Do osemdesiatych rokov minulého storočia vyrábala japonská automobilka Nissan malé autá pod značkou Datsun. Najslávnejším sa stal model Datsun 240Z. Kupé v dokonalej kondícii predáva teraz spoločnosť MZR Roadsports za 90.235 USD (78.766 eur).
Špecialisti z anglického Bradfordu predávajú Datsun 240Z v troch dostupných úpravách po rekonštrukcii – Sport-Design, Classic-Edition a Singer 911. Firma MZR Roadsports vsadila na stúpajúcu popularitu vozidla Datsun 240Z.
Prečítajte si aj: Nissan GT-R 50 je limitovaná chuťovka
Jeho cena sa na trhu s ojazdenými autami drží relatívne vysoko. Dôvodom je aj fakt, že len ťažko sa hľadajú nepoškodené kusy, pretože vozidlá boli náchylné na koróziu. Automobil, ktorý absolvoval svetovú premiéru v roku 1969 na autosalóne v Tokiu, sa predával v krajine vychádzajúceho slnka pod označením Nissan Fairlady Z.
Prečítajte si aj: Nissan ukázal elektrinou poháňaného „nadzvukového vtáka“
MZR Datsun 240Z kupé vo verzii Sport-Design je dostupný s radovým šesťvalcom a päťstupňovou prevodovkou. Na výber sú dva agregáty s objemom motora 2,8 a 3,1 litra. Maximálny výkon automobilu MZR Datsun 240Z kupé je 177 respektíve 206 kW.
Prečítajte si aj: Nissan Design Europe oslavuje 15 rokov, pozrite si najvýznamnejšie modely!
Riadenie je inovované vďaka modernému systému „rack-and-pinion“ a kĺbom spolu s nastaviteľným závesom. Vo výbave nechýba ani klimatizácia. Každá karoséria modelu MZR Datsun 240Z je upravená tak, aby zabránila zhrdzaveniu, ktoré je veľkým nepriateľom týchto automobilov.
Datsun 240Z budoval pozitívne renomé japonských športových automobilov rovnako ako napríklad Toyota 2000GT a Honda S800. Spomínaný Datsun sa stal vôbec najpredávanejším športovým automobilom v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Od roku 1969 do roku 1975 sa vyrobilo 156.076 exemplárov.
S modelom 240Z, sa automobilka Nissan respektíve značka Datsun, snažila preniknúť na americký trh. Elegantné európske tvary karosérie sú dielom nemeckého dizajnéra Albrechta von Goertza, ktorý okrem iného navrhol napríklad slávne vozidlá BMW 507 alebo Toyota 2000GT.
Prečítajte si aj: Toyota 2000GT – historický medzník
Zákazníkov oslovila nielen cena vozidla, ale aj fakt, že bleskovo dosiahol maximálnu rýchlosť 200 km/h. Svoju úlohu zohral aj samotný dizajn auta. Dlhá nízka predná časť v kombinácii so splývajúcou zadnou časťou s praktickým zadným viečkom, umožňujúcim ľahší prístup do priestoru pre batožinu.
Prečítajte si aj: Roadster BMW 507 po legendárnom pretekárovi Johnovi Surteesovi je na predaj
Pôvodný Datsun 240Z kupé mal zážihový radový šesťvalec z modelu Bluebird s rozvodom OHC a dvojicou karburátorov Hitachi, ktoré udeľovali vozidlu dostatočnú rýchlosť a dynamiku. Výkon 132 k (97 kW) postačoval k dosiahnutiu maximálnej rýchlosti 200 km/h a akcelerácii z pokoja na 100 km/h za 10 sekúnd.
Prečítajte si aj: Futuristický Detroit! Koncept Nissan Xmotion SUV alebo japonský dotyk s budúcnosťou
Moderný podvozok mal nezávislé zavesenie všetkých kolies so vzperami MacPherson vpredu a vzperami Chapman vzadu. Vpredu malo kupé 240Z štandardne kotúčové brzdy, vzadu bubnové. Slušný výkon, dobré jazdné vlastností a vysoká spoľahlivosť predurčili tento automobil aj k športovým úspechom v pretekoch rely.
Prečítajte si aj: Hiroto Saikawa novým výkonným šéfom spoločnosti Nissan
V roku 1971 dosiahol Datsun 240Z nečakaný triumf na medzinárodných pretekoch East African Safari Rallye a o dva roky neskôr sa mu podarilo tento úspech zopakovať. O obľube tohto vozidla svedčia súčasne víťazstvá v ankete amerického časopisu Car and Driver o Najlepší automobil roku 1972.
Prečítajte si aj: Nissan 370Zki? Zimný kabriolet a snežný skúter s výkonom 382 koní!
Samotné korene značky Datsun siahajú do roku 1914. V tom čase začal Masurijo Hašimoto vo svojej továrni vyrábať automobily nazvané DAT. DAT bola v podstate skratka zo začiatočných písmen mien troch spoločníkov firmy – Den, Aojama a Takeuči.
Keď sa v roku 1931 zrodil nápad, aby firma vyrábala menší automobil, pribudlo ku skratke DAT anglické slovo „sun“ (slnko). A názov Datsun bol na svete. Mimochodom, značka Nissan vznikla zasa ako skratka názvu firmy Nippon Sangyo na akciovom trhu.
-jj-