Na prvý pohľad nenápadný, na druhý nevtieravo prívetivý a na ďalší – elegancia hodná talianskych dizajnérov. Najmä spredu je úsmev čelnej masky jedným z najkrajších na súčasnom trhu. Práve on dodáva triezvo tvarovanému a zbytočnými čačkami neznetvorenému vzhľadu praktického kombi priateľský šarm.
Praktický a triezvy
Taký je Fiat Tipo kombi aj zvnútra. V interiéri nájdete azda všetky odtiene čiernej. Až to trocha zarazí, keď nastúpite po prvýkrát. Druhý pohľad vás opäť presvedčí o tom, že jeho tvorcovia premýšľali racionálne a pritom nie trochársky. Čierne plasty? Áno, na nedôležitých miestach tvrdé, na exponovanejších mäkčené. Tam, kde sa telá posádky interiéru dotýkajú, je príjemná koženka: na volante, v okolí lakťov. Priestorovo nadpriemerný pre posádku na príjemných sedadlách i na batožinu v tvarovo bezchybnom kufre. Nič sa nezrkadlí, nazacapká, prach zotriete jedným ťahom.
Výborné nápady
Fiat Tipo kombi ma nesmierne potešil mnohými prvkami. Aj tie sú dôkazom dôvtipu jeho tvorcov. Tempomat a adaptívny tempomat sa ovládajú oddelene. Buď zapnete jeden, alebo druhý. Super! Manuálne radíte pákou automatickej prevodovky dopredu nadol a dozadu nahor. Tak to má byť, vytešoval som sa dokonale po mnohých autách s opačnou konfiguráciou, na ktorú si stále neviem zvyknúť.
Nezávisle sa ovládajú aj predné a zadné hmlovky. Posilňovač riadenia (to je pri značke Fiat tradícia) si môžete prepínať v dvoch stupňoch intenzity – normálnej a vyššej CITY. Pri zodvihnutí podlahy batožinového priestoru sa samočinne aretuje v uhle cca 40 °. Keď si zvyknete na logiku ovládania centrálneho displeja, aj tá vás poteší napr. možnosťou jeho vypnutia jedným dotykom, či extra ikonkou na prepínanie medzi zobrazením navigácie a zvyškom možností. A dalo by sa pokračovať.
Nenáročný pracant
Jazda v takto vybavenom kombíku, poháňanom slušne výkonným dieselovým motorom a 6-stupňovým automatom je relax. Ešte niečo, viem si ju predstaviť tichšiu, hoci je bez jediného pazvuku. Ale inak plní presne to, čo má: primeraný komfort, dynamika i trocha hravosti, hoci o športovú jazdu nejde. Načo aj? Čo však poteší dvojnásobne, je reálna spotreba: v meste 6,4; na diaľnici 5,8; na vidieckych cestách 4,8 l/100 km. Treba niečo dodať v prípade solídne veľkého kombi?
Rodinné auto
Fiat Tipo Kombi sa akoby vracia k tomu najlepšiemu z imidžu Fiatov zo 60. a 70. rokov: dobré rodinné auto s dobrými parametrami za dobrú cenu. Iste, tá stúpa s výbavou, ale to už je otázkou vkusu, ambícií a objemu peňaženky každého budúceho majiteľa či prevádzkovateľa.
STRUČNE: Fiat Tipo Kombi 1,6 Multijet II 120 k DDCT S&S
Čo treba uznať: Praktické, pekné hospodárne rodinné kombi.
Čo nám chýbalo: Trocha tichšia jazda.
Čo nás prekvapilo: Príjemne – podvozok ako šitý na naše cesty.
Cena: základ/test: 13 190/21 550 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km
Technické údaje: Motor: prepĺňaný, vznetový, R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 101 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 10,4 s, vmax = 200 km/h, spotreba výrobca/test 3,9/6,0 l/100 km.
Text: Dalibor Klíma foto: Peter Varga