Osobné automobily vyrábané v Európskej únie (EÚ) by mali vypúšťať o 35 % percet menej emisií CO2 ako v roku 2021 a v prípade dodávok to má byť o 30 % menej. Na rokovaní v Luxembursku sa na tom dohodli ministri životného prostredia členských krajín.
Ciaľ na úrovni 35% obmedzenia emisií pre osobné automobily navrhlo Rakúsko ako kompromis. Niektoré krajiny trvali na pôvodnom návrhu Európskej komisie v podobe 30% zníženia. Ďalší členovia EÚ ako napríklad Francúzsko, Holandsko, alebo Dánsko presadzovali, aby to bolo najmenej 40 % , čo je hodnota, na ktorej sa minulý týždeň zhodol Európsky parlament,
Automobilky aj stredoeurópskí premiéri však varujú, že požiadavky na zníženie emisií sú nerealistické. Tridsaťpercentné znižovanie navrhli krajiny Vysehradskej štvorky vrátane Slovenska, pričom tento návrh podporili aj Bulharsko a Rumunsko.
Podľa odborníkov však vysoký cieľ môže v praxi paradoxne znamenať ďaleko pomalšie presadzovanie elektromobility, pretože v krajinách ako je napríklad aj Slovensko si ľudia nebudú môcť dovoliť kupovať drahé elektromobily v podobnej miere ako v bohatších krajinách na západe EÚ.
Hoci sú diskutované percentá určujúce mieru znižovania emisií CO2 u nových áut kľúčovou otázkou, krajiny EÚ sa musia dohodnúť tiež v ďalších aspektoch návrhu Európskej komisie. A to napríklad na podobe ponúk pre firmy, aby na trh uvádzali väčšie počty čistejších automobilov.
-jj-