Honda rozširuje karosársku ponuku pre Civic verziu sedanu. Nazývajú ju sedanom, ale dizajnovo má bližšie k liftbacku, resp. ku štvordverovému kupé. Technicky však ide skutočne o sedan, kufor je od kabíny oddelený, otvára sa iba malé veko kufra, bez zadného okna. Vpredu je situácia v sedane identická s hatchbackom – so všetkým dobrým aj zlým. K tomu dobrému rozhodne patria veľké a pohodlné sedadlá, výborná poloha za volantom, aj to, že vás prístrojová doska doslova obopne, obrovský a variabilný odkladací priestor medzi sedadlami. V našom prípade boli sedadlá potiahnuté kožou, ktorá sa však šmýka. K tomu zlému zasa, že sa niektoré dôležité funkcie klimatizácie ovládajú cez dotykový displej, citlivosť dotykového displeja je slabá a činnosť pomalá alebo skutočnosť, že chýba chladená schránka. Keď som sa však presunul dozadu, ostal som veľmi prekvapený. Po hatchbacku som vedel, že môžem počítať s kráľovským priestorom na kolená a nohy, ale to, že ani nad hlavou sa nebudem musieť uskromňovať, som nečakal. Strop v týchto priestoroch je totiž vydutý smerom dnu. Pravda ja mám 178 cm a vyšší ľudia so mnou nebudú súhlasiť. Batožinový priestor má objem 519 dm3, a ako som spomenul, prístupný je pomerne malým otvorom. V prípade potreby môžete zväčšiť jeho kapacitu sklopením zadných sedadiel delených v pomere 40:60. Otvor do kabíny však trochu obmedzuje priečka karosérie.
Najmä kultivovaný a úsporný
Oproti päťdverovému hatchbacku je ponuka hnacích agregátov pre sedan ochudobnená o litrový benzínový trojvalec. Vo výbere ostal teda 1,5-litrový benziniak a 1,6-litrový diesel. Je to však celkom pochopiteľné, tieto motory totiž svojimi vlastnosťami – nielen absolútnymi hodnotami výkonu a krútiaceho momentu, ale aj charakteristikou – lepšie reflektujú dynamický zjav sedanu. My sme si sedan vyskúšali s novým dieselom. Za bežných okolností, keď pracujete s plynovým pedálom normálne, keď ho nezadupete do podlahy prudko, tak ide za plynom ochotne a energicky. Motor sa javí možno ešte silnejšie, než by ste od 120 koníkov čakali. Zároveň však treba povedať, že podobne ako prakticky všetky dnešné motory (niektoré viac, iné menej) trpí chorobou emisných limitov. Pri prudkom pridaní plynu sa jeho sila stratí a do otáčok ide ťažšie. Silnou stránkou motora je kultivovaný chod a nízka spotreba. Pri pokojnej jazde je problém rozpoznať, že papá naftu. Až pri silnejšom pridaní plynu sa objaví typický tvrdý chod dieselov, a ani vtedy to však nie je nič vypuklé. V prípade spotreby hovoríme o hodnote 5,6 l/100 km. To je hodnota, ktorú som dosiahol v zmiešanej prevádzke a pri dynamickom jazdnom štýle. Pri troche snahy sa však určite dá jazdiť aj pod hranicou 5 l/100 km. Ak by som motoru mal niečo vytknúť, tak by to bola neslávna činnosť systému štart-stop. Motor sa vypína pomaly a ešte pomalšie štartuje. Než naskočí, tak už všetci, ktorí boli pred vami, sú dávno preč a keby sme boli v Taliansku, tak tí, ktorí sú za vami, by už dávno vytrubovali. Motor sa aktuálne dodáva výhradne s manuálnou prevodovkou. Vzhľadom na to, že je dobre odstupňovaná a že sa s ňou pracuje výborne, priam s radosťou, mne osobne automat nechýba v ponuke. Uznávam však, že u iných potenciálnych zákazníkov môže byť táto absencia problémom.
Radosť jazdiť
Civic sedan však nebudete mať radi len pre dizajn, motor a prevodovku, ale aj pre podvozok, ktorý patrí k najlepším na trhu. Je nesmierne komunikatívny. Civic je široký už vo svojej podstate, v zákrutách som však mal pocit, akoby „rozčapil svoje nohy“ – vysunul kolesá do strán o niekoľko desiatok centimetrov a zlepšil tak vedenie stopy. V extrémnych prípadoch pískali predné kolesá, ale ani s tým pískaním nebolo auto nedotáčavé. K pocitu obrovského sebavedomia prispieva aj skutočnosť, že sa karoséria v zákrutách nakláňa iba málo. Podvozok krásne funguje na kvalitných cestách aj na nie celkom kvalitných. Pritom všetkom sa mi veľmi páči aj naladením tuhosti – je príjemne komfortný, nerovnosti hltá mäkko.
Stručne: Honda Civic Sedan 1,6 i-DTEC Executive
Čo treba uznať: Vynikajúci podvozok.
Čo nám chýbalo: Chladená schránka.
Čo nás prekvapilo: Veľký priestor vzadu aj nad hlavou.
Cena: základ/test: 20 790/26 649 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Technické údaje: Motor: preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 597 cm3, max. výkon 88 kW (120 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 91 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 10,0 s, vmax=201 km/h, spotreba výrobca/test 3,4/5,6 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor