Nová generácia modelového radu X1 dostala novú platformu, prioritne poháňané sú teraz kolesá prednej nápravy. K dispozícii je, samozrejme, aj osvedčený pohon xDrive, čo bol aj náš prípad. V kabíne je vďaka novej koncepcii pohonu citeľne viac miesta, primerane veľký objem ponúka aj batožinový priestor. Sadnime si však najprv na miesto vodiča. Priestorovo je všetko v poriadku, chválu si zaslúži pre mňa dokonale navrhnuté pracovisko vodiča. Nič som nehľadal, na nič špeciálne som si nemusel zvykať. Ovládač iDrive Touch Controller je podľa mňa skrátka výborný. Ak si budete chcieť užiť talent podvozka a pohonu, isto oceníte napríklad výborné sedadlo s možnosťou nastavovania bočného vedenia operadla. Na zadné sedadlo som sa posadil bez problémov. Dosť miesta som mal na nohy aj hlavu. Interiér vozidla je výborne vypracovaný, pri prevoze rozmernejšej batožiny oceníte trojdielne operadlo zadného sedadla.
BMW X1 ešte nezasiahol ošiaľ „antidiesel“, a tak sme pod prednou kapotou mali turbodiesel s objemom 2,0 litra, maximálnym výkonom 140 kW (190 k) a najvyšším krútiacim momentom 400 Nm, spolupracujúci s výborným osemstupňovým automatom. Na svižné povozenie sa je to tak akurát. Šprint z 0 na 100 km/h zvládnete za 7,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 220 km/h. Elektronika ponúka tri režimy nastavenia pohonu. Verziu Eco Pro nechajte tak, bavorák ste si nekupovali na to, aby ste na ceste zavadzali. Auto je totiž v tomto režime pre mňa až príliš letargické. Ja som po naštartovaní vozidla často siahal po alternatíve Sport. V tomto prípade ide auto krásne za plynom, prevodovka radí rýchlo, čo korešponduje s veľmi dobrým podvozkom. Je to BMW, hoci na vysokej nohe, a tak čím rýchlejšie idete, tým viac istoty a smerovej stability auto ponúkne. Až som sa zabudol a na ceste čiastočne pokrytej námrazou som dal vyniknúť elektronike podvozka a brzdovej sústavy. A aby ste si náhodou nemysleli, že vás užívanie si tohto auta po prvej návšteve čerpacej stanice prejde. Na konci testu svietila na palubnom počítači priemerná spotreba 5,5 litra nafty na 100 kilometrov.
Dá sa teda aj v dnešnej marketingom a emisným ošiaľom zošnurovanej dobe postaviť dobré kompaktné SUV, ktoré sa nestratí ani mimo cesty? Konštruktéri dokázali, že na radosť z jazdy ešte nemusíme zabudnúť.
Stručne: BMW X1 xDrive 20 d
Čo treba uznať: Dobrý výkon a nízka spotreba sa nemusia vylučovať.
Čo nám chýbalo: Nič podstatné.
Čo nás prekvapilo: Citeľný rozdiel v jazdných režimoch.
Cena: základ/test: 30 600 €/54 478 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje: Motor: preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 995 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 – 2 500 ot.min-1. Emisie CO2 127 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0 – 100 km/h za 7,6 s, V max = 220 km/h, spotreba výrobca/test 4,7/5,6 l/100 km.
Text: Peter Lacena, foto: Peter Varga