Je len zopár strojov, ktoré si môžu povedať, že už desaťročia sú etalónom, vzorom a inšpiráciou pre konkurenciu. Honda Gold Wing takým je, o tom niet najmenších pochýb. Koráb ciest, o ktorom snívajú finančne a fyzicky zrelí chlapi. Keď som čítal prvé recenzie zahraničných novinárov, tak som sa obával, že nový Gold Wing už nebude Gold Wingom. Je totiž menší – kratší a štíhlejší, má menší plexištít, vraj na ňom viacej cítiť obtekanie vzduchu… Našťastie Gold Wing je stále poriadne kusisko motocykla. Je veľký, majestátny, človek má pocit, že za svoje peniaze dostane „veľa motorky“.
Lepšie ako v obývačke
Ani neviem, kde začať. Hádam tým, že nepoznám žiadnu motorku, ktorá by mala aspoň podobne pohodlné sedadlo, ako má Gold Wing. Iba Gold Wing predošlej generácie. Tvar, veľkosť, tuhosť výplne, všetko je geniálne. Keby som si mal vybrať, či si mám pozrieť takmer trojhodinový film Statočné srdce z mojej obývačkovej sedačky alebo zo sedadla Gold Wingu, asi by som si vybral Gold Winga. Tíško poznamenávam, že som vo svojich mladíckych rokoch videl ten film v bratislavskom kine Obzor, kde namiesto kresiel mali drevené stoličky, takže by som si teraz sakramentsky rozmyslel, z čoho si ten film pozriem. Už nikdy v živote nechcem tak trpieť ako vtedy. Ruky sú naširoko, telo maximálne uvoľnené. Celý posed je až taký uvoľnený, že som sa až príliš rozvalil a po čase ma začal bolieť chrbát. Normálne som si musel dávať pozor, aby som aspoň ako-tak kontroloval svoje telo. V prípade Gold Wingu vo verzii Tour, teda s horným kufrom, komfortným sedadlom a chrbtovou opierkou, si maximálny komfort užíva aj spolujazdec. Obe sedadlá a aj rukoväte sú vyhrievané. Prvé recenzie hovorili o tom, že na motorke viacej cítiť vietor, pravda je však taká, že aj tak vám Gold Wing poskytuje dokonalú ochranu pred náporovým vetrom. S vysunutým plexištítom šiel všetok vzduch ponad mňa a ja som si užíval absolútne pokojnú jazdu. Tá ochrana je taká dokonalá, že vďaka aerodynamike na mňa fúkalo zozadu, nie spredu. Mimochodom, plexištít je prvýkrát nastaviteľný elektromotoricky a pamätá si svoju polohu. Keď vypnete motor, zasunie sa, ale po opätovnom naštartovaní sa automaticky vysunie do poslednej polohy. Mimochodom, verzia s dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou DCT má štandardne airbag. Motocykel je vybavený kompletným LED osvetlením a stretávacie aj diaľkové svetlá sú mimoriadne účinné.
Všetko pod dohľadom
Motocykel má bezkľúčový systém, ktorý ovláda zamykanie riadidiel, spúšťanie elektroniky, štartovanie motora a zamykanie všetkých troch kufrov. Každý z nich – oba postranné aj horný – má vlastné tlačidlo. Stačí mať kľúč pri sebe, zatlačiť a sim-sala-bim, príslušný kufor sa otvorí. Jazdec má pred sebou mohutný prístrojový štít s otáčkomerom a rýchlomerom, medzi ktorými je 7-palcový farebný displej informačného, multimediálneho a navigačného systému. V jednotlivých menu sa pohybujete tlačidlami a multifunkčným ovládačom na paneli nad nádržou alebo za jazdy tlačidlami na ľavej rukoväti. Menu je zrozumiteľné a ovládanie intuitívne. Samozrejmosťou je tiež palubný počítač.
Lichobežník
Gold Wing prešiel na prednom zavesení od klasických teleskopov k lichobežníkovému zaveseniu s centrálnou pružiacou jednotkou. Takéto zavesenie zabezpečuje citlivejšie odpruženie. Riadenie je s kolesom spojené ťahadlami a čapmi. Práve na vertikálnom pohybe spomínaných čapov vidieť, ako geniálne pracuje podvozok. Čapy, a teda aj koleso na našich „super“ cestách kmitajú ako o život, ale karoséria – zvyšok motocykla – akoby sa nad tým celým iba vznášali. A ešte jedna vec: do riadidiel sa neprenášajú žiadne rázy. Naladenie podvozka je veľmi príjemné komfortné. Samozrejmosťou je zmena tuhosti zadného odpruženia v závislosti od zaťaženia v štyroch režimoch – jazdec; jazdec plus batožina; jazdec a spolujazdec; jazdec, spolujazdec plus batožina. Nový Gold Wing voči predošlej generácii výrazne schudol, no aj tak nie je žiadne pierko. Vo verzii s dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou váži 383 kg. A to treba mať na pamäti. Najviac pri manipulácii na mieste, pretože ak nestojíte pevne na nohách, tak vás poľahky premôže a zloží k zemi. A hoci sa značná časť tej hmotnosti za jazdy stráca, treba ju mať na pamäti aj v zákrutách. Áno, hmotu cítiť, ale to mi nijako nebránilo v tom, aby som si dovoľoval motorku krásne klopiť do zákrut. Brzdy majú skvelú účinnosť, pri ťahaní prednej sa do práce automaticky zapája aj zadná brzda, čo znamená nielen účinnejšie spomalenie, ale aj vyššiu stabilitu pri brzdení v priamom smere aj do zákruty.
Šesťvalec boxer
Gold Wing má väčší motor ako polovica áut, ktoré som stretal na cestách. Má zdvihový objem 1,8-litra, šesť valcov usporiadaných oproti sebe, výkon 93 kW a krútiaci moment ohromujúcich 170 Nm. Má silný ťah naprieč celým otáčkovým pásmom a krásny hutný zvuk. Samozrejmosťou je elektronicky ovládaná škrtiaca klapka, vynikajúco fungujúci systém štart-stop, tempomat a jazdné režimy Tour, Sport, Econ a Rain. Chybičkou krásy je, že na uvoľnenie a následné pritiahnutie plynu reaguje motor necitlivo – doslova trhne celou motorkou, obzvlášť v športovom režime. Najvyššie štátne vyznamenania si zaslúžia konštruktéri aj za DCT prevodovku. Radí totiž rýchlo a má fantastickú logiku radenia. Len čo som sa dotkol brzdovej páky, okamžite podradila o jeden stupeň. A keď som brzdil intenzívnejšie, podradila aj o viac stupňov a priebežne ako klesala rýchlosť motorky, tak podraďovala. Tým sa využíva brzdný moment motora a zároveň je motor pri opätovnom pridaní plynu v správnych otáčkach, aby vedel svižne zrýchľovať. Samozrejmosťou je možnosť manuálneho usmernenia prevodovky páčkami na ľavej rukoväti. K dispozícii máte aj plne manuálny režim. Ale elektronika radí tak geniálne, že túto funkciu reálne nepotrebujete ani pri športovej jazde. V rýchlosti 100 km/h točí motor na 7. prevodový stupeň jemne cez 2 000 otáčok. Manipuláciu s motocyklom uľahčuje plazenie. Priznám sa, bez tejto funkcie by som túto mašinu ani nedostal do svojej garáže. Nemal by som ani najmenšiu šancu ju vytlačiť cez malý briežok. Verzia s DCT sa vie plaziť nielen dozadu, ale aj dopredu. Využíva na to samotný motor, nie štartér ako v predošlej generácii.
Stručne: Honda GL 1 800 Gold Wing Tour DCT
Čo treba uznať: Nepoznám motocykel s pohodlnejším sedadlom.
Čo nám chýbalo: Vôbec nič.
Čo nás prekvapilo: Trhavé reakcie na plyn.
Cena: základ/test:23 900/32 900 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: kvapalinou chladený B6/24V, zdvihový objem valcov 1 833 cm3, max. výkon 93 kW (126 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 170 Nm pri 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 131 g/km. Jazdné výkony : pohotovostná hmotnosť 383 kg, vmax= 180 km/h, spotreba výrobca/test 5,6/5,8 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a Peter Varga