Kombi modelového radu Kia Optima sme mali na dlhodobý test, a tak sa budem autu venovať iba okrajovo. V klasickej verzii ponúka Optima SW objem batožinového priestoru 552 dm3, no keďže je vo verzii PHEV akumulátor umiestnený v batožinovom priestore, budete mať k dispozícii objem 440 dm3. Poďme k hybridnému pohonu. Pohonnú sústavu tvorí benzínový štvorvalec 2.0 GDi s maximálnym výkonom 115 kW (156 k), elektromotor s maximálnym výkonom 50 kW (67) a šesťstupňová automatická prevodovka. Kombinovaný výkon sústavy je 151 kW (205 k) a najvyšší krútiaci moment 375 Nm. Dokážeme dosiahnuť priemernú spotrebu 1,4 litra benzínu na 100 kilometrov, ktorú sľubuje výrobca?
S plne nabitým akumulátorom to je teoreticky možné. Na proklamovanú hodnotu som sa síce nedostal, no po príchode do cieľa bolo číslo pred desatinnou čiarkou 1. Otázka je, ako bude systém fungovať bez externého nabíjania akumulátora, teda v klasickom hybridnom režime. Nie každý má totiž vždy možnosť akumulátor dobiť. Ak to nie je problém, máte k dispozícii reálny dojazd na čistú elektrinu približne 50 kilometrov. V mojom prípade to znamenalo, že cestu do práce a domov som dokázal absolvovať bez toho, aby sa spaľovací motor naštartoval. Dodám, že výhradne na elektrinu dokáže vozidlo jazdiť do rýchlosti približne 120 km/h a akumulátor som z klasickej domácej zásuvky na plnú kapacitu nabil za približne 5 hodín.
Ako je na tom sústava v prípade, že možnosť externe nabiť akumulátor chýba? Prekvapivo výborne. Elektromotor benzínovému štvorvalcu dokáže pomáhať pri akcelerácii, čo sa prejavuje v priemernej spotrebe viac, než by ste očakávali. Na konci testu mi na palubnom počítači svietil priemer 5,1 litra benzínu na 100 kilometrov. A to je, vzhľadom na to, že na vás systém nekladie nijaké špeciálne nároky, výborný výsledok. Samozrejme, ak chcete dosiahnuť reálne nízku spotrebu paliva, s plynovým pedálom treba narábať uvážlivejšie.
Hybridný systém auta funguje výborne. Nijako vás neobmedzuje, neočakáva, že zmeníte svoje šoférske návyky. Samozrejme, otázkou je cena. Za testovanú verziu si automobilka pýta 41 490 €. Veľa? Ak zoberiem do úvahy priestrannosť a kvalitu vypracovania kabíny, ako aj špičkovú výbavu, tak ani nie. Zaujímalo by ma však, prečo automobilka neponúka toto auto aj ako klasický hybrid bez možnosti externého nabíjania akumulátora. V takom prípade by totiž cena klesla na úroveň, ktorá by bola mimoriadne zaujímavá pre podstatne väčšiu klientelu.
STRUČNE: Kia Optima SW PHEV
Čo treba uznať: Komfortné auto na každý deň.
Čo nám chýbalo: Verzia HEV.
Čo nás prekvapilo: Výborná spotreba paliva.
Cena: základ/test 40 190 €/41 490 €
Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km
Technické údaje: Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 999 cm3, max. výkon 115 kW (156 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 189 Nm pri 5 000 ot.min-1, elektromotor max. výkon 50 kW (67 k) pri 2 330 – 3 300 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 0 – 2 300 ot.min-1, kombinovaný výkon sústavy max. výkon 151 kW (205 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 375 Nm pri 2 330 ot.min-1. Emisie CO2 33 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 9,7 s, V max = 192 km/h, spotreba výrobca/test 1,4/1,7*/5,1 l/100 km.
* Údaj s plne nabitým akumulátorom.
Text: Peter Lacena, foto: autor