Hoci je dizajn novinky zatiaľ dôkladne zahalený maskovacou fóliou, čo to sa z prvých oficiálnych fotiek a zverejnených technických údajov už vyčítať dá. S prihliadnutím na dĺžku karosérie 4 362 mm a rázvor 2 649 mm možno očakávať, že bude v kabíne dostatok miesta na predných aj zadných sedadlách. Pozvoľnejšie klesajúce piate dvere zasa poukazujú na veľký a dobre prístupný batožinový priestor (467 dm³). Popravde, ak by tomu bolo inak, bolo by to prekvapenie. Škoda totiž tradične stavia svoju modelovú stratégiu na priestrannosti pre posádku aj batožinu. Očakávať tiež môžeme kvalitne vypracovaný interiér a praktické a vtipné Simply Clever riešenia. Už dnes napríklad vieme, že chýbať nebude dáždnik ukrytý vo dverách vodiča, či elektricky ovládané piate dvere. Čo ešte nevieme je to, či konštrukčnú a remeselnú vyspelosť a tradične výbornú ergonómiu vývojári dochutili aspoň štipkou emócií. Či sa tak stalo, zistíme už čoskoro.
Pod kapotou
Ak ste dúfali, že pod prednú kapotu inžinieri okrem klasických motorov nasťahovali aj hybrid, budete sklamaní. Automobilka ho síce ukázala v emotívnej štúdii Škoda Vision RS, na jeho oficiálne uvedenie na trh si ale ešte musíme počkať. Škoda, lebo hybridy dnes hýbu trhom a novinke by dodali významnú konkurenčnú výhodu. Pod prednou kapotou teda Scala ponúkne klasickú zostavu. Úvod obstarajú benzínové trojvalce 1.0 TSI s maximálnym výkonom 70, respektíve 85 kW (95 k, 115 k). Prvý z nich je skombinovaný s päťstupňovým manuálom, výkonnejší dostal o stupeň navyše. Potenciálny zákazníkov poteší, že tento motor bude na výber aj sedemstupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Vrcholom v ponuke benzínových motorov bude štvorvalec 1.5 TSI s maximálnym výkonom 110 kW (150 k), ktorý automobilka ponúkne s rovnakou kombináciou prevodoviek ako v prípade výkonnejšieho trojvalca. Dodajme, že všetky benzínové agregáty sú vybavené filtrom pevných častíc. Paletu pohonných jednotiek dopĺňa turbodiesel 1.6 TDI (85 kW/115 k), v priebehu budúceho roka automobilka pridá ešte motor 1.0 G-TEC (66 kW/90 k) primárne spaľujúci zemný plyn (CNG). Všetky motory samozrejme spĺňajú aktuálne platnú emisnú normu Euro 6d-TEMP.
Technika
Škoda Scala má potenciál zaradiť sa na špičku segmentu, a tak dostala modernú výbavu z pohľadu komfortu aj bezpečnosti. Začnime prednými reflektormi a zadnými skupinovými svetlami, ktoré sú osadené modernou LED technikou, pokračovať môžeme novinkou v modeloch Škoda – dynamickými zadnými smerovými svetlami. Elektricky ovládané piate dvere sme už spomínali, mnohým zákazníkom isto padne vhod veľmi praktické sklopné ťažné zariadenie. Scala môže mať na želanie konfigurovateľný virtuálny kokpit s displejom s uhlopriečkou 10,25” a je tiež prvým modelom Škoda, ktorý je sériovo vybavený pripojením na internet. Zabudovaná karta eSIM poskytuje vysokorýchlostné pripojenie LTE. Vďaka novej generácii mobilných online služieb Škoda Connect môžu cestujúci pomocou mobilného telefónu zamknúť a odomknúť vozidlo, aktualizovať software infotainmentu alebo mapy navigácie „vzduchom“. Návšteva predajcu teda nie je potrebná. V štandardnej výbave bude táto karta eSIM podporovať funkcie Tiesňového volania a Proaktívne servisné služby.
Driving Mode Select
Štandardne dodávaný podvozok dodáva novinke dynamické jazdné vlastnosti. Ešte viac možností individualizácie a športového charakteru prinesie nový, na želanie dostupný systém Sport Chassis Preset, ktorý ponúka dve alternatívy nastavenia podvozka. Podvozok, ktorý je o 15 mm nižší, ponúkne okrem režimu Normal aj režim Sport s tuhšou charakteristikou tlmičov. Voľba jazdného režimu je k dispozícii prostredníctvom menu Driving Mode Select.
Moderní pomocníci
Škoda Scala samozrejme dostala aktuálnu generáciu prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti, vo výbave môže mať napríklad až deväť airbagov, do základnej výbavy patria aj Lane Assist a Front Assist. V prípade hroziacej kolízie uzatvorí proaktívna ochrana Crew Protect Assist (dostupná na želanie) automaticky v predstihu bočné okná a aktivuje napínače bezpečnostných pásov na predných sedadlách. Scala samozrejme disponuje aj službou tiesňového volania. Systém sa v prípade aktivácie airbagov alebo napínačov predných bezpečnostných pásov aktivuje automaticky, aktivovať ho samozrejme možno aj manuálne. Jedným zo zaujímavých asistenčných systémov, ktoré Scala dostala, je Side Assist. Tento systém, ktorý je dostupný na želanie, upozorňuje vodiča na blížiace sa vozidlo nachádzajúce sa v mŕtvom uhle. Zatiaľ čo systém Blind Spot Detect má dosah radaru 20 m, systém Side Assist registruje vozidlá až do vzdialenosti 70 m, vďaka čomu dokáže varovať pred nebezpečenstvom aj na diaľniciach a rýchlostných cestách. Súčasťou systému Side Assist je aj Rear Traffic Alert. Na dlhých cestách po diaľnici oceníte služby adaptívneho tempomatu, ktorý funguje až do rýchlosti 210 km/h.
Text: Peter Lacena, foto: archív