúca. Obidva displeje si vodič môže nakonfigurovať tak, aby mu vyhovovali vzhľadom i tým, čo mu indikujú. Možností je kvantum. Podobne aj napr. farieb náladového osvetlenia interiéru.
Dráma pod kontrolou
Naštartujme! Zvuk osemvalca s dvoma turbami je jedinečný a opojný. Okamžite uveríte, že údaj o najvyššom výkone 310 kW/422 k je pravdivý. A že 610 Nm krútiaceho momentu je naozaj tam. Pohľad na ovládače pripomenie, že všetky súčasné bezpečnostné systémy sú tu. Začnime v komfortnom móde. Pomaly odbrzďujem, kolos sa pohne a prásk! Ostrý kovový zvuk, akoby ste natiahli kalašnikov. Pokoj, to sa len zamkli všetky dvere. Aj tento ostrý zvuk (vraj) konštruktéri zachovali úmyselne… Vozidlo hladučko zrýchľuje, prevodovka preraďuje naozaj nebadane. Po pol minúte ste v géčku ako doma. Po minúte vás začnú svrbieť ruky i nohy. Šliapnime na to! Reakcia je jednoducho brutálna! Ak ste na asfaltke a zvolíte športový mód, môžete naplno využiť dynamický potenciál obra. Na stovku zrýchli pod 6 sekúnd. Do 200 km/h zrýchľuje absolútne lineárne, akoby sa nechumelilo. Riadenie reaguje perfektne, vozidlo je stabilné. Aj na diaľnici a pri silnom bočnom vetre. Tu sa však už predsa len akusticky prejaví hranatý tvar karosérie. Motor však naozaj nepočujete a jazda je absolútne pokojná vrátane prekonávania nerovností. Aby som nezabudol: to, ako skvele sa podvozok správa v meste, je až neuveriteľné. Platí to aj o diaľnici. No buďme úprimní, jazda horskými serpentínami predsa len odhalí, že takéto auto zďaleka nie je hravý, ľahučký roadster. Kto by to však očakával?
Kráľ terénu
Ak je géčko na asfalte korunným princom, v teréne je kráľom. Má na to všetky predpoklady: až nezničiteľne tuhý rebrinový rám, tuhá zadná náprava, vysoká svetlá výška (27, resp. 24 cm). Zapnúť sa dá (tlačidlom) redukcia, naopak uzavrieť postupne tromi tlačidlami na prístrojovke medzinápravový, zadný a predný diferenciál. To dnes v inom aute na trhu nenájdete. Uvoľníte ich rovnako, len v opačnom poradí. Ak aktivujete redukciu či uzávierku, automaticky sa nastaví G-mód (terénny). A máte po starosti. Môžete brodiť až 70 cm hlboko (po otvorení kapoty motora zistíte, ako vysoko je vyvedené nasávanie vzduchu, lamely masky sa uzatvoria). Náklony za hranicou strachu (do 35°), výjazdy (až 100 %), zjazdy… Mimochodom, dnes už takmer nevyhnutný asistent zjazdu z kopca tu chýba. Prevodovka to zvláda aj bez neho bezchybne. Jazda po rozbitých poľných cestách je fascinujúco komfortná. Aj tu géčko sotva nájde súčasného konkurenta. Priznávam, nešiel som s ním až na hranicu zničenia, na to mám autá príliš rád. Avšak robustnosť, suverenita a rezerva, s akou zvládlo aj náročný terén, sú naozaj fascinujúce.
Koľko „žerie‟?
Táto otázka určite najviac zaujíma tých, ktorí si nemôžu dovoliť vydať vyše 100-tisíc € za tento nepochybne skvelý autiak. Takže v meste približne 17 l/100 km, na vidieckych cestách aj mierne pod 15 l/100 km, na diaľnici okolo 20 l/100 km. Pri striktnom dodržiavaní dopravných predpisov. Pri ostrej jazde na trati pretekov do vrchu mi to ukázalo 42 l/100 km. To bol však naozaj extrém v snahe vyskúšať, čo to dá a čo to vydrží. Dá to veľmi veľa a vydrží prakticky všetko!
Jediný svojho druhu
V súhrne vlastností si trúfam povedať, že Mercedes-Benz G, ortodoxný off-road, nemá na súčasnom trhu v súhrne kladov a vlastností konkurenta. Pocit neohroziteľnej dominancie nad okolím a za akýchkoľvek podmienok môže byť v prípade neskúseného či neobjektívne suverénneho alebo agresívneho vodiča ignorujúceho zákony fyziky až zničujúci, aj pre jeho okolie. Ak však rýchlo pochopíte, že s týmto autom sa na plný plyn jazdí len výnimočne a že je vašou maximálne bezpečnou, komfortnou, no tiež zábavnou, relaxačnou a dynamickou zónou, nie je čo riešiť. A to radšej nehovorím o dojme, ktorý s novým géčkom urobíte, kamkoľvek na ňom prídete.
STRUČNE
Čo treba uznať: Špičkové vozidlo podľa akýchkoľvek kritérií.
Čo nám chýbalo: Najzákladnejšia výbava nie je vzhľadom na cenu oslnivá.
Čo nás prekvapilo: Na mohutné „géčko“ si zvyknete za chvíľu.
Cena: základ/test: 89 950/142 080 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: prepĺňaný, zážihový, V8/32V, zdvihový objem valcov 3 982 cm3, max. výkon 310 kW (422 k) pri 5 250 – 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 610 Nm pri 2 000 – 4 750 ot.min-1. Emisie CO2 263 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 5,9 s, vmax = 210 km/h, spotreba výrobca/test 11,5/18,7 l/100 km.
Text: Dalibor Klíma foto: Juraj Hrivnák