Európskejší, ako som čakal

RAM 1500 prichádza na európsky trh v komplexne inovovanej podobe.

Na prvé zoznámenie som zašiel do tréningového centra v Štokholme, kde som si na európske pomery nadrozmerný terénny pick-up RAM 1500 vyskúšal v dvoch rovinách – na asfaltovom okruhu aj v teréne.

Rešpekt

Najprv zopár faktov. Vo verzii s kabínou Crew Cab má rázvor osí náprav až 3 672 mm, celková dĺžka vozidla je 5 916 mm a šírka 2 084 mm, takže je to riadny kus auta. Európske pick-upy, off-roady a SUV zatieni tak, že ich spoza neho ani nie je vidieť. Rešpekt však budí nielen bohapustými rozmermi, ale aj zlovestným výzorom. Maska chladiča je taká veľká, že sa do nej zmestí menšie auto. K tomu zamračený pohľad full LED svetlometov… Skrátka, s RAM 1500 ste niekto. Vráťme sa však k faktom. Do Európy sa zatiaľ bude dovážať iba s jediným motorom – 5,7-litrovým osemvalcom HEMI, ktorý vyvinie 291 kW (395 k), resp. 556 Nm. Ide o poctivý atmosféricky plnený americký a v podstate nezničiteľný motor. Keď mu doprajete pravidelnú výmenu oleja, tak vás prežije. Má krásny dynamický prejav a pekný nárast výkonu až po maximálne otáčky. Napriek vysokej hmotnosti zvládne s autom hýbať dynamicky. O nízku spotrebu sa stará aj vypínanie štyroch z ôsmich valcov v nízkom zaťažení. Zaujímavosťou je, že každé jedno auto sa po príchode do Európy prerába na európske podmienky. Ešte zaujímavejšie je, že každé jedno auto sa upravuje špecificky podľa požiadaviek danej krajiny, do ktorej putuje. Neexistujú jednotné predpisy platné naprieč celou Európskou úniou. Každá krajina vraj má nejaké tie výnimky a špecifiká. A v rámci tej prerábky môže RAM 1500 dostať aj splyňovací systém. To znamená, že si plynový pohon môžete objednať priamo u svojho dílera – na Slovensku v bratislavskej firme Todos Exclusive na Panónskej ceste – a platí naň rovnaká záruka ako na nové auto, teda 2 roky alebo 100 000 km.

Nebojí sa off-roadu

Motor je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou, vozidlo má štandardne pohon všetkých štyroch kolies s piatimi režimami – 2WD (pohon zadných kolies), 4WD AUTO (pohon zadných kolies, ale v prípade potreby sa v zlomku sekundy pripoja aj predné), 4WD HIGH (full-time pohon 4×4 s rozdelením hnacej sily na nápravy v pomere 50:50), 4WD LOW (pohon 4×4 s redukciou) a 4WD LOCK (pohon 4×4 s uzávierkou medzinápravového diferenciálu). V spojení s extrémne vysokou svetlou výškou (tu som asi prvýkrát v živote skutočne využíval nástupné schodíky, bez nich by som sa len ťažko dostal do kabíny), veľkým prekrížením náprav a tuhým rebrinovým rámom je RAM 1500 skutočne zdatné auto v teréne. Vyskúšal som si ho vo všetkých typických off-roadových disciplínach – v brodení,  bočnom náklone,  strmom stúpaní, strmom klesaní aj v krížení náprav. To že ich zvládne som predpokladal, ale vôbec som nečakal, že karoséria ani v najextrémnejších situáciách nevydá ani hlások. Až 98 % rebrinového rámu pozostáva z vysokopevnostných ocelí. To prispieva nielen k samotnej pevnosti, ale aj k vysokej životnosti rámu a zníženiu hmotnosti celého auta.

Sánka dole

Ešte pred off-roadovou skúškou mi však doslova padla sánka, pretože tak, ako sa takmer 2,5 tony (v závislosti od výbavy 2 404 kg) vážiaci RAM 1 500 správal na okruhu, som nečakal. Na riadenie reaguje absolútne ochotne a presne, žiadne váhanie, či má zatočiť alebo nie. Dokonca aj polomer otáčania je na pomery auta výborný. Mimochodom, volant má medzi krajnými polohami iba 3,1 otáčky. Dokonca aj posilňovač je naladený výborne, kladie akurátny odpor. Cítite na volante, že máte v rukách kus auta, ale vôbec sa nemusíte prekonávať, aby ste točili volantom. K tomu podvozok, ktorý sa nenakláňa a nehojdá ako malá loďka v mori. Pravda, všetky modely, čo som testoval, mali pneumatický podvozok. Podotýkam, že pri jazde v teréne mali tlmiče ešte aj v najvyššej polohe nejaký ten zdvih, aby auto bolo schopné pružiť. K dobrým jazdným vlastnostiam na okruhu prispelo aj to, že tuhá zadná náprava je vedená dvojicou vodiacich tyčí a tiež to, že motor 5,7 V8 HEMI je posunutý až za prednú nápravu. Skrátka RAM 1500 sa na okruhu správal absolútne Európsky, dokonca európskejšie než som čakal.  A to isté môžem povedať o kvalite spracovania a použitých materiáloch. To auto je európskejšie než by ktokoľvek čakal. Americký je iba veľkosťou a komfortom. A to je dobre.

Skutočne veľký

Vonkajšie rozmery sa našťastie nestratia kdesi v plechoch. Auto je obrovitánske aj vo vnútri. Začnem tým, že vzadu je viac miesta na nohy ako v niektorých autách vpredu. Skutočne. A k tomu pohodlný posed. Tu by som si dokázal cestovať na tisíce kilometrov aj vzadu. Vpredu na človeka najviac zapôsobí širokánsky stredový tunel s posuvnou vaničkou a rôznymi priečinkami. Posed je, pochopiteľne, kráľovský… A pohľad na mohutnú kapotu doslova božský. Samozrejmosťou je konektivita a bohatá výbava. RAM 1500 sa dodáva v štyroch stupňoch výbavy – Bighorn, Laramie, Longhorn a Limited. Hádam sa ani nemusím rozpisovať o tom, že auto má množstvo asistenčných systémov a zaujímavých technológií. Jednou z nich je aktívne rušenie hluku. Mimochodom, RAM 1500 utiahne príves s hmotnosťou až 3 500 kg.

Hlavným hrdinom prezentácie v Štokholme bol síce RAM 1500, ale v rámci voľného programu som si mohol vyskúšať aj modely Challenger a Durango. Aj ony prichádzajú na európsky trh a aj na ne sa môžeme tešiť.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Ram
Komentáre (0)
Pridať komentár