Trieda A je prvým z novej generácie kompaktov značky Mercedes-Benz. Automobilka mu dopriala najnovšiu techniku z pohľadu pasívnej a aktívnej bezpečnosti aj komfortu, pracovisko vodiča s veľkým displejom miesto klasických „budíkov“ pôsobí až futuristicky. Napriek najnovším technológiám je to však stále auto, ktoré zostáva verné príkladnej ergonómii rozmiestnenia a spôsobu ovládania dôležitých prvkov výbavy ako aj špičkovej kvalite materiálov a vypracovania kabíny. O aute ako takom písal Peter Varga vo veľkom teste. Čo bolo na testovanom aute iné? V prvom rade samozrejme motor. A tak sa pozrime, čo kompaktnému mercedesu štvorvalcový turbodiesel ponúkne.
Radový štvorvalec je spriahnutý so sedemstupňovým automatom 7G-DCT, ktorý sa ovláda pre značku tradične – páčkou za volantom. Motora a prevodovka spolupracujú veľmi dobre, zmena prevodového stupňa prebehne plynulo a rýchlo. Samozrejme záleží na tom, aký režim máte zvolený na voliči systému Dynamic Select. V alternatívach Comfort a Eco sa prevodovka snaží vyšší prevodový stupeň zaradiť čo najskôr, a tak budete jazdiť mimoriadne úsporne. A potom sú tu režimy Sport, prípadne Individual (možnosť vlastnej konfigurácie vozidla). Motor v nich výrazne ožije, jeho reakcie na pokyny plynovým pedálom sú citeľne ochotnejšie. Prevodovka motoru dopraje vyššie otáčky, keď však budete dlhšie jazdiť ustálenou rýchlosťou, vyšší prevodový stupeň zaradí aj v týchto módoch. Prepínač jazdných režimov teda auto nemá iba na okrasu, či na to, aby sa mal vodič s čím hrať. Má ho na to, aby ste si na jednej strane mohli v zákrutách užiť výborný podvozok a na dlhej ceste jazdiť za málo. To za málo znamená, že týždeň za volantom tohto parádneho kompaktu sme ukončili s priemernou spotrebou päť litrov nafty na 100 kilometrov.
Z bohatej palety ponúkaných funkcií spomeniem jednu, ktorá ma bez preháňania dostala. Kamera v čelnom skle sníma priestor pre vozidlom a navigácia do tohto obrazu kreslí navádzacie šípky, keď máte na križovatke odbočiť. Systém fungoval parádne, lepšie by to snáď bolo iba v prípade, ak by sa obraz premietal priamo na sklo pred vodiča.
STRUČNE: Mercedes-Benz A 180d
Čo treba uznať: Zaujímavé auto aj na dlhé trasy
Čo nám chýbalo: Nič podstatné
Čo nás prekvapilo: Výborná spotreba
Cena: základ/test: 27 138 €/40 368 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 461 cm3, max. výkon 85 kW (116 k) pri 4 000 ot. min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 750 – 2 500 ot. min-1. Emisie CO2 108 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 10,5 s, V max = 202 km/h, spotreba výrobca/test 4,1/5,0 l/100 km.
Text: Peter Lacena, foto: archív