Do takmer výsostných vôd nemeckých značiek nekompromisne vplávala japonská loď. Netají sa ambíciami osloviť tých najvplyvnejších, ktorí z akéhokoľvek dôvodu práve nemeckú či európsku techniku a estetiku nechcú alebo sa im nepáči. Od roku 1989 je tu značka s veľkým L v logu a luxusom takmer v názve. Od najnovšieho modelu radu LS sa očakávala dizajnová i technická revolúcia.
Luxus na prvý pohľad
Luxus a Lexus patria k sebe. Zvonka Lexus LS 500h pôsobí až takmer utopicky moderne. Sebavedome, luxusne, „lexusne“. Veľa z toho má na svedomí jedinečná predná maska, úzke svetlá, ostré hrany, veľké kolesá i na prvý pohľad dlhý rázvor. Predné čelo a najmä velikánska maska majú ako britva ostré hrany. Akoby chceli vzduch prerezať a nie prispôsobovať sa zákonom aerodynamiky. Tento dojem podporuje aj zaujímavý tvar úzkych svetlometov. Nízka bočná línia dlhej karosérie s veľkými kolesami, veľkorysým rázvorom a tvarovo pomerne nízkou kabínou tlačí veľký sedan dynamicky k zemi a sľubuje nadpriemernú dynamiku i stabilitu. Zaujímavá je aj zadná časť s doširoka zahnutými spätnými svetlami spojenými lesklou priečkou. Celok je veľmi vydarenou kombináciou klasických prvkov evokujúcich luxus a nekompromisných línií, vytvárajúcich identitu a individualitu LS 500h.
First class
Po nastúpení každého osloví totálny luxus. Drevo, koža, a to v niekoľkých odtieňoch. Na mnohých miestach nechýbajú pásikové intarzie nerušivo dominujúce prístrojovému panelu. Prechádzajú plynulo do dverí a vytvárajú jedinečný priestorový vnem. Koža je bohato prešívaná. Interiér pôsobí maximálne japonsky, ale páči sa aj Európanovi, hoci nemožno nevnímať rozdiel v ponímaní estetiky a luxusu. Je iný a je krásny. Možno až príliš okázalý – pre niekoho.
Ovládacie prvky na volante nekomplikujú život vodičovi. Na ovládačoch tempomatu by som prijal výraznejšie hmatové rozlíšenie ovládania jednotlivých funkcií. Funguje však bezchybne. Menu na displejoch sú prehľadné. Po naštartovaní sa na prístrojoch rozbehne malá vizuálna šou (prečo nie). Panel pred vodičom sa dá bohato konfigurovať podľa toho, čo chce počas jazdy vidieť predovšetkým: ekonomiku jazdy, otáčky, športové prístroje či klasický palubný počítač. Konfigurácia sa mení neobvykle vyzerajúcim i umiestneným ovládačom jazdných režimov vytŕčajúcim z pravého horného rohu „kaplnky‟ prístrojov. Umožňuje otáčaním nastavenie módov Sport/Sport+, Normal/Custom, Comfort/Eco, pričom režim za lomkou sa mení stlačením ovládača. Podobným ľavým ovládačom sa vypína ESP, resp. aktivuje režim Snow. Volant je vynikajúci, ale ničím nešokuje. Krásna koža, drevené časti vnútornej strany venca, výborne sa drží a bez problémov ovláda.
Uprostred palubnej dosky je veľký, napodiv nie dotykový displej. Vďaka jeho hlbokému zapusteniu sa v ňom nič nezrkadlí. Pri ňom zaujmú štýlové ručičkové hodinky, podčiarkujúce luxusný charakter. Automatická klimatizácia má prehľadné ovládanie klasickými tlačidlami. Pod nimi sú základné ovládače audiosústavy (prehráva aj CD) a nechýba veľké tlačidlo štartovania systému pohonu. Neobvykle je umiestnená parkovacia brzda: vpravo pod volantom na palubnej doske.
Páka ovládania automatickej prevodovky je malá, štvorcová, no praktická a pekná. Ponúka klasické režimy P, R, N , D/M. Pred ňou má svoje miesto dotyková plocha (Map, Menu, Späť). Ešte bližšie k pravej ruke vodiča sú tlačidlá ovládania svetlej výšky, zapínanie elektrického módu pohonu, zadnej roletky a sedadla. Pod lakťom má vodič veľkú odkladaciu skrinku s konektormi USB, ktorá sa dá otvárať na obidve strany (pre spolujazdca).
Sedadlá sú veľmi pohodlné a aj na vzhľad atraktívne. Majú vynikajúcu masážnu funkciu. Všetko, čoho sa telo dotýka, je špičková, luxusná koža s precíznym a azda miestami až trocha prehnaným prešívaním. Predné sedadlá oddeľuje široká stredová konzola, napokon miesta je na šírku na rozdávanie.
