Už pred dvoma mesiacmi sme vám medzi prvými priniesli test nového Citroënu C4 Cactus a už vtedy na nás zapôsobil mimoriadne nadaným podvozkom. Preto sme sa rozhodli pozrieť sa naň dôkladnejšie. Motor 1,2 PureTech s výkonom 81 kW (110 koní), manuálna prevodovka a aj prvky výbavy zostali rovnaké – tie isté sme mali aj v spomínanom teste.
Nielen podvozok
Citroën Advanced Comfort nie je iba marketingový názov podvozka. Je to súbor faktorov, ktoré ku komfortu prispievajú. V C4 Cactus ide o nové ergonomicky tvarované sedadlá so špeciálnou pamäťovou penou rôznej hustoty a o tajomný podvozok s tlmičmi vybavenými progresívnymi hydraulickými dorazmi. Musím uznať, že sedadlá sú v Cactuse lepšie, než boli predtým, a najlepšie by vynikli s pozdĺžne nastaviteľným volantom, ktorý tu, žiaľ, chýba. Pri načahovaní sa za volantom totiž sedadlá nemám v takej polohe, v akej by som si ich predstavoval. Iné postavy však s týmto nemusia mať problém. Poďme však na spomínaný podvozok. Funguje tak, že má v tele každého tlmiča akoby ďalšie dva tlmiče ešte pred gumenými dorazmi. Sú inštalované na oboch koncoch hlavného tlmiča. Tieto „tlmiče“ majú progresívnu charakteristiku a čím viac sa stláčajú, tým sú tuhšie. Na rozdiel od klasických gumených dorazov majú relatívne dlhú pracovnú oblasť a do hry sa zapájajú veľmi postupne. To znamená, že hlavný tlmič môže byť naladený mäkšie, aby bolo auto čo najkomfortnejšie v priamke. Pri väčších nerovnostiach, v zákrutách a pri brzdení sa však dostanú k slovu hydraulické dorazy, ktoré zabránia nadmerným pohybom karosérie a podvozka. Taká je teória.
Podarilo sa
Veľmi som sa potešil, že to takto naozaj funguje aj v praxi. Citroën C4 Cactus je ozaj neskutočne pohodlný a od pocitu „ako v limuzíne“ ho delí iba horšie odhlučnenie. Neberte ma zle, nový Cactus je odhlučnený oveľa lepšie než predtým. Stále je to ľahké, dostupné auto, takže celkový komfort sa s limuzínami porovnať nedá, aj keď komfortom podvozka nejedno z nich aj porazí. Fakt je, že sa s ním môžete takmer úplne prestať vyhýbať nerovnostiam na cestách. Neprenáša takmer žiadne rázy do karosérie. Nebúcha ani pri výpade tlmičov, s čím mávali Citroëny (ale aj mnohé ďalšie značky) doteraz problém. Cactus je neuveriteľne plavný, až upokojujúci. Na kvalitných cestách pláva ako tá najlepšia limuzína, menej kvalitné hlce, ako by mu chutili. Nerovnosti spracováva na jedenkrát, takmer žiadne „dotrasy“ sa nekonajú. Až som sa bál sa s ním lepšie oprieť do zákruty. Však sa prevrátim! Lenže práve v tom je čaro nových tlmičov: keď treba, dokážu vás podržať. V zákrutách sa síce Cactus najprv trochu nakloní, ale potom už drží perfektne. Zvláda aj zmeny smeru, prudké brzdenie… Skrátka všetko, čo mu „naložíte“. Naznačí istú dávku hravosti, ale zároveň je utešujúco stabilný. Jasné, nie je to hot-hatch a ani ním nemá byť. Je osviežujúce, že sa Citroën vrátil k svojim základom a pochopil, že diera na trhu je v oblasti komfortu. Tento podvozok je čarovnou ingredienciou, ktorá má v mojich očiach potenciál opäť oživiť ducha značky. Nie je drahý, nie je komplikovaný, ale plní svoju primárnu funkciu perfektne.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor