Konečne sa mi do rúk dostala nová Fiesta. Na každý nový Ford sa teším, pretože som vždy zvedavý, či sa inžinierom podarilo zvýšiť už aj tak dosť vysoko položenú latku kvality podvozka. Na túto Fiestu som sa tešil obzvlášť, pretože ju poháňa najvýkonnejšia verzia motora 1,0 EcoBoost s výkonom až 105 kW (140 koní). Vďaka športovému paketu ST Line, zvýraznenému ohnivou červenou farbou, vyzerá Fiesta naozaj neodolateľne.
Zmena perspektívy
Hneď na začiatok si musíme objasniť jednu vec. Malé autá sa postupne dostávajú do pozornosti zámožných ľudí, ktorí nechcú na výlety do mesta vyťahovať svoje veľké SUV-čka ani sa nechcú vzdať rôznych bezpečnostných a komfortných prvkov, ktoré tieto autá ponúkajú. Práve to je dôvod, prečo je základná cena Fiesty 10 690 eur a naša testovaná stála takmer 25 000 eur. Ako testovací exemplár ju importér vybavil takmer všetkým, čo Fiesta ponúka, aby sme mali predstavu, čo všetko sa do nej „zmestí“. Len pár prvkov výbavy hovorí za všetky: audiosystém Bang&Olufsen, infotainment SYNC 3 s veľkou, rýchlo reagujúcou dotykovou obrazovkou, palubná sieť WiFi, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, vyhrievané sedadlá, volant a čelné sklo, parkovacia kamera, aktívny parkovací asistent a mnoho ďalšieho. Do ceny si zarátajte aj 5-ročnú záruku a 5-ročný bezplatný servis, čo je v tejto triede nevídané.
Chcem jazdiť!
Pri pohľade na ospojlerovanú Fiestu na krásnych antracitových diskoch však bola výbava to posledné, čo ma zaujímalo. Vyslovene si pýtala, aby som ju zobral na jazdu. A neboli to len plané reči. Posadil som sa do výborne tvarovaného sedadla a vďaka obrovskému rozsahu nastavenia volantu som si okamžite našiel super pozíciu za volantom. Predo mnou je krásne jednoduchá a prehľadná prístrojová doska. Trojvalcový motor sa prebudí k životu absolútne nenápadne a pri bežnej jazde a vlastne ani pri dynamickejšej som o ňom ani nevedel. Vzhľadom na vyzývavý vzhľad Fiesty ST Line je to až škoda. Jeho 140 koní a 180 Nm by mohlo byť trochu dravších, ale s trochou snahy je Fiesta rýchla a nemusíte sa báť využívať celý otáčkový rozsah motora. Čo musím vyslovene pochváliť, je naladenie elektroniky motora a odozvy na plyn. Toto je hádam prvý trojvalec, s ktorým som nemusel premýšľať nad rozbehmi a mohol som rýchlo radiť prevodové stupne bez toho, aby sa auto rozskákalo, zadusilo alebo čokoľvek iné. Motor skrátka fungoval tak, ako mu moja pravá noha kázala. Chválim aj presnú prevodovku a dobré sprevodovanie. Ak som spomínal nedostatok výbušnosti motora, všetko kompenzuje geniálny podvozok. Forďákom sa tradične podarilo odhadnúť perfektný kompromis medzi komfortným tlmením a precíznymi jazdnými vlastnosťami. Fiesta je pocitovo správne tuhá, avšak nerovnosti vie vždy zázračne absorbovať do svojej útlej karosérie bez nadbytočného búchania či trasenia. V zákrutách však zdanlivo nepozná hranice adhézie. Dávam to na vrub aj výborným pneumatikám Michelin Pilot Sport 4, avšak tie sa môžu oprieť o ozaj špičkový podvozok. Fiesta nasleduje svoje predné kolesá doslova s nadšením a keď sa ozaj snažíte, spravíte z nej aj trojkolku. V nájazde Fiesta občas zdvihne svoje zadné vnútorné koleso zo zeme. Škoda, že má nevypínateľný stabilizačný systém. Na našom slalome by bola ešte rýchlejšia, keby jej do toho nerozprával. Musím však uznať, že zásahy ESC prichádzajú ozaj dosť neskoro a sú veľmi citlivé.
Som moderná!
Nový Ford Fiesta musí, samozrejme, zaujať aj tých, ktorí nedokážu oceniť kvality podvozka. Preto sú tu hračky v podobe Apple CarPlay a Android Auto, môžete si meniť zafarbenie náladového osvetlenia a celý infotainment môžete ovládať full-textovo hlasom (zatiaľ len za predpokladu, že viete po česky, prípadne ovládate jeden zo svetových jazykov). Bang&Olufsen hrajú naozaj veľmi pekne. Čo ma však dosť zaráža, je funkcia bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov. Jej prítomnosť na palube veľmi schvaľujem, ale samotný priestor na mobil je taký malý, že sa tam nezmestil ani môj smartfón s uhlopriečkou displeja 4,6“. Nikto z mojich známych nemá menší telefón a bezdrôtové nabíjanie je skôr výsadou prémioviek s väčšími displejmi. Kritike musím podrobiť aj plasty na vnútorných držadlách dverí. Sú to tie najlacnejšie a najtvrdšie plasty, aké som kedy videl. Navyše pri uchopení dosť vŕzgajú. Tomuto tiež nerozumiem, najmä ak dekor palubnej dosky tvorí nádherný plast imitujúci karbón, lakovaný hlbokou vrstvou priesvitného laku a celkový dojem z vypracovania zvyšku kabíny je ozaj dobrý.
Som praktická!
V neposlednom rade treba spomenúť ešte každodennú využiteľnosť novej Fiesty. A tá je super. Na zadných sedadlách sa v pohodlí a priestorovom komforte odvezú aj dospelí ľudia. Jej kufor má opticky väčší objem, než naznačuje oficiálne číslo 292 litrov. Pri troche snahy sa dá s Fiestou jazdiť za menej než 6 l/100 km. Ja som si takúto spotrebu dlho neudržal, lebo Fiesta ma zviedla na tanec. A takému volaniu sa ťažko odoláva.
Stručne: Ford Fiesta ST Line 1,0 Ecoboost 140
Cena: základ/test: 10 690/22 210 €
Záruka: 5 rokov/120 000 km
Čo treba uznať: Ďalší Ford, čo perfektne jazdí.
Čo nám chýbalo: Dravejší charakter motora.
Čo nás prekvapilo: Výborné sériové obutie.
Technické údaje: Motor: zážihový preplňovaný R3/12V, zdvihový objem valcov 998 cm3, max. výkon 105 kW (140 k) pri 6 000, max. krútiaci moment 180 Nm pri 1 400 ot.min-1. Emisie CO2 98 g/km. Jazdné výkony, spotreba: 0-100 km/h za 9,0 s, vmax= 200 km/h, spotreba výrobca/test 4,3/5,3 l/100 km.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor