S Porsche mám menej skúseností, než by som chcel. Keď sa však raz za čas dostanem za volant niektorého z jeho modelov, vždy som ohúrený inžinierskou dokonalosťou všetkých jeho technických aspektov, ktorá pramení v podvozku a motore, a ústi až do vašich končekoch prstov na volante, do nôh na pedáloch a vo vašom chrbte a zadku v sedadle. Skrátka všetky vaše kontaktné body s autom prekypujú precíznosťou a informáciami. O to zaujímavejšie je, že to neplatí iba o čisto športových modeloch Porsche, ale aj o najnovšom Porsche Macan, ktoré sme si v silnejšej verzii Macan S mohli dosýtosti užiť na serpentínach členitej Malorky.
Porsche evolúcia
Väčšina modelov Porsche sa medzigeneračne mení len mierne. To platí aj pre nový Macan. Má ostrejšie rezané predné Full LED svetlomety s vynoveným svetelným podpisom, trochu upravené nárazníky… Asi najvýraznejším dôkazom o facelifte sú nové zadné svetlá, ktoré sú teraz prepojené tenkým LED pásom. Vyzerá to super. Vo vnútri nájdeme typický Porsche kokpit s päticou budíkov s krásnym veľkým otáčkomerom v strede, pred ktorými je nový GT športový volant, ktorý nájdete aj v modeli 911. Najdôležitejšou novinkou je tu nový infotainment systém s nádhernou, 10,9-palcovou širokouhlou obrazovkou so špeciálnym povrchom, takže na nej nezostávajú odtlačky. Hlavnú obrazovku si môžete usporiadať podľa seba, jej ovládanie je jednoduché, intuitívne a celkovo premakané. Čo iné by ste od Porsche čakali, všakže. Novinkou je podpora live traffic informácii, možnosti importovať si ciele do navigácie z mobilu alebo počítača a celkovo širšie možnosti konektivity. Autá vybavené Sport Chrono packetom dostali nový otočný volič jazdných režimov na volante. Nový je aj adaptívny tempomat s podporou poloautonómnej jazdy v zápche až do rýchlosti 65 km/h. Nebolo by to Porsche, keby sa nesnažilo ďalej zdokonaliť aj podvozok a jazdné vlastnosti Macanu, ktorý bol už aj tak považovaný expertmi za jedno z najlepšie jazdiacich SUV na trhu.
Malé drobnosti, veľký obraz
Začnime podvozkom. Ten môže byť vybavený vzduchovými vankúšmi miesto konvenčných pružín. S tým ide ruka v rukáve aj nastaviteľná svetlá výška auta. Adaptívne tlmiče boli prepracované, aby si lepšie poradili s krátkymi nerovnosťami. Vidlice na tlmičoch sú teraz vyrobené z ultrapevného hliníka, čo ušetrilo až 1,5 kg neodpruženej hmotnosti na každom rohu. To sa tiež podieľa na lepšom komforte jazdy. Predné disky sú teraz pre lepší pocit z riadenia užšie o pol palca a aj samotné riadenie má novú kalibráciu. Inžinieri si posvietili aj na brzdy, ktoré majú teraz ešte lepší nástup, tvrdší pedál a presnejšiu moduláciu. Samotný pedál je vyrobený z špeciálneho plastu impregnovaného sklenými vláknami, takže je o 300 g ľahší. Páka brzdového pedála je kratšia, aby mal vodič ešte priamejšie spojenie s brzdami. Tomu sa hovorí detailý! Za príplatok môžete mať aj keramické brzdy PCCB. Zaujímavé veci sa udiali aj pod kapotou Macanu S. Je tu motor 3,0 V6 s rovnakým objemom aj usporiadaním, avšak je nový a miesto dvoch turbodúchadiel používa iba jedno twin-scroll turbo, umiestnené medzi bankami valcov. Tesné umiestnenie turba pri motore znamená jeho veľmi rýchlu odozvu. Samotné výfukové zvody sú integrované do hláv valcov a sú veľmi krátke, čo odozvu na plyn ešte zlepšuje. Výsledných 260 kW (354 koní) (+14 koní) a 480 Nm vás poriadne zatlačí do sedadla a akékoľvek predbiehanie je otázka chvíľky. Stovku zvládne Macan S len za 5,1 sekundy a v zrýchľovaní pokračuje až do rýchlosti 254 km/h.
Je to Porsche
Najlepšie je, že to všetko do seba tak perfektne zapadá. Naštartovanie motora sprevádza správne agresívny zvuk zo štvorice výfukov, ktorý však po chvíli utíchne, a znovu ho prebudíte otvorením klapky, ak ste si zvolili športový systém. Pri jazde je Macan veľmi komfortný a dobre odhlučnený, ale neustále cítiť, že je precízny a záleží mu na tom, ako jazdí. Práve komfort jazdy je vzhľadom na jeho športové schopnosti prekvapujúci. Taká Alfa Romeo Stelvio je možno podobne talentovaná, ale komfortom sa na Macan S nechytá. Keď sme sa dostali na kľukaté cesty, úprimne som nechápal, s akou ľahkosťou sa dá s Macanom jazdiť sakramentsky rýchlo. Dvojspojková prevodovka PDK patrí medzi najlepšie, aké poznám. Na pádla reaguje okamžite a absolútne presne, v automatickom režime zas hladko a nebadane. Motor má energický záťah a rád sa vytáča až k červenému poľu. Vyskúšal som si aj slabší dvojliter s výkonom 180 kW (245 koní) a krútiacim momentom 370 Nm. Macan je aj s ním presvedčivo rýchly, ale k charakteru auta sa mi hodil šesťvalec. Hlboký dojem vo mne zanechali aj brzdy, ktoré do bodky spĺňajú to, čo som sa o nich dočítal v technických materiáloch. Ani pri polhodinovej jazde dole horským priechodom nedymili, nevädli a pedál si zachovával krásne tvrdú a progresívnu charakteristiku. Jazdné vlastnosti má Macan S neuveriteľne neutrálne. Predok je vždy ochotný ešte trochu utiahnuť stopu. Stabilita auta aj pri dosť zbesilej jazde ma šokovala. Pritom sa nedá povedať, že by bol Macan S sterilný. Je to skrátka vynikajúce šoférske auto, ktoré zvládne aj ľahší terén a je výborne použiteľné v meste a na denné dochádzanie do roboty či rozvoz detí do školy. Nemusíte sa ho báť dať do rúk manželke či priateľke. Tej poskytne pohodlie, pocit bezpečia a výnimočnosti. Vy však vždy budete vedieť, že má v ruke perfektné šoférske eso. Veď je to Porsche.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív