Toyota Mirai je prvým sériovo vyrábaným vozidlom na svete, ktoré jazdí na vodík. Podľa vedenia automobilky z krajiny vychádzajúceho slnka by mal Mirai do 10 rokov absolvovať trasu dlhú 1000 km na jedno natankovanie!
Mirai znamená po japonsky „budúcnosť“. Ak by sme brali do úvahy len ekologický a ekonomický aspekt, tak potom má tento automobil určite pred sebou svetlú budúcnosť. Ale v podstate už môžeme hovoriť aj v prítomnom čase, pretože doteraz sa podľa neoficiálnych zdrojov predalo okolo 6000 exemplárov.
Toyota Mirai sa pritom dá kúpiť len vo vybraných európskych krajinách (napr. Veľká Británia, Škótsko, Dánsko a Nemecko) za cenu okolo 66.000 eur. V USA už údajne evidujú 2000 predobjednávok a v Japonsku ďalších 1500. Do roku 2025 chce preto Toyota vyrábať 200.000 týchto automobilov za rok!
Prečítajte si aj: Toyota a Volvo – synonymum bezpečnosti
Za vydarenú „promotion“ možno označiť aj nedávny test v Anglicku, kde „vodíková“ Toyota Mirai absolvovala so štyrmi tankovacími zastávkami celkovo 1800 km. Jediné emisie, ktoré vypustil „ostrovný Mirai“ na ceste z anglického John O’Groats do Land’s Endu, bolo 14,5 litra vody vo forme pary. Palivo stálo o štvrtinu menej, než v prípade, že by Toyota využila tradičný benzín.
Svetovú premiéru absolvovala Toyota Mirai pred štyrmi rokmi na autosalóne v Los Angeles, o rok neskôr odštartovala je produkcia. Mirai dizajnom pripomína hybridnú Toyotu Prius, na dĺžku meria 4890 mm. Váži pritom 1850 kg a do kabíny sa zmestia štyria ľudia.
Prečítajte si aj: Toyota 2000GT – historický medzník
Pohonný systém je založený na technológii palivových článkov TFCS (Toyota Fuel Cell System), ktorý kombinuje palivové články s hybridným pohonom. Jej súčasťou je nová sada palivových článkov FC Stack a vysokotlakové zásobníky na vodík.
Konštruktéri vyvinuli rovnako nový kompaktný menič s vysokou kapacitou, ktorý zvyšuje napätie generované v článkoch Toyota FC Stack na 650 voltov. Vďaka vyššiemu napätiu bolo možné zmenšiť rozmery elektromotoru aj počet palivových článkov v sade Toyota FC Stack, čím vznikla už spomínaná sústava TFCS s nižšími celkovými náklady.
Prečítajte si aj: Toyota Camry – návrat do Európy
S ekonomickou prevádzkou súvisia tiež aerodynamické kvality stroja, ktoré sú znásobené jednak úplným zakrytím spodnej časti vozidla, jednak aerodynamickým modelovaním obrysových svetiel a užitím stabilizačných aerodynamických rebier na bokoch zadných združených svetiel.
Miari má vysokotlakové zásobníky na vodík umiestnené vzadu zhruba pod podlahou kufru a pod zadnými sedadlami. Do nich je možné na plniacej stanici tankovať maximálne päť kilogramov vodíku. Jeden kilogram by mal stačiť na absolvovanie 100 kilometrov, čo v praxi znamená celkový dojazd okolo 500 km.
Prečítajte si aj:
Prečítajte si aj: Toyota Setsuna? Elektro-roadster z dreva
Vodík z nádrží putuje smerom k palivovým článkom, predtým sa ale ešte zmieša s kyslíkom, pričom ako odpadový materiál vznikne čistá voda. Voda postupne odkvapkáva z výpuste vzadu, ale ukladá sa tiež v malom zásobníku, ktorý je možné stlačením tlačidla s nápisom H2O vypustiť.
Vráťme sa však v pohonnému systému. V sústave palivových článkov sa tak vyrobí dostatočný počet elektrickej energie, aby mohla poháňať elektromotor umiestnený vpredu a pripojený na predné kolesá. Časť prebytočnej energie sa tiež ukladá v spomínanej NiMH batérii za zadnými sedadlami, pričom slúži na podporu napríklad pri ostrejšej akcelerácii.
Prečítajte si aj: 24 h Le Mans: Toyota do histórie aj s Alonsom
Mirai je tak v podstate elektromobil, len má palivové články namiesto sady batérií. Ich výhodou je fakt, že sa nemusia dobíjať dlhé hodiny zo zásuvky, ale ich je možné na správnej čerpacej stanici za necelých päť dotankovať.
Elektromotor má výkon 113 kW a krútiaci moment 335 Nm. Akcelerácia je rovnako svižná ako v elektromobile. Toyota Mirai potrebuje na prekonanie stovky rovných deväť sekúnd a ide maximálne rýchlosťou 177 km/h. Automobil je však možné bez problémov naštartovať aj pri teplote -22 stupňov Celsia.
-jj-