Prezúvanie pneumatík
Prezúvanie pneumatík na Slovensku nie je ohraničené žiadnym dátumom. Legislatíva nám ukladá povinnosť, mať zimné pneumatiky vtedy, keď sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu. Pred prezúvaním je potrebné skontrolovať opotrebovanie danej pneumatiky. Hrúbka dezénu na zimnej pneumatike by nemala byť menej ako 3 cm, tento údaj vám skontroluje servis pred výmenou pneumatík. Hĺbku dezénu môžete zistiť aj jednoduchým zariadením na meranie hĺbky dezénu, alebo 2 € mincou. Jej strieborný okraj má presne 4 mm. Ak lem dokážete schovať do dezénu, pneumatika je ešte na pár mesiacov použiteľná. Moderné pneumatiky sú po obvode vybavené náliatkami, ktoré indikujú maximálne povolené opotrebenie 1,6 mm. Potrebné je skontrolovať aj dátum výroby pneumatiky (DOT), ktorý je vyrazený na boku každej pneumatiky. Ak má pneumatika podľa tohto dátumu viac ako 7 rokov, je už stará a je potrebné ju vymeniť. „Taktiež je nutné kontrolovať aj prípadné praskliny po obvode, pri ktorých sú viditeľné kordy / výstuha pneumatiky, tieto môžu byť pre auto časovanou bombou.“ upozorňuje Miroslav Bitomský, oblastný servisný technik Falck.
Celková prehliadka auta
Na zimu však nestačí len prezuť pneumatiky, ďalšou neodmysliteľnou súčasťou prípravy je zabezpečiť si zimnú kvapalinu do ostrekovačov. Túto zmes použite určite skôr, ako začnú tuhé mrazy, aby vám zamrznutá letná kvapalina nespôsobila problémy s ostrekovaním. Taktiež netreba zabudnúť skontrolovať hladinu motorového oleja, bod zamŕzania chladiacej kvapaliny, či vyčistiť priestor motora. V prípade, že by vám kvapalina zamrzla, je potrebné zabezpečiť, aby sa auto minimálne dva dni prirodzene zohrievalo, v žiadnom prípade sa neodporúča zahrievať zamrznutú kvapalinu v hadičkách veľkým prívalom horúceho vzduchu (napr. fénom). Náhly teplotný rozdiel spôsobí okamžité roztrhnutie. Ďalšou dôležitou prevenciou, ako ochrániť auto pred možnými nepríjemnosťami spôsobenými mrazmi, je zmeranie kapacity autobatérie, ktorú vám dokážu odmerať len v servise. Strácanie kapacity autobatérie vplyvom mrazu spôsobuje, že auto nedokáže po dlhšom parkovaní naštartovať.
Cestovanie v mínusových teplotách
Ak viete, že sa v zime chystáte autom na dlhšiu cestu, je dôležité myslieť na to, že v prípade akéhokoľvek nešťastia na ceste sa musíte vysporiadať ešte aj s mínusovými teplotami. V zimných mesiacoch sa odporúča vždy tankovať plnú nádrž. Dôležité je skontrolovať množstvo vody v chladiacom systéme, čím viac vody sa tam nachádza, tým výkonnejšie je kúrenie v aute. Svoju povinnú výbavu auta doplňte o práškový hasiaci prístroj o hmotnosti náplne maximálne 2 kg, ktoré sú vhodné do auta. Nezaberie veľa miesta, vydrží až teploty do – 30 °C a nikdy neviete, kedy ho budete potrebovať. Vodný ani penový hasiaci prístroj sa neodporúča, pretože by ich obsah mohol zamrznúť.
Veľkou výhodou je nezávislé kúrenie vozidla, ktoré je možné automaticky nastaviť, a keď nastane čas odísť z domu, nasadnete už do vyhriateho auta. Pokiaľ nezávislé kúrenie ohrieva aj motor, zlepšuje sa jeho životnosť. Najkritickejšie sú totiž prvé minúty po naštartovaní studeného motora, keď sa zvyšuje opotrebovanie dôležitých častí. Zbavíte sa tak napríklad aj viacerých nepríjemností, ako je odstraňovanie snehu a ľadu, ktoré sa pri predhrievaní vozidla úplne alebo aspoň čiastočne roztopia.
Autor: Soňa Hrnková, foto: archív