Dizajn novej generácie Santa Fe je v porovnaní s predchodcom opäť o kus vyzretejší a kultivovanejší. Tento posun ma neprekvapuje. V automobilke vedia, že kto si kupuje takéto auto, šije u konzervatívneho krajčíra. Elegancia z karosérie sa prenáša aj do kabíny. Útulný dojem vhodne dopĺňa materiál použitý na obkladoch stropu a stĺpikov karosérie.
Elektricky ovládané sedadlá sú čalúnené kvalitou kožou, nechýba možnosť ich vyhrievania ani odvetrania. Pohodlie na všetkých sedadlách zodpovedá tomu, čo v tejto triede očakávate. Hyundai k štandardne dodávaným prvkom komfortu ale niečo pridal. Ak si sadnete na pravé zadné sedadlo, môžete sedadlo pred vami ovládať (posúvať aj meniť sklon operadla) tlačidlami umiestnenými na boku jeho operadla. Je to fajn, no nenaučte s tlačidlami manipulovať deti.
Zadné sedadlá sú pozdĺžne posuvné, meniť možno aj sklon operadla. V našom prípade však malo Santa Fe sedadiel sedem, ďalšie dve sa ukrývali pod dnom batožinového priestoru. Manipulácia s nimi je jednoduchá, kryciu roletu batožinového priestoru bezpečne uložíte do na tento účel vytvorenej schránky. Prvý dojem z auta je teda veľmi dobrý, všetci cestujúci majú k dispozícii dostatok miesta aj odkladacích priestorov, pre dve výklopné zadné sedadlá konštruktéri navrhli aj držiaky na nápoje aj ovládač klimatizácie.
Začínam diaľničným presunom. Na voliči jazdných režimov si nastavujem môj obľúbený Smart. Jeho naladenie je v prípade nového Santa Fe optimálne, auto ide za plynom takmer ako v alternatíve Sport, no pri pokojnej jazde zaradí vyšší prevodový stupeň skôr. O tom, v akom režime systém aktuálne pracuje, vás bude informovať grafika na displeji prístrojového panelu. Osemstupňový automat je s preplňovaným naftovým štvorvalcom 2,2 CRDi (147 kW/197 k) dobre zladený, zmenu prevodového stupňa vykoná bez váhania. Kedy sa tak stane záleží na tom, ako narábate s plynovým pedálom. Na diaľničnom limite budete jazdiť na ôsmom prevodovom stupni a ručička otáčkomera bude presne na čísle dva, čo je pre dosiahnutie optimálnej spotreby tak akurát. Motor v kabíne nepočuť, celkový akustický komfort je veľmi dobrý. Naladenie podvozka zodpovedá charakteru auta. Pohodlne vás prevezie aj cez rozbité cesty a v zákrute si s autom dovolíte viac, než by ste od takto veľkého SUV očakávali.
Ideme poslať toto fešácke SUV do terénu. Santa Fe dostalo najnovšiu generáciu pohonu 4×4 HTRAC, ktorý reguluje distribúciu krútiaceho momentu motora ako aj zásahy brzdovej sústavy pre každé koleso. Pozriem na pneumatiky, no uvidíme. Santa Fe zvládlo jazdu aj tam, kde by ste ho asi neposlali. Toto auto si totiž viem predstaviť ako služobné vozidlo manažéra a nie lesníka. Jeho zablatené čižmy sa mi do tohto fešáckeho interiéru skrátka nehodia. A tak je pravdepodobné, že najťažšou reálnou terénnou prekážkou v jeho prípade bude deliaci obrubník medzi nájazdovými rampami parkoviska v nákupnom centre. Ale dobre vedieť, že sa v ľahkom teréne nestratí.
Na diaľnici, no nielen tam, sa vám bude páčiť farebný Head Up displej. Okrem štandardných informácií totiž ponúka aj piktogrami zo snímačov mŕtveho uhla, ktoré vás upozornia na blížiace sa vozidlo z obidvoch strán vozidla. Toto riešenie sa mi páči, štandardné diódy v spätných zrkadlách totiž cez deň príliš nevidno. Na záver môjho stretnutia s novým Hyundai Santa Fe som si nechal jednu z množstva bezpečnostných noviniek, ktoré dostal. Moja neposedná dcéra chcel pred školou vystúpiť bez toho, aby sa pozrela za seba. Po ceste prichádzalo auto a Santa Fe jej nedovolilo otvoriť dvere. Múdre auto, čo poviete?
Text: Peter Lacena, foto: autor