Nový Ceed má mimoriadne podarený podvozok. Nie je zbytočne tvrdý, je príjemný na nerovnostiach, dokonca ani ostré rázy neudrú do karosérie. Pritom je silno potentný v zákrutách. Je v nich sebavedomý. Ani pri miernom pribrzdení v oblúku človek nemá pocit, že má zrazu plné ruky práce alebo žeby situáciu zachraňovali elektronickí anjeli strážni. Aj riadenie je dostatočne agilné, nie však prehnane. Jedinou slabinou je trochu váhavý nástup bŕzd. Potenciál podvozka z aktuálnej ponuky najlepšie reflektuje 1,4-litrový preplňovaný motor T-GDi.
Má síce turbodieru, ale ktorý podobný motor ju nemá? Našťastie nie je zúrivo veľká a keď ju prekoná, tak je silný. Je silný už v nízkych otáčkach, v stredných už je veľmi silný a v prípade potreby rád potiahne až za 6 500 ot.min-1. Limiter zaberie pri cca 6 750 ot.min-1. V stredných otáčkach je taký silný, že presvedčivo potiahne aj zo 130-ky. Dynamický charakter podčiarkuje krásny zvuk motora a ešte krajší zvuk výfuku. Výfuk vie pekne zapraskať, škoda len, že sa jeho prejav do kabíny nedostáva v takej intenzite, akoby sa mi to páčilo. Na druhej strane musím uznať, že testovaná verzia Ceedu nie je žiaden ostrý hot-hatch, len fakt dobre jazdí. Emócie sú jedna stránka mince, kvality motora v bežnej premávke druhá. Aj v nej človek ocení silný záťah, pekný akustický prejav, kultivovaný chod atď., ale najviac zaváži spotreba. Keď som si kontroloval pravú nohu, tak som dokázal jazdiť aj v okolí 6 l/100 km, ale len čo som sa trochu opustil, tak šla spotreba k siedmym litrom a s využívaním potenciálu motora a podvozka aj nad.
Motor 1,4 T-GDi možno kombinovať so sedemstupňovou dvojspojkou alebo šesťstupňovým manuálom. My sme mali auto s manuálom. Jeho chod nemá takú tú mechanickú čistotu ako napríklad VW či Honda, ale samotná prevodovka je dobre zladená s otáčkovou charakteristikou motora.
Na záver si neodpustím jednu poznámku: na rozdiel od dieselového Ceedu, ktorý som testoval v Auto magazíne 9/2018, benzínovému chýba voľba športového jazdného režimu. Teda chýba – nechýba. Ono motor a vlastne celé auto by mali fungovať dobre v jednom nastavení. Keď sa voľbou režimov nemá meniť tuhosť podvozka, tak to nemá zmysel. A motor 1,4 T-GDi a Ceed ako taký fungujú v základnom prevedení dobre.
Stručne: Kia Ceed 1,4 T-GDi First Edition
Čo treba uznať: Motor je veľmi silný už v stredných otáčkach.
Čo nám chýbalo: Mechanicky čistejší chod prevodovky.
Čo nás prekvapilo: Emotívny zvuk výfuku.
Cena: základ/test:13 990/20 990 €
Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km
Technické údaje: Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 353 cm3, max. výkon 103 kW (140 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 242 Nm pri 1 500 – 3 200 ot.min-1. Emisie CO2 135 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 8,9 s, vmax=210 km/h, spotreba výrobca/test 5,9/6,9 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor