Čo je dobré, do toho netreba zbytočne vŕtať. Aj preto je nová Kia Sportage v princípe veľmi podobná tej pred ňou. Zmien sa pritom udialo prekvapivo veľa. Začnem exteriérom: najmarkantnejšou zmenou sú LED svetlá s celkom novou, modernejšou grafikou pripomínajúcou Porsche.
V prípade verzie GT Line sú vynovené aj typické „ľadové kocky“, teda prídavné LED svetlá v nárazníku. Zadné svetlá majú kompletne novú grafiku, pričom sú ponovom prepojené tenkým LED pásom. Úpravou prešli nárazníky, maska chladiča, dizajn diskov kolies a pribudlo päť nových lakov karosérie. Vo vnútri nájdeme vynovený prístrojový štít, výduchy ventilácie, nový volant a ponovom aj bezrámový displej infotainmentu. Výsledkom týchto zmien je, že Kia Sportage vyzerá ešte modernejšie. Zmeny hodnotím pozitívne, aj keď sa nedá povedať, že by verzia pred faceliftom trpela na starobu.
Nie všetky zmeny sú však kozmetické. Nový Sportage dostal aj nové asistenčné systémy, ako napríklad 360° parkovacie kamery, adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go a sledovanie bdelosti vodiča. Najzaujímavejšou novinkou, ktorú sme si prišli otestovať do Frankfurtu, sú nové motory. Benzínové pohonné jednotky dostali filter pevných častíc a boli optimalizované, aby spĺňali nové emisné normy. V ponuke dieselov sú zmeny výraznejšie. Starý motor 1,7 CRDi nahradil nový 1,6 CRDi z rodiny „U“. Ten využíva selektívnu katalytickú redukciu so zásobníkom na NOx . Má nový, „otvorený“ hliníkový blok motora, vďaka čomu sa jeho hmotnosť v porovnaní s predchodcom znížila o 15,6 kg. Zníženie vnútorného trenia dosiahli inžinieri použítím vačkových hriadeľov na guľôčkových ložiskách. Olejová pumpa má variabliný prietok chladič oleja dostal obtokový ventil. Zapracovalo sa aj na tepelnom manažmente motora. Spolu s vyšším vstrekovacím tlakom (až 2 200 bar) je motor až o 11,5% úspornejší. Dostupný bude v dvoch výkonových verziách: 84 kW (115 k) a 280 Nm, alebo 100 kW (136 k) a 320 Nm.
My sme si vyskúšali ešte radikálnejšiu novinku: motor 2,0 CRDi Ecodynamics+ s výkonom 136 kW (185 k) a krútiacim momentom 400 Nm, ktorý je spojený s mild-hybridným systémom pracujúcim s napätím 48V. Jeho súčasťou je akumulátor s kapacitou 436 Wh a štartér-generátor, ktorý nehlučne štartuje motor, umožňuje jeho vypnutie pri dochádzaní do križovatky už pod rýchlosťou 30 km/h. Pri brzdení rekuperuje brzdnú energiu a pri akcelerácii je zas schopný „pomôcť“ spaľovaciemu motoru výkonom až 12 kW. Tento systém bude neskôr dostupný aj pre motor 1,6 CRDi. Dojmy z prvého mild-hybridu Kie sú pozitívne. Sportage si zachoval všetko, čo na ňom bolo dobré a mild-hybridný systém pomôže nižšej spotrebe a plynulejšiemu rozjazdu v nižších otáčkach, kde ešte poriadne nepracuje turbo. Vypínanie motora za jazdy je plynulé a jeho naskočenie je okamžité a bez vibrácii. A tak to má byť.
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor