Kia Ceed: Počítajte s ním!

Na prvý test sme si vybrali top verziu, ktorá ukazuje, čo všetko môže mať nový Ceed.

Pri pohľade na nový Ceed je zrejmé, že vznikal v Európe pre Európanov. Vyvážený a nadčasový dizajn bez excesov, ktoré by rýchlo podliehali zubu času. Zaujímavosťou je denné svietenie štvoricou LED svetiel v oboch svetlometoch.

Fajnové sedadlá

Prístrojová doska je v duchu aktuálneho dizajnového jazyka automobilky, podobnú majú aj ďalšie nové modely Kia. Na prvý pohľad mi pripadá jednoduchšia ako v predošlej generácii, no v skutočnosti je sofistikovaná – dizajnovo aj ergonomicky. Má niekoľko pekných detailov a je funkčná. V rovine dizajnových detailov spomeniem lesklý lem, ktorý obopína budíky a výduchy klimatizácie, prešitie hornej časti kaplnky prístrojového štítu, centrálne tlačidlá na ramenách volantu – jedny sú vrúbkované, druhé hladké… Verzia First Edition má uprostred prístrojovej dosky sériovo až 8-palcový farebný dotykový displej, ktorý výrazne mení celkový dojem z nového Ceedu. Samozrejme, k lepšiemu. V rovine funkčnosti zasa musím zdôrazniť, že všetky dôležité a často používané funkcie sa ovládajú priamo hardvérovými tlačidlami a otočnými ovládačmi. Otočné ovládače klimatizácie sú však nízke. V súvislosti s funkčnosťou musím spomenúť aj odkladacie priestory. Či už pred voličom prevodovky, na stredovom tuneli medzi sedadlami, alebo vo dverách, všetky sú dobre využiteľné. Verzia First Edition má medzi budíkmi farebný displej Supervision. Škoda, že z obrovského priestoru využili iba obdĺžnik s uhlopriečkou 4,2 palca. Cezeň máte prístup k údajom palubného počítača, ale aj k nastaveniam rôznych systémov auta. Samozrejmosťou je prepojenie s mobilnými zariadeniami – či už konektormi AUX, resp. USB, alebo rozhraním bluetooth a WiFi, ale aj Android Auto a Apple CarPlay. Nechýbajú on-line služby, ako je predpoveď počasia, informácie o cenách paliva, dopravné informácie s využitím on-line údajov. Mimochodom, Kia vám dá aktualizáciu máp na sedem rokov zadarmo. V poličke nad odkladacou schránkou pred voličom si môžete nechať bezdrôtovo nabiť svoj smartfón – ak to umožňuje.

Základom dobrého pocitu z „pobytu“ na palube akéhokoľvek auta je dobrý posed za volantom a dobré sedadlá. V prípade Ceedu môžem hovoriť o dobrom posede, ale nie o dobrých predných sedadlách. Tie sú totiž lepšie než iba dobré, sú výborné. Široké, výborne tvarované a hlavová opierka je nastaviteľná aj v horizontálnej rovine. V letných mesiacoch zvyšuje komfort ventilácia, v zimných zasa vyhrievanie predných sedadiel. Dodávam, že vyhrievané sú aj zadné sedadlá (iba sedák) a tiež volant.

JBL sa oplatí

Pasažieri na zadných sedadlách nebudú unesení nadšením. Samotné sedadlá sú príjemné, dokonca aj sklon operadiel je veľmi príjemný, no sedáky sú relatívne hlboko, čo má za následok, že kolená pasažierov sú skrčené. Situáciu zhoršuje, že si chodidlá nemôžu zasunúť celkom pod predné sedadlá – nie, keď sú v najnižšej polohe. Situáciu zlepšuje fakt, že tunel na podlahe medzi sedadlami je nízky. To vytvára viac miesta na nohy a komfortnejšie presúvanie sa sprava doľava a naopak. Samozrejmosťou je výklopná lakťová opierka uprostred s držiakmi nápojov a nechýbajú odkladacie priestory ani vo výplniach dverí, dokonca ani sieťky na chrbtovej strane predných sedadiel. Z pohľadu vodiča, ale aj spolujazdca je dobré, že zadné strany predných sedadiel sú kryté plastom. Ten síce uberá z komfortu pasažierom zadných sedadiel, pretože sú tvrdé a kontakt kolien s nimi nie je príjemný, na druhej strane však práve vďaka spomínaným plastovým krytom cestujúci vzadu neokopávajú chrbát vodičovi a spolujazdcovi.

