Fiat na kultovej päťstovke postavil celú rodinu modelov. Niektoré majú v mestským mini spoločného viac, iné skôr menej. Crossover 500X som od počiatku radil do prvej skupiny a po aktuálnych zmenách to platí ešte viac. Toto auto má skrátka štýl Made in Italy.
Ku vkusným zmenám v dizajne karosérie a interiéru navyše pribudlo to podstatné. Omladená päťstovka na vysokej nohe dostala výbavu, ktorá je pre jazdu v meste dôležitá. Začneme modernými LED reflektormi a zadnými skupinovými svetlami, pokračovať môžeme asistentmi, ktoré zabránia kolíziám počas jazdy aj parkovaní. Multimediálny systém teraz dokáže komunikovať s mobilnými telefónmi obidvoch platforiem. Toto všetko robí jazdu príjemnou a bezpečnou. Je ale táto modelka pripravená na nástrahy mesta? Hneď po prebraním kľúčov od vozidla som ho postavil čelom k nadštandardne vysokému obrubníku. Hoci bola spodná hrana nárazníka na pohľad nízko, ku kontaktu s obrubníkom ešte zopár centimetrov chýbalo.
Mimoriadne dôležitá zmena sa odohrala aj pod prednou kapotou. A keďže je Fiat 500X jednoznačne mestským crossoverom, na testovacie kilometre som si zo zostavy siedmich agregátov vybral dve benzínové novinky nesúce označenie FireFly Turbo. Začnem preplňovaným litrovým trojvalcom s maximálnym výkonom 88 kW (120 k), ktorý štandardne spolupracuje so šesťstupňovým manuálom. Jazda v meste bola príjemne svižná, motor na želanie vodiča reagoval s chuťou. Ako základná motorizácia obstojí litrový trojvalec bez straty kvetinky. Toto teda rozhodne nie je prípad základného modelu s výhodnou cenou od…, ktorý si aj tak nikto nekúpi. Pri „obyčajnom“ aute by som si povedal fajn. No toto je zvonka aj zvnútra veľká kočka a tá potrebuje niečo viac. A to viac som dostal po presadnutí do auta so štvorvalcom 1.3 Turbo (110 kW/150 k). Motor ide za plynom ochotnejšie, jeho prejav je kultivovanejší a čo je kľúčové, je sériovo skombinovaný so šesťstupňovým dvojspojkovým automatom DCT. A to je pre jazdu v meste o poznanie lepšia a komfortnejšia kombinácia.
Fiat 500X po zmenách vyzrel a vďaka novým motorom emóciu z dizajnu prenáša aj do emócie pri šoférovaní. A to je to, čo z neho robí veľmi zaujímavé auto pre ľudí, ktorí vedia, že vkusne navrhnutá a kvalitne vyrobená móda stojí o čosi viac, než možno rovnako funkčná, ale konfekcia.
Text: Peter Lacena, foto: archív