Renault Megane R.S. Sport: Predohra

Renault Megane R.S. Sport je očakávanou novinkou medzi hot-hatchmi. Zatiaľ s automatom a bez samosvoru, ale zo skúsenosti je to iba ochutnávka z toho, čo príde neskôr.

Za posledné roky hádam neexistoval ikonickejší hot-hatch než práve Megane R.S. Napriek tomu, že nebol najvýkonnejší, bol to práve jeho úžasne naladený podvozok, komunikatívne riadenie, ovládateľnosť spojená s hravosťou a k tomu ešte trochu „je ne sais quoi“, ktoré z neho robili uznávanú autoritu na poli šoférskych áut. Uznávali ho aj majitelia oveľa drahších a prestížnejších značiek. O kvalitách Meganu R.S. vám povie kdejaký majiteľ BMW M3 alebo Porsche 911. Striasť sa ho na pretekárskych tratiach totiž nikdy nebolo jednoduché, ak za jeho volantom sedel skúsený šofér. Predchádzajúca generácia Meganu R.S. má na svedomí hneď dva rekordy na Nürburgringu. Miesto šialených výkonov sa inžinieri Renault Sportu vždy vynašli a našli iný spôsob, ako spraviť auto rýchlejším. Nakoniec však musel Megane R.S. odísť. Z piedestálu ho vytlačila omnoho novšia konkurencia s výkonom vyšším často o takmer 50 koní. Renault Megane R.S. sa však vrátil. Má nový 1,8-litrový turbo motor, výkon sa začína na relatívne „skromných“ 205 kW (280 k), krútiaci moment dosahuje a ja som sa s ním zoznámil v jeho najmenej hardcore verzii s prevodovkou EDC a otvoreným diferenciálom.

Útok na zmysly

Už pri pohľade na agresívne rozšírenú karosériu Meganu, doplnenú ostro rezanými nárazníkmi, zníženými a rozšírenými prahmi a hlbokým, funkčným difúzorom, sa v človeku prebudia nízke pudy. Všetko je to doslova zvýraznené nádhernou žltou farbou. Z centrálne umiestnenej koncovky výfuku sa pri zvýšenom voľnobehu ozýva nahnevané vrčanie. Vo vnútri je Megane R.S. zhodný s Meganom GT, akurát modré akcenty vystriedali červené. To nie je kritika, ešte aj sedadlá sú dobré aj na športovú jazdu. Trochu ma mrzí, že head-up displej neponúka nejaký špeciálny R.S. režim, ale človek nemôže mať všetko. Z jazdných režimov volím rovno najostrejší a najodviazanejší „Race“, vypínam stabilizáciu a poď ho do hľadania limitov auta!

Priority

Priznám sa, motor a jeho výkon nepatria medzi svetlé stránky Meganu R.S.. Nie, nie je slabý a Megane sa ani náhodou nedá nazvať pomalým. Má celkom dobrý zvuk, doplnený návykovým strieľaním do výfuku. Sú tu však iné aspekty, ktoré motor zatienia. Prvým je podvozok. Ten je tak geniálne naladený, že som pri využívaní jeho potenciálu nedokázal nemať na tvári pološialený úškrn. Práca systému 4Control si vyžaduje jemné preladenie vašich zmyslov, ale keď pochopíte, ako Megane R.S. funguje, dokážete s ním robiť, čo len chcete. To auto tak krásne využíva všetky štyri pneumatiky, je také vyvážené a  čitateľné, že sa s ním spriatelíte veľmi rýchlo. Áno, oproti predchodcovi je to riadenie trochu utlmené a správanie auta je vďaka 4Controlu trochu syntetické. Rýchlo som si na to však zvykol a začal to využívať vo svoj prospech. Najmä s dlhými rýchlymi zákrutami si dokáže R.S. poradiť tak ako nič iné. Stačí pritom o milimeter povoliť tlak na plynový pedál a auto okamžite zareaguje – nos smeruje viac do zákruty a zadok jemne vybočuje von. Uhol pretáčavosti sa dá korigovať rýchlo a presne. Predok má vždy perfektný grip a aj bez samosvoru dokáže výkon motora efektívne preniesť na cestu, z čoho som zostal prekvapený. Samosvor mi vyslovene nechýbal, ale chcel by som ho, lebo otvára autu ďalšie možnosti. Škoda, že nie je dostupný aj pre „základný“ podvozok Sport, pretože ten predstavuje skvelý kompromis medzi jazdnými vlastnosťami a každodennou použiteľnosťou. Neviem, či by som chcel na bežné cesty tvrdší Cup. Potom je tu prevodovka EDC. Môžem o nej zodpovedne povedať, že rýchlosťou reakcií a radenia sa veľmi nebezpečne blíži k BMW. Radí prosto okamžite, s kopnutím do chrbta a riadnou strelou do výfuku. Paráda!

 Dôkaz miesto rečí

Samozrejme, že som Megane R.S. zobral na našu testovaciu trať. Je veľmi náročná na chladenie a Megane, žiaľ, párkrát znížil výkon. Napriek tomu sa mu podarilo pokoriť zatiaľ najlepší čas a porazil aj superrýchly Peugeot 308 GTI. Jeho podvozok je teda oveľa rýchlejší než motor. Kto by v ňom hľadal rovinkára, sklamal by sa. Megane R.S. má však dostatočný výkon na to, aby dostal auto do rýchlostí, kde začína fungovať podvozok. Keď sa s ním dostanete na dobrý úsek cesty, budete ho chcieť prejsť znova a znova. Ale nebojte sa. Ani predchádzajúca generácia Meganu R.S. nebola hneď najlepšia. Musela dozrieť do rekordných výkonov. S prichádzajúcou verziou Trophy, ktorá bude mať výkon 300 koní, mám silné tušenie, že tento Megane R.S. čaká rovnaký osud.

Stručne: Renault Megane R.S. Energy TCe 280 EDC Sport

Cena: základ/test 27 890/33 330 €

Záruka: 5 rokov/100 000 km

Čo treba uznať: Megane R.S. má našliapnuté na úspech.

Čo nám chýbalo: Väčšia výbušnosť motora.

Čo nás prekvapilo: Fenomenálny podvozok a výborná cena.

Technické údaje: Motor: zážihový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 798 cm3, max. výkon 205 kW (280 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 390 Nm pri 2 400 ot.min-1. Emisie CO2 158 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 5,8 s, vmax= 250 km/h, spotreba výrobca/test 7,0/8,2 l/100 km.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Renault Mégane R.S.TCe 280 EDC Sport
Komentáre (0)
Pridať komentár