Talianska automobilka je známa ako výrobca cenovo dostupných vozidiel. Fiat 8V Supersonic je však výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Kupé, z ktorého sa vyrobilo len 15 exemplárov, je podľa mnohých najkrajším a najdrahším členom rozvetvenej „turínskej famílie“.
Keď sa povie Fiat, len hŕstka motoristických nadšencov si túto značku spojí s luxusnými a športovými vozidlami. Lenže jeden taký sa v histórii značky Fiat predsa len našiel. Fiat V8 s karosériou od Carozzeria Ghia Torino, ktorý je tiež známy pod talianskym označením Otto Vu, sa vyrábal v rokoch 1952 až 1954.
Na počiatku 50. rokov minulého storočia vedenie automobilky z Apeninského polostrova zvažovalo, ako by najlepšie obohatilo svoju ponuku a oslovilo nových zákazníkov. Rozhodlo sa pre výrobu luxusného sedanu, ktorý by nahradil predvojnový model Ardita.
Za týmto účelom vyvinuli talianski inžinieri vidlicový osemvalec, ktorý sa však ukázal ako príliš drahá záležitosť. Fiat tak radšej od výroby sedanu upustil úplne. Agregát však už bol na svete a bolo by prepychom nechať ho ležať ľadom.
Prečítajte si aj: Fiat 500X: Turínske prekvapenie
Fiat sa preto rozhodol vyvinúť športové vozidlo, ktorým poveril konštruktéra Danteho Giacosu, dizajnéra Fabia Luigiho Rapiu a automobilového pretekára Carla Salamanu. Už v roku 1952 sa výsledkom spoločnej práce blysli na ženevskom autosalóne.
Vzhľadom k tomu, že označenie V8 mal v tej dobe patentovaný Ford, došlo k zmene poradia symbolov na 8V. Športiak zaujal pozornosť predovšetkým dlhou prednou časťou, výraznou mriežkou chladiča a splývajúcou zadnou partiou so štvorcovým oknom.
Prečítajte si aj: Test: Fiat 124 Spider – galéria
Aerodynamické vlastnosti utužili zakryté zadné kolesá s hladkými diskami či veľké chrómované viečko od benzínovej nádrže. Automobil poháňal vidlicový valec s objemom 1996 ccm a výkonom 105 koní (77 kW). Už prvý Fiat 8V dosahoval veľmi slušnú maximálnu rýchlosť 190 km/h.
Model Fiat 8V sa však vyrábal len dva roky. Počas tejto periódy sa objavili menšie kozmetické úpravy. Tie mali za následok vyšší výkon motora, ktorý narástol až na konečných 127 koní (93,5 kW), pričom maximálna rýchlosť sa posunula na 210 km/h.
Uvedený model na obrázkoch je výsledkom dokonalej reštauračnej práce spoločnosti Lazaros Engineering. Tá realizovala väčšinu mechanických rekonštrukcií a detailných prác vrátane prestavby komponentov odpruženia, bŕzd, diferenciálu, či riadiaceho boxu.
Chýbajúce komponenty ako sú zadné svetlá a disky kolies sú nahradené dokonalými replikami s presnými pôvodnými rozmermi a špecifikáciami. Nadšenci zo spoločnosti Lazaros Engineering investovali do celej rekonštrukcie čiastku 600.000 amerických dolárov (513.303 eur).
V sezóne 2015 získal štatút najdrahšieho automobilu značky Fiat v histórii predaného na v aukcii model 8V Cabriolet designed by Vignale z roku 1953. Luxusný automobil vydražila vtedy aukčná spoločnosť RM Sotheby’s Amelia Island vo Villa Erba za 1,12 milióna eur.
Ešte v tom istom roku však padol nový rekord turínskej automobilky. Aukčná sieň Bonhams totiž automobil Fiat 8V Supersonic z karosárne Ghia predala dokonca za 1,815.000 USD (1,552.741 eur). Vozidlo bolo údajne určené pre K. T. Kellera, predsedu predstavenstva automobilky Chrysler.
-jj-