Nová Toyota RAV4 stavia na hybrid

Parížsky autosalón je plný zaujímavých noviniek. Trieda SUV je na vzostupe, a tak je logicky veľká časť nových modelov práve z tohto košiara. K modernému autu a k Toyote zvlášť, však patrí hybridná technika. A tak ju dostala aj nová generácie modelového radu RAV4.

Novinka samozrejme stojí na novej platforme TNGA (Toyota New Global Architecture), ktorá má v segmente SUV premiéru. Nová platforma vďaka svojmu nízkemu ťažisku a podstatne vyššej tuhosti karosérie prispieva nielen k vynikajúcej ovládateľnosti a komfortu jazdy, pozitívny efekt má aj na priestrannosť interiéru a veľkosť batožinového priestoru. V dôsledku zníženia predného a zadného previsu spolu o 35 mm (-5 mm vpredu a -30 mm vzadu) je nový model celkovo kratší o 5 mm (4 600 mm), avšak rázvor sa pritom predĺžil o 30 mm (2 690 mm), vďaka čomu vznikla priestrannejšia kabína. Na zvýraznenie odhodlaného širokého postoja nového modelu sa zväčšila jeho celková šírka o 10 mm (1 855 mm) a zväčšil sa aj rozchod kolies vpredu i vzadu. Zároveň sa znížila jeho celková výška o 10 mm (na aktuálnych 1 650 mm).

Platforma zároveň umožnila zvýšiť tuhosť karosérie modelu RAV4 až o 57 percent, čo prispieva k stabilnej a plynulej jazde s vynikajúcim ovládaním. Platforma dizajnérom umožnila vytvoriť výrazný a atraktívny dizajn s nízkou strechou a líniami kapoty a vyššou svetlou výškou. Významným benefitom v porovnaní s aktuálnymi konkurentmi je ponuka verzií s veľmi populárnym hybridným pohonnom, pre ktorú sa roku 2018 rozhodlo až 85 % zákazníkov.

Nová technika

V modeli RAV4 má premiéru štvrtá generácia hybridnej sústavy pohonu s vlastným dobíjaním od spoločnosti Toyota, ktorá prináša viacero výhod. Kľúčové komponenty ako jednotka riadenia výkonu (PCU) a nikel-metal-hydridový akumulátor sú kompaktnejšie a ľahšie a svojou konštrukciou znižujú elektrické a mechanické straty.

Vylepšením prešli aj systémy pohonu všetkých kolies, zadaním pre konštruktérov bolo  dosiahnuť schopnosť „jazdiť na každej ceste“. Elektrický pohon všetkých kolies (AWD) v novom hybridnom modeli RAV4 bol prepracovaný a vylepšený tak, aby dodával vyšší výkon v náročných podmienkach a zaisťoval bezpečné ovládanie na klzkom povrchu. Nové generácia RAV4 je zároveň prvou Toyotou, ktorá bude využívať výhody pridaných funkcií bezpečnostného systému Toyota Safety Sense. Tie rozširujú používanie existujúcich pokročilých technológií, ktorých úlohou je zabraňovať nehodám a poskytovať vodičom väčšiu asistenciu pri riadení. Patria sem aj systémy, ktoré zavádzajú určitý stupeň automatizovaného riadenia.

Zmenila sa napríklad konštrukcia a umiestnenie palivovej nádrže, aby sa dosiahlo lepšie ovládanie a stabilita. Nádrž je teraz umiestnená bočne pred zadnou nápravou, takže jej zaťaženie sa môže rozdeliť rovnomerne medzi kolesá, čím sa podporí plynulý a stabilný výkon. Hmotnosť je optimálne rozložená nielen v smere spredu dozadu (51:49), ale aj zľava doprava.

Odozva elektrického posilňovača riadenia sa zlepšila presunutím pomocného motora zo stĺpika riadenia na hrebeň riadenia. Výsledkom je lineárnejší nárast vstupného krútiaceho momentu riadenia a menšia záťaž na hriadeli riadenia, vďaka čomu má vodič pocit lepšieho a priamejšieho ovládania. Namiesto celoročných pneumatík sa používajú letné, čo prispieva k zvýšeniu kvality presného radenia a dosiahnutiu špičkovej brzdnej dráhy.