Splní všetky priania
Jazda je veľmi tichá, hladká. Vodič ocení výborný výhľad a prehľad o okolí auta aj vďaka veľkým spätným zrkadlám a v noci veľmi účinným svetlometom. O samotné rozbiehanie sa spravidla postará nečujný elektromotor a treba dobre nastražiť uši, aby ste zistili, kedy sa do pohonu zapojil šesťvalcový spaľovací motor. Až prekvapivo často vozidlo počas jazdy indikuje, že ide čisto na elektrinu (chválim). Priemerná spotreba počas nášho testu (všetky druhy ciest) bola 8,0 l/100 km, čo na auto takéhoto kalibru a s takouto dynamikou a luxusom považujem za veľmi dobré. Celý zložitý reťazec pohonu od hybridného zdroja energie cez 10-stupňovú prevodovku až po pohon všetkých kolies pracuje jednoznačne, pružne a bez problémov. Pravda, s istými špecifickými pocitmi pri jeho ovládaní treba rátať. Aspoň zo začiatku.
Adaptívny tempomat si po vypnutí a naštartovaní pamätá, či bol zapnutý, no nepamätá si vzdialenosť, na ktorú bol nastavený. Systém upozorňujúci na mimovoľné opustenie jazdného pruhu po niekoľkých automatických korekciách upozorní vodiča, aby „nešaškoval“ a chytil volant. Autonómne sa predsa ešte nejazdí.
Pruženie (vzduchové) podvozka by mohlo byť ešte trocha mäkšie na ostrých priečnych nerovnostiach. Podvozok ako celok je však vynikajúci. Ťažký Lexus je perfektne, až prekvapivo (natáčanie zadných kolies) stabilný i agilný, jazdí ako drak i luxusne ako koč – podľa želania vodiča či pána šéfa.
V.I.P. sedí vzadu
Nastupovanie a vystupovanie veľkými dverami je na všetky miesta pohodlné. Poďme však dozadu, v takomto aute práve tam sedávajú tí „dôležitejší‟. Už na prvé posadenie je to jasné. Paráda, prvá trieda! Mohutná stredová konzola skrýva držiaky pohárov, odkladací priestor, konektory na médiá. Na dotykovom displeji sa dá ovládať audiosústava, nastavovať teplota priestoru vzadu, vyhrievanie sedadiel, posúvanie sedadla až do ležadlovej polohy (tu už by to znieslo pri maximálnom ľahu pri 186 cm výške vodiča i šéfa o trochu viac priestoru). Obaja pasažieri vzadu majú pred sebou každý svoju veľkú obrazovku, na ktorej si môžu zobraziť program od výmyslu sveta. Nad hlavou majú dostatok miesta aj vo vzpriamenej polohe. Ich sedadlá sa pohybujú v akýchsi samostatných a nepohyblivých vaničkách či mušliach, nezávisle od seba. Pôsobí to nesmierne elegantne a je to aj účelné. Nemožno opäť nespomenúť ich vynikajúcu možnosť masáže. Ešte aj lakťové opierky na dverách vizuálne pôsobia, akoby boli súčasťou sedadiel. Rozhodne „tí vzadu‟ nezapochybujú, že auto, do ktorého investovali pekných pár tisíc, je skonštruované predovšetkým pre nich. Ani vzadu nechýbajú kozmetické zrkadielka, držiaky, vešiačiky, roletky na (aj tých malých) bočných oknách. Príjemné, luxusné, honosné!
Pri pohľade do batožinového priestoru nedostanete závrat, ale jeho objem je vzhľadom na určenie vozidla v poriadku.
Nenechá ľahostajným
Keď stretnete Lexus LS 500h na ceste, určite vás nenechá ľahostajným. Buď si poviete – aký krásny, moderný kus techniky, alebo ohrniete nos nad tým, že nemá európsky pôvod, alebo budete závidieť majiteľovi, že naň má.
Stručne: Lexus LS 500h Superior
Cena: základ / test: 110 000 / 144 540 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km; na komponenty hybridného systému 5 rokov alebo 100 000 km
Technické údaje: Motor: zážihový V6 / 24 V, zdvihový objem valcov 3 456 cm3, max. výkon 220 kW (295 k) pri 6 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 5 100 ot.min-1. Elektromotor max. výkon 132 kW (180 k), max. krútiaci moment 300 Nm. Max. kombinovaný výkon v paralelnom režime 264 kW (359 k) pri 6 600 ot.min-1 . Emisie CO2 141 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 5,4 s, vmax = 250 km/h (125 km/h v elektrickom režime), spotreba výrobca / test 7,1 / 8,0 l/100 km.
Text: Dalibor Klíma, foto: Peter Varga