Počas jazdy sedel v kabíne vozidla vodič, ktorý bol pripravený prevziať manuálne riadenie v prípade potreby. Inovatívne technologické prvky systému pre autonómnu jazdu umožňujú automaticky udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu, meniť jazdné pruhy v premávke, identifikovať prechody vozidiel idúcich vpredu do iných jazdných pruhov, navigovať cez tunely a automaticky prispôsobovať rýchlosť až po zastavenie a opätovný rozjazd podľa toku premávky.
Testovaný nákladný ťahač s návesom je približne 3,5-krát dlhší, 1,4-krát širší a 9,2-krát ťažší ako priemerný kompaktný osobný automobil (bez nákladu), čo si vyžaduje vyspelý a detailný ovládací systém pre autonómnu jazdu. Hyundai preto vybavil vozidlo senzormi používaných v autonómnych osobných automobiloch, ako aj ďalšími prídavnými snímačmi optimalizovanými pre ťažké nákladné automobily. Sústavu 10 rozličných snímačov, vrátane 3 predných a zado-bočných kamier, 2 predných a zadných radarový snímačov a 3 lidarov vpredu a na bokoch dopĺňal aj snímač uhla natočenia návesu voči ťahaču, ktorý umožňuje stabilizovať náves v ostrých zákrutách. Vozidlo bolo vybavené novým systémom ovládania riadenia (MAHS: Motor Assist Hydraulic Steering) vyvinutým spoločnosťou Hyundai Mobis, ktorý umožňuje presne elektrohydraulicky ovládať riadenie podľa povelov riadiacej jednotky.
„Tento úspech našej demonštrácie potvrdzuje, že inovatívne technológie pre autonómnu jazdu sa dajú využiť na transformáciu oblasti dopravy a logistiky,“ povedal Main Ziegler, Ph.D., riaditeľ oddelenia stratégie výskumu a vývoja úžitkových vozidiel Hyundai Motor Company. „V tejto fáze ešte stále využívame vodiča na manuálne ovládanie vozidla v určitých situáciách, no myslím si, že vďaka neustálemu zdokonaľovaniu onedlho dosiahneme automatizáciu jazdy štvrtej úrovne.“
Využívanie autonómnych nákladných automobilov prinesie v tomto odvetví podnikania prevratné zmeny. Autonómne nákladné automobily dokážu maximalizovať efektivitu udržiavaním optimálnej rýchlosti a redukovaním nákladov na palivo, ktoré pri jazdách na dlhé vzdialenosti predstavujú až jednu tretinu nákladov na dopravu. Pozitívnym efektom je samozrejme aj redukcia emisií oxidu uhličitého (CO2). Pri cestnej nákladnej doprave je výhodné ak vozidlá jazdia na diaľnici za sebou v kolóne v bezpečných odstupoch. Preto Hyundai vyvíja technológiu umožňujúcu automatické sledovanie vedúceho vozidla, ktoré môže byť autonómne riadené. Tento proces by mal byť zavŕšený v budúcom desaťročí.
Spoločnosť Hyundai Motor v minulom roku už úspešne absolvovala autonómnu jazdu úrovne 4 s prototypmi Ioniq v centrálnej zóne Las Vegas a autonómnu jazdu úrovne 4 dlhú 190 km zo Soulu do Pyongchangu s prototypmi Hyundai NEXO poháňanými palivovým článkom na vodík a limuzínou Genesis G80 počas zimných olympijských hier 2018.
Text: Peter Lacena, foto: archv