Historické veterány Škoda na SIAF 2018

Škoda okrem aktuálneho portfólia automobilov na podujatí predstaví aj kolekciu historických vozidiel. Najstarším spomedzi siedmich vystavených skvostov je Škoda 4R – Laurin & Klement z roku 1929.

ŠKODA 4R LAURIN & KLEMENT (1928 – 1930)

Vozidlo vybavené motorom s objemom 1944 ccm malo výkon 35 koní (23,5 kW) a dosahovalo najvyššiu rýchlosť 90 km/h. Rám automobilu bol klasický: rebrinový, znitovaný z oceľových výliskov U profilu. Obe nápravy boli tuhé, odpružené pozdĺžnymi listovými perami. Za motorom sa nachádzala suchá viaclamelová spojka napojená na štvorstupňovú prevodovku. Odtiaľ viedol kardan k zadnej náprave. Riadenie bolo skrutkou a maticou. Brzdené boli všetky štyri kolesá. Aj karoséria bola vyrábaná vtedy obvyklým spôsobom: drevená kostra bola obitá plechovými panelmi. Priamo v továrni boli stavané nasledovné karosérie: štvor- a šesťmiestny phaeton, tudor s dvoma dverami, štvordverový sedan a a limuzína s oddeleným priestorom pre vodiča. Zákazník si mohol objednať v továrni len samostatný podvozok s motorom, karosériu si mohol nechať vyrobiť v karosárskej firme. Automobilka vyrobila 975 kusov automobilu ŠKODA 4 R LAURIN & KLEMENT. V roku 1929 cena tohto auta bola okolo 47 000 Kč (korún československých).

ŠKODA POPULAR SPECIAL SPORT (1936)

V roku 1934 začala automobilka ŠKODA vyrábať aerodynamické automobily Škoda. Modelom kupé ŠKODA POPULAR SPECIAL SPORT chcela prispieť k propagácii značky na rôznych súťažiach elegancie a pretekoch. Motorom s objemom 995 ccm OHV dosahoval výkon 44 koní (38 kW) a maximálnu rýchlosť 110 km/h. Aj preto automobil dosiahol množstvo úspechov v športových súťažiacich, keď získal zlatú Alpskú plaketu a pohár v pretekoch dlhých 1872 km z Viedne cez Sant Polten späť do Viedne s prevýšením 1760 m. Pretekárka Nina Štanclová v roku 1934 na automobile absolvovala diaľkovú jazdu z Československa do Anglicka a na spiatočnej ceste cez Francúzsko prezentovala auto novinárom priamo pred bránami parížskeho autosalóna. ŠKODA vyrobila len 14 kusov tohto automobilu, z toho 7 dvojsedadlových a 7 štvorsedadlových. S výnimkou jedného automobilu vyvezeného do Španielska, všetky boli predané v Československu. V roku 1936 auto stálo 27 500 Kč. Podľa dostupných informácií sa v zachoval len jeden, najviac dva kusy tohto automobilu. Preto neveľký automobil ŠKODA 420 POPULAR SPECIAL SPORT z roku 1936 patrí k najväčším raritám kolekcie veteránov, vystavovaných na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018. Aktuálna hodnota tohto veteránu dosahuje takmer 100 000

ŠKODA POPULAR 420 (1938)

ŠKODA POPULAR 420 s karosériou roadster predstavovala nové vydanie pred druhou svetovou vojnou vyrábaných a obľúbených automobilov typu POPULAR. Osobitná konštrukcia podvozku, ktorú ŠKODA odvodila z konceptu Tatra a pozostávala z chrbticového rámu s výkyvnými polonápravami, zostala zachovaná. Avšak rázvor náprav predĺžený na 2430 mm a rozchod zadných kolies rozšírený na 1100 mm umožnili montáž priestornejšej karosérie. POPULAR dostal zaoblenejšie tvary, ktoré potom prevzali všetky osobné autá ŠKODA. POPULAR sa stal priekopníkom nového štýlu značky ŠKODA. Štvortaktový kvapalinou chladený štvorvalcový motor s ventilovým rozvodom SV a objemom 995 ccm, dosahoval výkon 22 koní (16 kW) a maximálnu rýchlosť 110 km/h. Automobil sa úspešne vyvážal do Holandska, Britskej Indie, Južnej Afriky aj Brazílie. ŠKODA vyrobila celkom 4220 kusov tohto automobilu. V roku 1936 stál 18 500 Kč.

ŠKODA 1102 „Tudor“ (1951)

ŠKODA 1102 sa vyrábala od apríla 1949 do konca októbra 1951 ako modernizovaná verzia súbežne vyrábaného automobilu ŠKODA 1101 (vyrábal sa od roku 1946 takmer až do konca mája 1952). ŠKODA 1102 sa od staršieho typu líšila predovšetkým riadiacou pákou, premiestnenou z podlahy na stĺpik riadenia pod volantom. Ďalšou zmenou bol nový predný nárazník, integrovaný s karosériou. Na bokoch automobilu, v priestore pred smerovkami, sa objavili vetracie klapky. Automobily radu ŠKODA 1101/1102 boli stavané vo veľkom počte karosárskych variantov, osobné verzie Tudor s dvojdverovou karosériou a sedan so štvordverovou karosériou vznikali v materskom závode v Mladej Boleslavi. Karosárske označenie Tudor pre dvojdverovú verziu (z anglického two doors) sa stalo aj ľudovým pomenovaním automobilu. Podvozok automobilu ŠKODA 1102 tvorí nosná rúra s vidlicovým rámom vpredu na uloženie prevodovky, vzadu má umiestnený diferenciál. Na výkyvných polonápravách boli odpružené priečne listové perá, kde boli umiestnené priečniky na uchytenie karosérie. Drevená kostra vozidla bola obitá oceľovým plechom. Radenie prevodovky bolo priame – pákou na veku prevodovky. Brzdy vozidla boli hydraulické, automobil mal centrálne mazanie podvozku a riadenie bolo skrutkou a maticou. Motor bol štvorvalcový radový štvortakt s objemom 1089 ccm s rozvodom OHV. Bol osadený horizontálnym karburátorom Solex 26 UAHD. Dosahoval výkon 32 koní (23,5 kW) a rýchlosť 100 km/h. V roku 1951 ŠKODA vyrobila 2184 automobilov ŠKODA 1102 vo verzii štvordverového sedanu.

ŠKODA 1201 „Sedan“ (1958)

Automobil ŠKODA 1200 je prvým moderným autom s celokovovou samonosnou karosériou, zváranou z oceľových výliskov. Pri jej vývoji automobilka prvýkrát využila aerodynamický tunel. Novinkou bolo zavesenie dverí s krytými závesmi a otváraním v smere jazdy, zapustené kľučky dverí a otváranie batožinového priestoru zvnútra. Automobil mal zadné panoramatické okno, všetky štyri okná na dverách sa dali otvárať a mali vyklápacie trojuholníky na vetranie. Vďaka karosárskej verzii sedan sa označenie „Sedan“ všeobecne ujalo ako neoficiálny názov vozidla. Model ŠKODA 1201 bol výkonnejšou verziou. Bol poháňaný radovým štvorvalcovým motorom s rozvodom OHV a objemom 1121 ccm. Výkon motora dosahoval 45 koní (38,5 kW). Automobil dosahoval maximálnu rýchlosť 105 km/h. Prvýkrát bola použitá AC pumpa, výkonnejší rozdeľovač a vodné čerpadlo. Prevodovka je 4-stupňová, má brzdové bubny na všetkých kolesách. Škoda 1200 vo verzii sedan bola vyrábaná v Mladej Boleslavi od júla 1952 a v Kvasinách od júna 1953. Posledný sedan z Mladej Boleslavi vyšiel koncom júna 1956, výroba sedanu v Kvasinách pokračovala novým typom Škoda 1201 až do marca 1959. V Mladej Boleslavi vzniklo 15 594 sedanov Škoda 1200, určených najmä na export. V Kvasinách sa vyrobilo ďalších 3 740 sedanov Škoda 1200 a 7 622 sedanov Škoda 1201.

ŠKODA 1000 MBX (1967)

ŠKODA 1000 MB bola prvým automobilom značky ŠKODA so samonosnou karosériou a vzadu uloženým hliníkovým motorom. ŠKODA 1000 MBX ako dvojdverové kupé s bezrámovou konštrukciou okien mala byť nástupcom kabrioletu FELICIA a pre automobilku aj štát cenným zdrojom valút z jeho vývozu. ŠKODA chcela vyrobiť minimálne 50 000 kusov, nakoniec však vzniklo iba 2 517 exemplárov, z toho 1 403 vo verzii ŠKODA 1000 MBX a 1 114 kusov vo výkonnejšej verzii ŠKODA 1100 MBX. Prví zákazníci si kupé ŠKODA 1000 MBX prevzali v januári 1967, automobil sa vyrábal do roku 1969. ŠKODA 100 MBX stála 50 660 Kčs (korún československých). Motor s objemom 998 ccm a výkonom 48 koní (35,3 kW) dosahoval maximálnu rýchlosť 105 km/h.

ŠKODA (110 R) KIT 130 RS (1979)

Na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2018 sa predstavuje automobil, ktorý bol vyrobený v roku 1979 ako verzia 110 R. Kompletná renovácia a úprava na repliku 130 RS sa uskutočňovala od roku 2005. Ide o rely verziu, ale pre občasné využívanie aj na okruhoch je vybavená spojlerom predného nárazníka z okruhovej verzie. Do vozidla bol vybraný motor 1.4 MPI, prerobený na turbopreplňovanie. Súčasne je využitý aj systém chladenia preplňovacieho vzduchu chladiacou kvapalinou v kombinácii s náporovým chladením dvoch intercoolerov. Okrem klasického karburátora je zapojený aj systém elektrického vstrekovania paliva pri vyšších otáčkach na dosahovanie potrebnej bohatosti zmesi. Prerobený motor takto dosiahne výkon 180 k. Najvyššia odskúšaná rýchlosť na okruhu bola 230 km/h. Vystavovaný automobil nikdy nesúťažil na profesionálnych pretekoch, majiteľovi slúži pre radosť a potešenie z jazdy.

Automobil ŠKODA 130 RS, ktorý sa vyrábal v rokoch 1975 až 1981, sa stal pretekárskou legendou. V roku 1977 na Rallye Monte Carlo v kategórii do 1300 ccm vyhral prvé dve miesta: prvú priečku obsadila posádka Václav Blahna / Ľuboslav Hlávka (12. miesto celkovo), za ňou skončila dvojica Miroslav Zapadlo / Jiří Motal (15. miesto celkovo). Počas svojej kariéry sa súťažné kupé postaralo o mnoho dobrých výsledkov na domácej aj celosvetovej úrovni, keď v triede A2 do 1600 ccm pravidelne porážala aj silnejšiu konkurenciu. Najväčším úspechom bolo celkové víťazstvo ŠKODA 130 RS na majstrovstvách Európy cestných vozidiel v roku 1981. Oficiálna pretekárska kariéra automobilu sa na svetových súťažiach skončila v roku 1981, na domácich tratiach skončila v sezóne 1983. Ako tréningové, či autokrosové auto však ŠKODA 130 RS jazdila ešte dlhé roky po tom.

Skoda Auto (PL), foto: archív

Škoda 1000 MBXŠKODA 1102Škoda 1201Škoda 130 RSŠKODA 4R LAURIN & KLEMENTŠKODA POPULAR 420
Komentáre (0)
Pridať komentár