Vodič roka 2018: Tesný súboj o body

Vodič roka 2018. Už tretí raz sme sa stretli v Centre bezpečnej jazdy pri Slovakia Ringu, aby sme spomedzi finalistov našej súťaže vybrali absolútneho víťaza.

Akcia Vodič roka naberá na rozmeroch. Zapája sa do nej čím viac ľudí a o to viac sa o ňu zaujímajú aj rôzne inštitúcie. Program je každým rokom bohatší, výzvy ťažšie a konkurenčný boj vytvára na súťažiacich ten správny tlak.

Pestrý výber

Finále Vodiča roka 2018 pripadlo na krásny slnečný septembrový deň. Z 30 finalistov, ktorých sme pozvali na základe správnych odpovedí na otázky v našom časopise, sa nakoniec dostavilo 27. Veľmi nás teší, že sa tu našli aj vodičky (tých bolo päť). Celkovo boli zastúpené takmer všetky vekové kategórie. Priemerný vek zúčastnených sa však oproti predchádzajúcemu ročníku výrazne znížil, čo nás veľmi teší. Mladí vodiči patria medzi najrizikovejšie skupiny na cestách a to, že sa niektorí z nich rozhodli otestovať svoje zručnosti a vedomosti u nás, je veľmi chvályhodné. Idú tak príkladom ostatným.

Úvodné slovo

Súťaž sa nemôže začať bez úvodných slov vydavateľa a šéfredaktora nášho Auto magazínu, Ivana Mička. Ten privítal hostí, poďakoval sa za ich iniciatívu zapojiť sa do našej súťaže a zároveň vysvetlil, prečo vôbec vznikla. Dobrí a vzdelaní vodiči totiž výrazne prispievajú k bezpečnosti cestnej premávky. Tá je pri čoraz hustejšej premávke čím ďalej, tým viac pálčivejšou témou. Pán Mičko ďalej spomenul, že naša súťaž chce prispieť k Európskemu dňu bez smrteľnej nehody na cestách (European Day Without a Road Death – EDWARD) a že každého, kto sa dostal do finále našej súťaže, považuje svojím spôsobom za víťaza.

(Ne)reklamní partneri

K vážnosti našej súťaži prispeli aj partneri. A nie hocijakí. Myšlienka súťaže Vodič roka sa zapáčila prezídiu Policajného zboru SR, oddeleniu bezpečnosti cestnej premávky „BECEP cesta pre život“ na Ministerstve dopravy a výstavby SR, záchrannej službe Falck, Zelenej vlne slovenského rozhlasu a aj Oplu, ktorého importér už tradične poskytol svoje Grandlandy X a Zafiru na jednotlivé disciplíny. Súťažiacim sa teda v rámci úvodu prihovoril aj Ján Ignaták, zástupca riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ. Poďakoval sa im za záujem o zlepšovanie svojich schopností a vedomostí za volantom. Na dôležitosť schopnosti podať prvú pomoc upozornil vo svojom krátkom príhovore Peter Lakomý z Falcku. Na záver popriali súťažiacim šťastie Milan Troška, riaditeľ BECEPu, ako aj Peter Pecze, marketingový riaditeľ Slovakia Ringu, v areáli ktorého sa celá súťaž odohrávala.

Koho sme hľadali?

Samotná súťaž pozostávala z niekoľkých disciplín. Myslíme si, že dobrého vodiča nerobia iba šikovné ruky, ale ani príliš opatrná jazda. Dobrý vodič podľa nás pozná pravidlá cestnej premávky a vyhlášku, nie je mu úplne cudzia technika auta, dokáže dobre parkovať a keď treba, je schopný aj poriadne pridať plyn, avšak pri zachovaní precíznosti. V prípade šmyku musí dobrý vodič vedieť zvládnuť krízovú situáciu a keby niečo, musí ovládať aspoň základy prvej pomoci. So zreteľom na tieto vlastnosti sme v spolupráci s chalanmi zo Slovakia Ringu zostavili jednotlivé úlohy. Pre rodinu a sprievod súťažiacich bol pripravený vstup do Malkia Parku či do nového Múzea vojenskej techniky.

Teória je základ

Prvá časť skúšky pozostávala z vedomostného testu. Ten obsahoval otázky o pravidlách cestnej premávky, súťažiaci v ňom riešili križovatky a aj technické otázky. Na konci bolo vždy spoločné vyhodnotenie, kde náš výkonný šéfredaktor Peter Varga súťažiacim vysvetlil, prečo je ktorá odpoveď správna. Aj tí, čo náhodou nevedeli, sa tak naučili niečo nové. Plný počet bodov získal iba jediný súťažiaci. Zhodou okolností sa z neho vykľul aj náš Vodič roka. Zvyšný čas bol k dispozícii Ján Ignaták, ktorý odpovedal na všetky možné aj nemožné otázky zúčastnených. Neďaleko mal k dispozícii aj kolegov z diaľničnej kobry, ktorí prišli ukázať svoju najnovšiu techniku a boli tiež ochotní sa kedykoľvek porozprávať o bežných aj kurióznych prípadoch zo svojho pracovného života.

Rýchlosť je prvoradá

Pri poskytovaní prvej pomoci sa počíta každá sekunda, preto po vedomostnom teste z poskytovania prvej pomoci, ktorý bol ďalšou disciplínou súťaže, nasledovala voľná diskusia s Petrom Lakomým, ako aj možnosť vyskúšať si masáž srdca a dýchanie z úst do úst na figuríne. Nasledovala prehliadka sanitky, ako aj nácvik hasenia požiaru hasiacim prístrojom. Veľmi nás teší, že z maximálneho počtu 20 bodov bolo medzi súťažiacimi minimálne skóre až 16 bodov. Plný počet získalo až 8 súťažiacich. Perfektné!

Veľkomestská realita

Parkovanie je každodennou súčasťou každého jedného motoristu. Dobre zaparkovať znamená trafiť sa do miesta aj v komplikovanejších priestoroch, nezdržovať zbytočne vodičov okolo seba a hlavne nič nepoškodiť.  Plný počet 10 bodov tu síce dosiahli iba dvaja, ale asi polovica súťažiacich mala priemerne 8 až 9 bodov. Až 10 ľudí však za parkovanie dostalo 0 bodov.

Zrýchľujeme

Najväčšiu bodovú prioritu mala disciplína jazda zručnosti. Chalani zo Slovakia Ringu postavili perfektnú trať pozostávajúcu zo šmykľavého slalomu, ktorý sa zrýchlil do dlhej zákruty a suchého slalomu, pokračoval do garáže, z ktorej bolo treba vycúvať a následne sa cez zamotanú trať s úzkymi bránkami bolo treba dostať až do cieľa, kde sa brzdilo na presnosť. Tu dostal najvyššie skóre náš „prvý Vicevodič roka 2018“. Darmo, dobrý vodič musí predsa len vedieť aj poriadne krútiť volantom.

Krízová situácia

Najťažšia disciplína bola jazda cez odtrhovú platňu, ktorá vyvolá na aute šmyk zadnej nápravy, tzv. pretáčavý šmyk. Súťažiaci mali dve tréningové a jednu ostrú jazdu. Cieľom bolo zvládnuť šmyk a vyhnúť sa vodnej prekážke. Dostatočne rýchle reflexy mal v tomto prípade iba jeden jediný súťažiaci, ktorý však paradoxne pohorel na jazde zručnosti. Preto sa celkovo umiestnil až na siedmom mieste. Tí, čo šmyk nezvládli, dostali aspoň čiastkové hodnotenie za správne krízové brzdenie za predpokladu, že dodržali určenú nájazdovú rýchlosť.

Nikdy nie sme v cieli

Po celom dni sa súťaž skončila a väčšina jej účastníkov odchádzala s pozitívnymi pocitmi. Všetci dostali poukaz na štandardný kurz bezpečnej jazdy a desať najlepších aj vecné ceny: kameru, bicykel, strešný box… Na troch víťazných priečkach sa umiestnil v poradí zdola hore Pavol Cvíčela, Pavol Mikolaj a Ľuboš Bubelíny. Spájalo ich vynikajúce skóre z prvej pomoci a parkovania. Absolútny víťaz Ľuboš získal plné skóre vo vedomostnom teste, za prvú pomoc, pri parkovaní mu chýbal iba jeden bod, pri jazde zručnosti štyri a na odtrhovej platni dva. Vyhral s náskokom dvoch bodov pred druhým Pavlom Mikolajom, pričom tretí Pavol Cvíčela mal iba o jeden bod menej. Víťazovi odovzdáme Opel Grandland X s plnou nádržou na dva týždne a pošleme ho na pobyt do štvorhviezdičkového hotela v Tatrách. Chceme  sa ešte raz poďakovať všetkým partnerom aj súťažiacim a už teraz môžeme zodpovedne povedať, že nekončíme. Budúci rok sa na tejto súťaží vidíme zas!

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Vodič rokaVODIČ ROKA 2018
Komentáre (0)
Pridať komentár