Je ľahké odsúdiť auto hneď po pohľade do tabuľky. Niektorí tak robia čisto po konfrontácii so svojim „správnym“ presvedčením. Priznám sa, tiež som mal svoje obavy. 1,8-litrový motor sa predsa nemôže rovnať dvojlitru. Nový Megane R.S. je nabombovaný technikou, takže bude určite dosť ťažký. A 4Control? Tento systém váži až 30 kg. Čo keď bude nastavený tak, aby bol Megane rýchly, ale popri tomu stratí svoju povestnú hravosť? Tieto otázky trápili mnohých, pretože predchádzajúca generácia Meganu R.S. patrila k najlepším autám, na akých som kedy jazdil a aj ku koncu jeho životného cyklu rozdával poučky z radosti z jazdy mnohým moderným hot-hatchom. Veľa ľudí smútilo pri jeho odchode do dôchodku a tlak na novinku bol teda obrovský. Rovnako, ako očakávania. Renault ma pozval na Slovakia Ring, kde som mohol prvý krát konfrontovať moje očakávania s realitou.
Karty na stole
Poďme si novinku v krátkosti predstaviť. Už si ju kúpite iba ako päťdverák, avšak mne to vôbec nevadí. Dovolím si povedať, že nový bodykit, rozširujúci nápravy R.S. o 60 mm vpredu a o 45 mm vzadu je spolu s dizajnovými úpravami auta taký brutálny, že sa mi páči ešte viac. Výduchy v predných blatníkoch sú funkčné, difúzor pod zadným nárazníkom opäť siaha kam len oči dovidia a generuje reálny prítlak. V prednom nárazníku sa nachádzajú LED svetlá pripomínajúce šachovnicovú vlajku. Renault ich volá R.S. Vision. Mali premiéru v Cliu R.S. Trophy a slúžia ako pozičné, odbočovacie ale aj dodatočné diaľkové svetlá. Pod kapotou novinky je 1,8-litrový preplňovaný štvorvalec. Vychádza z toho, ktorý je dostupný aj pre Renault Espace, akurát tu má kompletne novú hlavu, prerobené chladenie, mazanie a kopec technológií prevzatých z Formule 1. Dosahuje výkon 205 kW (280 koní) pri 6000 otáčkach (obmedzovač vás pustí až k hranici 7000 otáčok!) a 390 Nm v rozmedzí 2400 – 4800 ot. Tieto parametre sú v celom pracovnom rozsahu motora lepšie, než v prípade predchodcu. Podvozok je filozoficky nezmenený v porovnaní s predchodcom. Predná náprava má rovnaké oddelené tehlice ako pred tým, vzadu je vlečka. Novinkou sú tlmiče s hydraulickými dorazmi a samozrejme systém 4Control. Ten dostal úplne novú kalibráciu. V nízkych rýchlostiach natáča zadné kolesá do opačnej strany k predným až do 2,7°, vo vysokých do 1,0° v smere zatočenia volantu. „Bod zlomu“ je bežne 60 km/h, avšak v režime Race sa posunie až na extrémnych 100 km/h. Predné brzdové kotúče s priemerom podrástli na 355 mm. K dispozícii sú dve prevodovky: manuálna šesťstupňová, prevzatá priamo z predchodcu, alebo dvojspojka EDC s rovnakým počtom stupňov, ktorú sme mali k dispozícii na prezentácii. Neskôr v priebehu roka pribudne aj verzia Meganu R.S. s podvozkom Cup, ktorý bude tvrdší, pričom medzi prednými kolesami pribudne samosvorný diferenciál Torsen. Ja som sa zatiaľ musel uspokojiť s verziou Sport. V krátkosti spomeniem aj interiér: ten je prakticky zhodný s modelom Megane GT, akurát má miesto modrého prešívania volantu a športových sedadiel červené. Druhá odlišnosť sa nachádza v menu voliča jazdných režimov Multi-Sense, kde nájdete položky ako „zvuk výfuku“, „režim stabilizačného systému“ a podobne. Všetky dôležité veci sa tu dajú nastaviť alebo vypnúť, takže hurá na okruh!
Žarty s fyzikou
Našťastie netrvalo dlho, aby sa všetky moje obavy rozplynuli. Motor má dravý záťah a aj keď by som zniesol aj viac, reálne mi výkon nechýba. Nástup výkonu je rýchly a dobre sa dávkuje. Prevodovka EDC ma šokovala asi najviac. Potiahnem páčku, PRÁSK, už je tam ďalší stupeň. Ani som nestihol poriadne dokončiť pohyb prstom a už som cítil energický kopanec v chrbte. Fakt výborná robota. Výfuk si pri jazde chrchle a odpľúva, pri radení doslova strelí. Prichádza prvá zákruta a ja zisťujem, že som bol pesimista. Megane R.S. zvládne podstatne viac, než sa zdá. Trvalo mi hodnú chvíľu, než som naďabil na jeho limity. Systém 4Control dodáva autu priam nepochopiteľné schopnosti a posúva hranice priľnavosti do sfér fantázie. To však neznamená, že sa R.S. nechce hráť. Ó, nie. Oprite sa poriadne o kolesá, uberte v zákrute plyn a Megane sa postupne, progresívne dostane do efektného pretáčavého šmyku. Plynom sa dá krásne korigovať jeho postavenie v zákrute. Je hravý a zároveň presný. Vysmieva sa tiahlym zákrutám a šikanuje šikany. S povypínanými systémami nie je pre úplných nováčikov, ale jeho limity nie sú nedostihnuteľné. Oplatí sa hľadať ich. Jeho monštruózne brzdy ovládate nádherne tvrdým pedálom. Som z mála ľudí, ktorí „mäkkosť“ podvozka Sport nepovažujú za nevýhodu. Mimochodom, aj bez samosvoru má Megane R.S. výbornú trakciu.
Nesklamal ma. Naopak, dokázal ma prekvapiť napriek mojim vysokým očakávaniam. O to viac som zvedavý, aká bude verzia Cup, alebo Trophy. Avšak nehneval by som sa, keby verziou Sport ponuka končila. Až taký je Megane R.S. dobrý.
Text: Juraj Hrivnák, foto: archív