V mysli mám situáciu jasne pred očami, keď si vedenie Mazdy zavolalo tím dizajnérov a technikov a povedalo im: „Chlapci, je najvyšší čas na facelift šestky. Musíme s ňou niečo urobiť.“ Jasne vidím chlapov z vývojového oddelenia, ako gúľajú očami. „Veď sme aktuálnu generáciu šestky urobili na prvý pokus tak dobre, že na nej niet čo vylepšovať… Čo od nás chcete?“ Život je však už raz taký, že sa vždy dá niečo urobiť. A nakoniec to urobili aj v Mazde. Najťažšiu úlohu mali evidentne dizajnéri. Vylepšiť šestku bola asi ich doteraz najťažšia úloha v živote. Maska chladiča dostala 3D mriežku, pochrómovaný lem masky je výraznejší a namiesto toho, aby opticky prechádzal do svetlometu v jeho hornej línii, lemuje svetlomet zospodu. Prakticky celý ho podčiarkuje. Zmenil aj podpis denného svietenia, smerovka sa presunula do hornej časti svetlometu. Oveľa dôležitejšie však je, že svetlomet dostal celkom novú techniku. V našom prípade aj funkciu vykrývania premávky. K ľahšie rozpoznateľným dizajnovým zmenám patrí rovný pochrómovaný dekor v prednom nárazníku. Predtým bol zaoblený a lemoval hmlovky. Tie sú teraz integrované v hlavných svetlometoch. Ak by som to zjednodušil, tak sa iba pohrali s pochrómovanými dekormi, ale mne osobne ani žiadne iné zmeny nechýbajú. Až na jednu. Čierne tlačidlo zamykania dverí mohli nahradiť elegantnejším neviditeľným kapacitným snímačom. Mimochodom, ak chcete zamknúť dvere auta, stačí, ak odídete od auta, auto sa automaticky zamkne. Ak ich chcete otvoriť, už nestačí siahnuť iba na kľučku. Musíte najprv stlačiť spomínané čierne tlačidlo. Diaľkový ovládač musíte mať, pochopiteľne, pri sebe.
Digitálny rýchlomer
Prevrat nečakajte ani v interiéri. Našťastie. Zostala základná štruktúra aj ovládanie centrálneho displeja zo stredového tunela (samotný displej naďalej nie je dotykový), ostal aj vynikajúci posed za volantom. Vďaka užším výduchom klimatizácie, novému dekoru na prístrojovej doske, ale tiež celkom novému ovládaciemu panelu klimatizácie sa zdôraznili horizontálne línie prístrojovej dosky. K dôležitým zmenám patrí nový prístrojový štít s veľkým digitálnym displejom uprostred, ktorý okrem iného zobrazuje aj analogický (klasický ručičkový) rýchlomer. Vzhľadom na to, že je digitálny, zobrazuje aj farebné doplnkové informácie, napríklad prekročenie povolenej rýchlosti. V testovanej verzii Revolution TOP musím zdôrazniť kvalitu použitej kože, ktorá jemná a hebká ako pokožka batoľaťa. A takouto kožou je potiahnutá aj časť prístrojovej dosky. Sedadlá by mohli mať vzhľadom na kvalitu podvozka a skutočnosť, že Mazda6 je „šoférske“ auto, výraznejšie bočné vedenie. Na to, že by neposkytovali patričný komfort, sa však nemôžem sťažovať.
Jeden z posledných
Z ponuky motorov sme tentoraz testovali silnejší zážihový dvojliter vyladený na 121 kW (165 k), resp. 210 Nm. Ako jeden z mála motorov na trhu je ešte atmosférický. V porovnaní s „turbovkami“ to znamená menej sily, menej živelné reakcie na plyn, resp. pomalší rast výkonu, ale vôbec vám za tým nemusí byť ľúto. Motor reaguje na plyn okamžite, veď nemusí čakať, kým sa zobudí turbo. Ak chcete, aby zatiahol, tak musíte podradiť (v závislosti od rýchlosti a aktuálneho prevodového stupňa aj o niekoľko stupňov) a dostať motor do otáčok. V nízkych totiž ide za plynom letargicky. Jednoducho musíte pracovať s otáčkami motora, resp. prevodovkou. Vzhľadom na kvalitu radenia to rozhodne nie je ako za trest. Naopak, bude to radosť. Dokonca aj motor má pekný zvuk, ktorý s otáčkami ešte zlepšuje. Trocha ma však prekvapilo, že v najvyšších otáčkach neprirodzene zakape, má totiž tzv. mäkký obmedzovač. Plusom oproti turbomotorom je jednoduchšia konštrukcia, menšia náchylnosť na dodržiavanie špecifických prevádzkových podmienok. A spotreba? 7,5 l/100 km nie je málo, ale motor bol v čase testu úplne surový a ani som nejazdil veľmi úsporne. Som presvedčený o tom, že sa po zábehu bude dať jazdiť pod 7 l/100 km.
Šoférske auto
Mazda6 (aj vo verzii Wagon) bolo šoférske auto, teda auto, s ktorým je radosť jazdiť a po facelifte ním aj ostalo. Radosť jazdiť pokojne, pretože podvozok krásne filtruje prenos rázov od vozovky do karosérie vďaka úpravám v uložení ramien a tlmičom s väčším priemerom ešte krajšie ako doteraz. Samotný podvozok je príjemný, nie príliš tvrdý, nie príliš uplávaný. Radosť jazdiť rýchlo, pretože v každej situácii máte istotu, že vás auto poslúcha. S vyradeným ESC je krásne hravé. A v súvislosti s podvozkom musím vyzdvihnúť funkciu G-Vectoring Control, vďaka ktorej je jazda absolútne upokojujúca. Je to funkcia, ktorá sa veľmi ťažko opisuje, pretože jej činnosť vlastne vôbec nevnímate, ale v skutočnosti vďaka nej nemusíte robiť prakticky žiadne korekcie smeru. Auto ide rovno aj na ceste s mierne prepadnutými krajnicami, ale aj cez zákruty ide hladšie.
Zmien je viacero
Samozrejme, zmien je omnoho viac. Tak napríklad na karosérii pribudlo niekoľko výstuh a zvýšil sa aj počet spojov, takže karoséria je teraz tuhšia. Zvýšilo sa množstvo tlmiacich materiálov, takže auto je tichšie. Predné sedadlá môžu byť po novom odvetrávané, pribudol parkovací asistent s obrazom z vtáčej perspektívy štyrmi kamerami, spomínané vykrývanie premávky LED svetlami, vedenie v jazdnom pruhu… Mimochodom, ak si ho raz vypnete, tak si to auto pamätá a aj po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora bude vypnuté. Akurát vám bude svietiť dosť výrazná oranžová kontrolka na prístrojovom štíte. V ponuke je predĺžená záruka na 4 alebo 5 rokov. A bonbónik na záver – teraz je wagon za cenu sedanu.
Stručne: Mazda6 Wagon 2,0 Skyactiv-G 165 Revolution TOP
Čo treba uznať: Vodičsky zábavné auto.
Čo nám chýbalo: Trochu živelnejší záťah motora.
Čo nás prekvapilo: Krásna, kvalitná a hebká koža.
Cena: základ/test:25 090/33 230 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Technické údaje: Motor: Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 121 kW (165 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 210 Nm pri 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 148 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 9,4 s, vmax=214 km/h, spotreba výrobca/test 6,5/7,5 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor