Legendárny gitarista kultovej rockovej skupiny Rolling Stones – Keith Richards bol 14 rokov majiteľom športového automobilu Ferrari Dino 246 GT. Teraz bude tento exemplár na predaj na septembrovom motoristickom festivale „Goodwood Revival“ v anglickom Chichesteri. Vyvolávacia cena je 330.000 eur.
Dino bol slávny športový automobil talianskej automobilky Ferrari, ktorý sa vyrábal v troch základných modeloch – Dino 206 (1966 – 1969), Dino 246 GT (1969 – 1974) a Dino 246 GTS (1972 – 19764). Vozidlo dostalo názov podľa syna zakladateľa automobilky Enza Ferrariho – Dina, ktorý skonal vo veku 24 rokov na následky svalovej dystrofie. Z modelu Dino 246 GT sa vyprodukovalo celkovo 2069 exemplárov.
Prečítajte si aj: Ferrari SP38 – model „ušitý“ na mieru
Richards kúpil automobil Ferrari Dino 246 GT v roku 1972. Do roku 1986, keď ho predal, na ňom najazdil okolo 40.000 km. Vzhľadom na jeho pozitívny vzťah k „rekreačným drogám“ je trochu malým zázrakom, že toto vozidlo zostalo nepoškodené a v celku. Svetoznámy gitarista nemá rád lietanie, tak využíval tento automobil aj pri koncertných túrach Rolling Stones po európskom kontinente.
Richards, ktorý je už dnes nezmazateľnou súčasťou rockovej histórie, sa netají pozitívnym vzťahom k akčnej a rýchlej jazde. Napokon, svoje slávne Bentley Continental „Blue Lena“, ktoré predal v roku 2015 prostredníctvom aukčného domu Bonhams, nabúral viac ako raz.
Prečítajte si aj: Rozprávkový kabriolet Ferrari 250 GT ročník 1962
„Vždy, keď to bolo len trochu možné, tak sa vyhol lietadlu a radšej šoféroval svoje Dino. Väčšinou tak prišiel na hotel uprostred noci, zatiaľ čo mi už sme boli ubytovaní,“ zaspomínal na staré časy koncertný manažér skupiny Alan Dunn.
Prečítajte si aj: Ferrari 625 Targa Florio – zberateľská rarita 1953
Keith predal svoje Dino 246 GT prestížnej súkromnej zbierky v Japonsku. „Naše“ Ferrari zostalo v krajine vychádzajúceho slnka až do roku 2014, keď sa vrátilo do Európy. Jeho novým majiteľom sa na aukcii v Monaku stala ďalšia rocková celebrita – Liam Howlett, ktorý je spoluzakladateľom britskej hudobnej skupiny The Prodigy.
V roku 2015 prešla prestavbou pohonná jednotka, ktorú si zobral na starosti špecialista Joe Macari. V nasledujúcom roku sa dostal Dino do rúk súčasného majiteľa. Najazdených má 48.280 km.
Prečítajte si aj: Ferrari ukazuje 70 rokov evolúcie svojich vozov z obdobia 1947 až 2017
Dino patrí medzi historické medzníky vychýrenej automobilky z Maranella. Bolo to totiž najlacnejšie a najlepšie predávané Ferrari svojej doby. Od marca roku 1969 typ 206 GT postupne nahradil nový, upravený a silnejší model 246 GT s mierne zväčšeným rázvorom (o 60 mm na 2340 mm), pričom celková dĺžka vzrástla na 4230 mm.
Nový model poháňal upravený vidlicový šesťvalec V6/65° DOHC s objemom motora zväčšeným na 2,4 litra. Ten sa odlišoval od svojho predchodcu oceľovo-liatinovým blokom, ktorý nahradil hliníkový blok motoru.
Prečítajte si aj: Prvé „maďarské“ Ferrari 488 Pista trhá pri štarte betón!
Narástla aj hmotnosť. Dino bol až o 180 kg ťažší, pretože pri konštrukcii jeho karosérie boli hliníkové diely postupne nahradené oceľovými. Napriek tomu sa celková výkonnosť vozidla zlepšila. Nárast výkonu sa u typu Dino 246 GT prejavil dosahovanou maximálnou rýchlosťou až 243 km/h (pozn. výrobca udával „len“ 235 km/h).
Verzia pre severoamerický trh bola ešte o ďalších 25 kg ťažšia a stratila 20 koní na výkone. To všetko kvôli zmenám na výfukovom potrubí, ktoré bolo nutné vykonať na zníženie emisií a dodržanie prísnych amerických federálnych zákonov.
Prečítajte si aj: Kabriolet Ferrari 250 GT z roku 1958 hľadá v Paríži nového majiteľa
Vzhľadom na drobné detaily karosérie vozidla vznikli pri modeli 246 GT tri označenia typu L, M a E. V marci 1972 na autosalóne v Ženeve predstavila talianska značka prevedenie s karosériou berlinetta typ E a úplne nové prevedenie karosérie označené ako „Spider“ s otvorenou karosériou typu targa a oddeliteľným dielom strechy.
Tieto vozidlá niesli označenie 246 GTS. Výroba oboch prevedení skončila v roku 1974, keď berlinetta vo všetkých troch sériách mala na konte 2609 vyrobených kusov a z modelu GTS sa vyrobilo 1274 kusy. Výroba vidlicového šesťvalca Dino pokračovala aj po roku 1974. Tento konštrukčne vydarený agregát využívala napríklad Lancia Stratos.
Prečítajte si aj: Zreštaurované Ferrari 275 GTB z roku 1965 vyráža dych!
-jj-