Na práve prebiehajúcom autosalóne v Los Angeles (30. novembra – 9. decembra) zaujala novinka z dielne Kia Motors. Premiéru mala tretia generácia Kie Soul, ktorá je za oceánom veľmi populárna. Pre nás Európanov sa bude ponúkať výhradne ako elektrická verzia e – Soul, ktorú bude poháňať elektromotor s výkonom 147 kW. Tradičný variant so spaľovacím motorom, ktorý predstavili v L.A., je určený pre americký trh.
Soul si ponechal tradičný hranatý, „krabicoidný“ dizajn, čím nadväzuje na svojho predchodcu, ale predná časť má omnoho zamračenejší výraz, ktorý podtrhuje aj nová grafika veľmi úzkych svetlometov. Úplne sa zmenila zadná časť vozidla. Vertikálne umiestnené koncové svetlá sa stali väčšími a posunuli sa do stredu zadného veka. Panel osvetlenia teraz obkresľuje skoro celé zadné okno. Takéto riešenie robí auto ešte zaujímavejším a podčiarkuje štýl kocky typický pre Soul.
Okrem štandardného vyhotovenia budú k dispozícii aj verziu GT-Line a X-Line, čo doteraz Kia pre model Soul neponúkala.
V americkej špecifikácii bude Kia Soul osadená benzínovým atmosférickým motorom s obsahom 2,0 l s výkonom 152 konských síl, alebo turbomotorom s obsahom 1,6 l s výkonom 207 konských síl. Prvý spolupracuje s bezstupňovým automatom CVT, druhý so sedemstupňovou automatickou prevodovkou.
Nový elektromobil e-Soul, ktorý bude dostupný v jedinej verzii a určený pre Európu, bude mať hladkú masku, bez klasickej mriežky chladiča. Na jej mieste je tak ako doteraz zástrčka pre nabíjanie.
Interiér sa od predchádzajúcej generácie na prvý pohľad veľmi nelíši. Pri detailnom prezeraní zaznamenávame zmeny palubnej dosky s inak tvarovanými vetrákmi klimatizácie, iné rozloženie ovládacích prvkov na stredovom paneli, nový volant a digitálne prístroje. Je samozrejmosťou, že Soul si udržuje modernú úroveň súčasných automobilov a ponúka celú paletu asistenčných a bezpečnostných systémov ako je funkcia udržovania jazdy v pruhu, detekciu chodcov a automatického brzdenia až po adaptívny tempomat, či sledovanie mŕtveho uhlu.
Nový Soul bude mať elektromotor s výkonom 201 koní s točivým momentom 395 Nm (čo je o mnoho viac ako doterajších 285 Nm, ktoré deklaruje súčasný model). Zaujímavosťou je, že auto sa nespolieha len na automatickú techniku rekuperácie brzdenia, ale vodič si sám môže nastaviť, akou silou má auto brzdiť, a teda rekuperovať. Funkcia Brake and Hold umožňuje pomocou páčky pod volantom spomaliť vozidlo až do úplného zastavenia a používať pri jazde prakticky len pedál akcelerácie.
Najväčšou novinkou je však lithium – iontová batéria s kvapalinovým chladením. Má kapacitu 64 kWh, čo znamená menej častú potrebu každodenného nabíjania. Bude dostupná (už v základe) aj s funkciou jednosmerného rýchleho dobíjania CCS (Combined Charging System ). Vďaka nej si nový Soul EV výrazne polepší na dojazde. S využitím najmodernejšej technológie akumulátora by to mohlo byť až 470 kilometrov. Elektrický systém vozidla však naďalej absolvuje náročné testovacie skúšky pre európsky trh, takže na konečné hodnoty dojazdu a doby nabíjania si musíme ešte chvíľu počkať. Kia ich zverejní začiatkom budúceho roku.
Text: Juraj Paška, foto: archív