Ceed už dávno nie je „low-costová“ alternatíva, ale plnohodnotný konkurent  európskych a japonských značiek.

Pravú stranu kufra testovaného modelu zaberá subwoofer systému JBL, ale to audio stojí za to. Hrá totiž parádne. Napriek okresanému pravému kraju je kufor dobre využiteľný. Má dvojité dno, v ktorom nájdete súpravu na opravu defektu a kompresor. Operadlá sedadiel sa sklápajú zhora, po ich sklopení nevznikne schod, ale malý sklon. To, samozrejme, platí pre konfiguráciu, keď je dno v hornej polohe.

Silnejší diesel

Na prvý test sme si zvolili verziu so silnejším z dvojice 1,6-litrového dieselového motora. Je vyladený na 100 kW (136 k), resp. 320 Nm, čo znamená, že má dostatok sily aj pri vyššom zaťažení alebo v stúpaní. To za predpokladu, že s plynovým pedálom pracujete pozvoľna. Prudko zošliapnuť plyn na podlahu sa však neoplatí. Vtedy totiž elektronika priškrtí motor, aby nezaťažoval svoje okolie príliš vysokými emisiami. Výrobca deklaruje priemernú spotrebu 4,2 l/100 km. Priznajme si, na takéto veľké auto by to bol hotový zázrak. Ale ani mnou dosiahnutých 5,7 l/100 km nie je na zahodenie. A keď k tej hodnote pridám, že som z veľkej časti jazdil dynamicky, tak bude moja spotreba výborná. V súvislosti s motorom musím zdôrazniť, že vynikajúco maskuje svoju dieselovú charakteristiku. Je kultivovaný, tichý a smerom do kabíny veľmi dobre odhlučnený.

V našom prípade bol motor spojený s dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou. Hardvérovo, teda sprevodovaním, je dobre zladená s charakteristikou motora. V každej zákonom stanovenej rýchlosti si motor vie nájsť taký prevod, v ktorom sa cíti dobre. A vo všeobecnosti môžem povedať, že to softvér dobre reflektuje. Občas sa však stávalo, že ho prevodovka podtáčala. Našťastie, nerobí to systémovo. Samotná zmena prevodových stupňov je hladká. Samozrejmosťou je možnosť usmernenia prevodovky, resp. manuálneho radenia prevodových stupňov. Môžete na to využiť priamo volič prevodovky, ale pádielka pod volantom nehľadajte. Kia ich pre model Ceed aktuálne neponúka. Čo sa týka reakcií na vaše povely, v plejáde nových konkurenčných dvojspojok nepatrí k najrýchlejším, ale pomalou ju rozhodne nemôžem nazvať. Radí „miliónkrát“ rýchlejšie, ako by ste radili vy.

Sport alebo Normal

V spojení s dvojspojkovou prevodovkou môže mať nový Ceed systém DMS a mal ho aj náš testovaný exemplár. Umožňuje voľbu jazdných režimov Normal, alebo Sport. Chýbal mi však režim Smart, ktorý poznám napríklad zo Sorenta. Chýbal mi, pretože viem, že funguje výborne. Režim Smart sleduje váš jazdný štýl a keď ho zmeníte, tak v zlomku sekundy upraví charakteristiku hnacieho reťazca. Keď napríklad idete pokojne a zrazu pridáte, aby ste predbehli iné auto, tak okamžite „prehodí“ charakteristiku hnacieho reťazca z komfortného na športový. Bez vášho pričinenia. V Ceede si však režim musíte zmeniť sám. Našťastie, príslušné tlačidlo je v dobrom dosahu – na stredovej konzole vedľa voliča prevodovky. Dodávam, že v Ceede systém DMS mení aj charakteristiku riadenia.

Multilink pre každého

Konštruktéri si dali záležať na jazdných vlastnostiach, pričom si evidentne uvedomovali, že nie všade sú cesty ako zrkadlo. Aj preto podvozok, našťastie, nie je tvrdý. Naopak, má príjemnú tuhosť a dobre filtruje prenos rázov do karosérie. A vyčítať mu nemôžem ani zradné vlastnosti. V extrémnych situáciách je programovo nedotáčavý, no dynamickou hrou s hmotnosťou ho môžete vyprovokovať k tendencii k pretáčavému šmyku. Vyzdvihujem, že sa riadenie výrazne vracia do neutrálnej polohy. Samotné riadenie má premenlivý prevodový pomer – v okolí neutrálnej polohy je menej priamy, aby jemné nechcené pohyby volantu „neznervóznili“ auto a, naopak, na krajoch hrebeňa je prevod strmší, aby reakcie kolies na povely volantu boli priamejšie a auto bolo agilnejšie. Samozrejmosťou je tiež posilňovač riadenia s premenlivou účinnosťou. Mimochodom, Ceed má vpredu McPherson a vzadu viacprvkové zavesenie kolies – nezávisle od motorizácie.

Anjeli strážni

Pre bezpečnosť jazdy je dôležitá podpora viacerých asistenčných systémov. Mnohé z nich sú pre Ceed dostupné po prvýkrát. Z plejády asistenčných systémov spomeniem automatické zapínanie diaľkových svetiel, varovanie na auto prichádzajúce zboku spoza neprehľadnej prekážky pri cúvaní, aktívne udržiavanie auta v jazdnom pruhu, automatické parkovanie (pozdĺžne, kolmé aj šikmé), varovanie na hroziacu čelnú kolíziu s automatickým brzdením, monitorovanie zóny mŕtveho uhla, sledovanie bdelosti vodiča, čítanie vybraných dopravných značiek, adaptívny tempomat. Takmer všetky systémy fungujú dobre, k dvom z nich mám však výhrady. Aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat nefungujú tak dobre ako u elitných konkurentov.  Naopak, chválim, že adaptívny tempomat spolupracuje so systémom automatického vypínania motora na križovatkách. Keď sa vozidlo pred vami pohne, systém automatiky naštartuje váš motor.

K výbave First Edition prislúcha aj bezkľúčový systém. Kia sa však stále drží nevábneho čierneho tlačidla v kľučke. Osobne si myslím, že by si nový Ceed už zaslúžil kapacitný snímač nebadateľne integrovaný do kľučky, podobne ako to majú lepší konkurenti. Zaslúži si to vzhľadom na imidž značky aj vzhľadom na cenu. Ceed už dávno nie je „low-costová“ alternatíva, ale plnohodnotný konkurent  európskych a japonských značiek.

Nový Ceed je zo všetkých strán zrelé auto, ktoré rozhodne nevynechajte zo zoznamu svojich potenciálnych áut. Ak už pre nič iné (dôvodov, prečo ho zaradiť do svojho „wishlistu“, je však rozhodne niekoľko), tak pre sedemročnú záruku.

Stručne: Kia Ceed 1,6 CRDi 100 kW 7DCT First Edition

Čo treba uznať: Predné sedadlá sú široké a dobre tvarované

Čo nám chýbalo: Režim Smart

Čo nás prekvapilo: Trochu málo miesta na nohy vzadu.

Cena: základ/test: 13 990/28 890 €

Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km

Technické údaje: Motor: preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 2 000 – 2 250 ot.min-1. Emisie CO2 111 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 9,9 s, vmax=200 km/h, spotreba výrobca/test 4,2/5,7 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

HatchbackHyundai i30Kia cee´drodinné autotestTest nová Kia CeedVolkswagen Golf
Komentáre (0)
Pridať komentár