 

Výkonnejší, no úspornejší

Nový model RAV4 bude v ponuke s dvoma hnacími sústavami TNGA, pričom obe sú výkonnejšie a úspornejšie v porovnaní so súčasným modelom. Nová 2,5-litrová hybridná jednotka RAV4 Hybrid ponúka nižšiu spotrebu paliva aj hladinu emisií v spojení s tichým chodom, väčším výkonom a vyššou citlivosťou. Celkový maximálny výkon systému 163 kW (222 k) je porovnateľný s výkonom súčasného modelu 145 kW (197 k). Okrem hybridného pohonu bude v ponuke aj nový 2,0-litrový zážihový motor, pričom kupujúci si k nemu môžu vybrať manuálnu alebo automatickú prevodovku.

Bohatá výbava už v základe

Všetky modely budú štandardne vybavené najnovšou verziou bezpečnostného balíka Toyota Safety Sense s funkciou eCall, ktorá v prípade dopravnej nehody privolá záchrannú službu.  Už v základnom stupni výbavy bude vybavenie vozidla obsahovať 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, pozdĺžne strešné nosiče, reflektory s diódami LED, tlačidlo štartovania motora, sedempalcový displej audiosystému a 4,2-palcový multifunkčný informačný displej TFT.

Štýlový „Style“

Stupeň výbavy „Style“ bude k dispozícii s dvojfarebným lakovaním karosérie, čo vytvára kontrast medzi farbou karosérie (výber zo štyroch farieb) a čiernou strechou, a tiež projektorovými reflektormi LED a čiernymi 18-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin. Osobitú kvalitu v kabíne zvýrazňuje aj čierny poťah stropu a modré ozdobné akcenty sedadiel športového štýlu. V ponuke bude široká paleta možností výbavy a príslušenstva, ktorými si majitelia modelu RAV4 budú môcť vybaviť svoje vozidlo tak, aby dokonale spĺňalo ich predstavy a vyhovovalo ich životnému štýlu.

Nové digitálne spätné zrkadlo

Nový model RAV4 pomôže vodičom získať lepší výhľad na svoje okolie pomocou nového digitálneho spätného zrkadla – prvého pre spoločnosť Toyota. Možno ho používať ako konvenčné, elektrochromatické spätné zrkadlo s automatickým stmievaním, ktoré priamo odráža cestu a premávku za vozidlom, alebo ako digitálny monitor s omnoho širším zorným poľom. Po jednoduchom stlačení prepínača sa na ňom zobrazia zábery v reálnom čase prenášané z nastaviteľnej kamery s vysokým rozlíšením, ktorá je umiestnená vysoko na zadnom okne modelu RAV4. To zabezpečuje jasný výhľad napríklad aj v prípadoch, keď vodičovi bránia vo výhľade rozmerné predmety v batožinovom priestore alebo vysokí cestujúci na zadných sedadlách. Kamera zabezpečuje aj širšie zorné pole a vodič si môže prispôsobiť obraz pomocou dotykových ovládačov, vrátane funkcie priblíženia.

 

Panoramatická strecha a JBL

K ďalším exkluzívnym prvkom, ktoré ponúkne novinka ponúkne, patrí monitor s panoramatickým zobrazením, ktorý poskytuje vodičovi 360-stupňové zobrazenie priestoru v bezprostrednom okolí vozidla v reálnom čase, vrátane pohľadu z vtáčej perspektívy. Vodiči to ocenia tak mimo cestných komunikácií, kde musia prekonávať náročný terén, ako aj pri manévrovaní v stiesnených priestoroch, kde môže číhať nebezpečenstvo mimo ich zorného poľa. Otvorené a priestranné prostredie kabíny možno ešte viac vylepšiť otváracou panoramatickou strechou. Pokiaľ ide o zábavu vo vozidle, spoločnosť Toyota spolupracovala s exkluzívnym partnerom z oblasti zvukovej techniky, značkou JBL.

Toyota (PL), foto: archív

Nová Toyota RAV4RAV4Toyota RAV4 hybrid
Komentáre (0)
Pridať komentár