Dyson – od vysávača k elektromobilu

Britský vizionár James Dyson kývol na ďalšiu veľkú výzvu. Bývalý šéf komunikácie v spoločnosti Tesla, ktorý sa preslávil prvým bezvreckovým vysávačom, chce vyrobiť elektromobil. Tesla tak bude mať zrejme o ďalšiu konkurenciu postarané…

Firma Dyson sa stala svetoznámou najskôr vďaka spomínanému prvému bezvreckovému vysávaču na svete. Revolúciu v zabehnutých technológiách však potvrdila značka ultraľahkým fénom aj bezlopatkovým ventilátorom. O dva roky by sa do portfólia značky Dyson mal zaradiť aj prvý elektromobil.

Detaily sú zatiaľ zahalené tajomstvom, ale vyrábať by sa mali tri modely. Očakávania sú vysoké. Sám zakladateľ tvrdí, že jeho autá budú „radikálne odlišné“. Z celkovej investície viac ako 2 miliardy dolárov ide polovica len na vývoj nových palivových článkov.  Motivácia zakladateľa značky vstúpiť na trh s elektrickými autami je jasná – ochrana životného prostredia.

Prečítajte si aj: Tesla známeho režiséra v plameňoch!

A nie je to len preto, že v roku 2040 Veľká Británia zakáže predaj nových benzínových a dieselových automobilov a do roku 2050 budú musieť mať všetky vozidlá nulové emisie. Podobné legislatívne opatrenia prijímajú mnohé ďalšie krajiny a práve tie nútia výrobcov automobilov hľadať alternatívne riešenia. James Dyson sa však rozhodol dávno predtým.

Málokto vie, že Dyson nazrel do sveta automobilov už pred takmer tromi desaťročiami. V roku 1991 mala spoločnosť patentovaný cyklónový filter pre dieselové motory automobilov na zachytávanie pevných častíc. K jeho vývoju inšpirovali výsledky výskumu, podľa ktorého výpary z dieselových motorov spôsobili predčasnú smrť laboratórnych myší a potkanov.

Prečítajte si aj: Takto sa vyrába najnovšia Tesla

Prvé pracovné prototypy predstavili vývojári v britskom televíznom programe, no napriek sofistikovanejšiemu prepracovaniu nemal vtedy o tento systém nikto záujem. Firma projekt zastavila, ale James Dyson sa ambície nevzdal.

Namiesto zavedenia systému na filtrovanie emisií vo výfuku sa Dyson rozhodol riešiť problém už v zárodku a začal pracovať na vlastnom modeli elektromobilu. Do projektu je aktuálne zapojených niekoľko stoviek ľudí. „Prijali sme ľudí z automobilového priemyslu a pripojili ich k našim, ktorí možno nie sú špecialistami v tejto oblasti, ale zato sú vynaliezaví. Myslím si, že je to veľmi dobrý mix,“ povedal Dyson.

Aby mal Dyson dostatočný priestor na vývoj automobilu, kúpil bývalú leteckú základňu RAF Hullavington. Základňu zrekonštruoval, presunul sem celú automobilovú divíziu a buduje tu kompletné vývojové a testovacie stredisko, vrátane skúšobného polygónu. Vývoj automobilu beží už piaty rok a výsledok by mal svet vidieť v roku 2020.

Prečítajte si aj: V Európe vystrkuje rožky Tesla Model S kombi

„Keď sme to celé pre štyrmi rokmi začali, Tesla bola stále veľmi malá a nikto ešte skutočne neuvažoval o elektrických autách, takže nie sme v tomto žiadni oneskorenci. Videli sme, že to príde, investovali sme do vývoja batérií a odštartovali tento projekt“, dodáva otec značky.

Dyson je globálna technologická spoločnosť. Výraznými zmenami inovuje každú kategóriu, do ktorej vstúpi. Prináša lepšie technológie, ktoré riešia problémy spotrebiteľov. Spoločnosť Dyson je v súčasnej dobe aktívna vo viac než šiestich technologických oblastiach – vysávače s prívodným káblom, akumulátorové vysávače, zariadenia pre reguláciu prostredia ako sú ventilátory, zvlhčovače vzduchu či čističky vzduchu, beauty – fén na vlasy, ďalej sušiče rúk Dyson AirbladeTM , osvetlenie Jake Dyson a výskum automobilov.

Zariadenia Dyson sa predávajú vo viac ako 75 krajinách sveta. Spoločnosť Dyson sa zaviazala k investícii vo výške 1,5 miliardy GBP (1,8 miliárd eur) do budúcich technológií. Vyvíjame štyri nové technologické portfólia a v nasledujúcich 4 rokoch uvedieme na svetový trh 100 nových výrobkov.

Prečítajte si aj: Ďalšia Tesla zhorela po tragickej nehode! Môžu za to batérie?

Dyson spolupracuje s viac než 30 univerzitami na celom svete v ranom štádiu vývoja technológií a investuje 5 miliónov libier (5,9 miliónov eur) do spoločného robotického laboratória Imperial College London, a 8 miliónov libier (9,4 miliónov eur) do Dyson centra pre inžiniersky dizajn na Cambridge University, UK. Spoločnosť Dyson celosvetovo zamestnáva viac ako 8 500 ľudí, z ktorých polovicu tvoria inžinieri. Dyson predal svoj prvý ručný akumulátorový vysávač DC16 v roku 2006.

-jj-

DysonelektromobilJames DysonTesla
Komentáre (0)
Pridať komentár