Nie je nič krajšie, ako keď sa leto vydarí. Keď teplé tóny slnka hladia telá zaľúbencov prechádzajúcich sa po promenádach. Keď snehobiele oblaky na blankytnom nebi modelujú postavičky, zvieratká a veci. Keď vlny vody dorážajúce na pláž jemne hojdajú piesok a maličké kamienky sem a tam. Keď sa cez víkend zíde rodina alebo partia na grilovačke. Keď si vtáky medzi sebou hlasno rozprávajú príbehy, ktoré videli z výšky. Keď sa večerný vánok prehrabáva vo vlasoch stromov a svrčky do toho cvrlikajú svoju nôtu… Ale aj to, keď sa k večeru spustí tichý letný dážď. A ba, ešte to môže byť krajšie, keď leto prežívate v kabriolete.
Kde sú kone?
Nové MINI Cooper S Cabrio, ktoré sme testovali, je na to ako stvorené. Svojím jedinečným štýlom vzbudí pozornosť všade tam, kde sa objaví, obzvlášť, keď je jeho príchod podfarbený krásnym tónom výfuku. S kompaktnými rozmermi skvele zapadne do mestského prostredia, ale priestorovou ponukou, komfortom, aerodynamikou a výbavou vás k mestu vôbec neviaže. Naopak, nabáda k dlhším výletom. Predné sedadlá sú veľké a pohodlné, keď použijete deflektor, tak môžete ísť aj 120 km/h a stále to bude príjemné. Chorvátsko, Taliansko či nebodaj Francúzska riviéra? Alebo alpské priesmyky? Žiaden problém. Dvojlitrový benzínový motor podporený turbodúchadlom vás rád vezme kamkoľvek. Poslúži rád, ale nečakajte od neho výkony, ktoré by vám zdvihli tlak krvi do červeného poľa. Papierovo má síce 141 kW, teda 192 koní, ale necítiť ich všetky. Niežeby bolo MINI slabé, to nie, ale keďže vo vyšších otáčkach motoru dochádza chuť do života a už nerastie jeho sila, tak vo mne nevedelo vyvolať emócie zo zrýchlenia. Motor je druhej strane nesmierne silný v stredných otáčkach – v okolí troch-, štyroch- a povedzme ešte do päťtisíc otáčok. Práve v tomto pásme má najkrajší zvuk motor aj výfuk. Aby som si ten zvuk vychutnával naplno, tak som v podstate nonstop jazdil v športovom režime. V ňom totiž výfuk pri preraďovaní nahor krásne strelí a pri podraďovaní, resp. uvoľnení plynu zapraská. Krásne na tom celom je, že s tým vlastne nikoho neotravujete, pretože tie zvuky nie sú príliš hlučné. Výfuku skvele sekunduje motor, resp. turbodúchadlo. Pred časom pri teste iného MINI kolega napísal, že je to, ako keď „sa veveričky hádajú“. Priznám sa, nič príznačnejšie mi nenapadlo. Cítil som sa ako uprostred loveckej sezóny – kde-tu veveričky, prásk, potom strela…
S dvoma spojkami
Aby som bol k motoru spravodlivý, mám taký pocit, že mu z tej živelnosti uberá aj dlhá prevodovka. Nielenže vyššie stupne sú ťažké, ale medzi všetkými jednotlivými stupňami sú veľké odstupy. Ešte aj medzi trojkou a štvorkou je diferencia zhruba 900 otáčok. Živelnosti motora to síce neprospeje, ale pri dlhých presunoch to oceníte, pretože motor na diaľnici točí menej otáčok a teoreticky by mal aj menej žrať. Mimochodom, tá prevodovka je jednou z najdôležitejších noviniek nového MINI. Po prvýkrát ide totiž o dvojspojkovú prevodovku. Správa sa ako vynikajúci klasický automat. A to je tá najlepšia pochvala, akú som jej mohol dať. Má sedem stupňov a nový impulzný volič s logikou z BMW. Aj v automatickom režime pracuje dobre, dokonca si pri podraďovaní pomôže medziplynom, no ja som ju mal takmer celý čas v manuálnom režime. Na jednej strane totiž oboma smermi – pri podraďovaní aj pri preraďovaní nahor – reaguje bleskurýchlo (nepoznám rýchlejšiu dvojspojku v tejto výkonnostnej triede), na strane druhej som mal lepšiu kontrolu nad tým, kedy si výfuk zapraská a zastrieľa. Zároveň som tak mohol držať motor v otáčkach, v ktorých mal spolu s výfukom krajší zvuk. Trúfnem si povedať, že táto prevodovka (v spojení s týmto motorom) je aktuálne to najlepšie v triede porovnateľných dvojspojkových prevodoviek. K tomu výrazne prispieva aj prirodzený zvukový prejav motora – pri radení nahor na zlomok sekundy stíchne a potom znova zaberie. Presne ako pri manuálnych prevodovkách, len ten proces je násobne kratší. Pravdupovediac, spočiatku mi chýbali páčky pod volantom, no už druhý deň som ich vôbec neriešil. Volič mi totiž výborne padol do ruky. Spomenul som, že som jazdil prakticky celý čas v režime Sport. V ňom som si mohol zvoliť, či má mať športovú charakteristiku iba hnací agregát, iba podvozok alebo obidve. Ja som zvolil prvú alternatívu. Podvozok je už dosť pevný aj v normálnom nastavení, nepotrebuje pritvrdiť. V spojení s rýchlym a komunikatívnym riadením vie krásne zabaviť. Ďalšie režimy boli Mid (teda normálny) a Green (ekologický). Volič režimov sa presťahoval z obruče okolo kulisy, resp. voliča prevodovky na stredový panel. K zaujímavým novinkám patria LED svetlomety s funkciou automatického zapínania diaľkových svetiel a vykrývania ostatných áut.
Slnko a obláčiky
Nové MINI Cooper S Cabrio ukazuje, kam až vie zájsť dizajn – keď si napríklad spojíte zadné skupinové svetlá, dostanete anglickú zástavu – a pritom zachovať typickú tvár, pre ktorú ľudia značku MINI milujú. Áno, je drahé ako ďas, ale človek má pocit, že za svoje peniaze dostane adekvátnu protihodnotu. Samotné auto je totiž postavené veľmi solídne. Motor síce nie je žiaden športovec, no svoje si odslúži. Jediné, čo zamrzí ,je vysoká spotreba. Všetko to však vynahradí famózna prevodovka, krásny zvuk výfuku a najmä ten pocit, že nad hlavou mám slnko a obláčiky.
Stručne
Čo treba uznať: Vynikajúca prevodovka.
Čo nám chýbalo: Aby leto bolo každý deň.
Čo nás prekvapilo: Vysoká spotreba, resp. malý dojazd.
Cena: základ/test: 25 300/45 123 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Technické údaje:
Motor: Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 141 kW (192 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 280 (s overboostom 300) Nm pri 1 250 – 4 600 ot.min-1. Emisie CO2 126 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 7,1 s, vmax=228 km/h, spotreba výrobca/test 5,5/10,3 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor