Segment SUV je napriek veľmi slušným číslam ešte stále v rozpuku. Mitsubishi napríklad stavilo všetky svoje karty práve na tento segment. Veľkou nádejou a čerstvou krvou v ňom je práve nový model Eclipse Cross. Jeho vrcholnú verziu sme už podrobili veľkému testu. Teraz sme boli zvedaví, ako si verzia s predným náhonom poradí s konkurenciou z jej rodnej zeme. Keďže tvorcovia Mitsubishi označujú Eclipse Cross za SUV-kupé a často spomínajú emócie, zvolili sme k nemu na porovnanie najemotívnejší japonský crossover, resp. SUV: Toyotu C-HR. Jej dizajn nám aj po pol roku občas nedá spávať a patrí medzi najzaujímavejšie „bežné“ automobily, aké môžete na ceste stretnúť. K nim sme ako konkurenta zvolili Nissan Qashqai, ktorý patrí skôr k tým konzervatívnejším, aj keď jeho dizajn rozhodne nie je nezaujímavý. Najmä po facelifte ho navyše môžete mať vo veľmi zaujímavej, luxusnej výbave. My síce testujeme „ľudovejšiu“ verziu, ale aj tá nám perfektne poslúži ako referencia. Koniec-koncov Qashqai kedysi patril medzi najobľúbenejšie SUV na trhu.
Zoznámte sa
Nehovoríme, že verzie výbav a motorizácií, ktoré tu testujeme, si priamo konkurujú. Mitsubishi k nám prišlo na test s novým motorom značky – 1,5 turbo MIVEC (120 kW/163 koní a 250 Nm) spojeným s CVT prevodovkou. Podobne ako zvyšní dvaja konkurenti v teste, aj náš Eclipse Cross má poháňanú iba prednú nápravu. Má druhú najvyššiu výbavu, ktorá v podstate zahŕňa takmer všetko podstatné. Chýba tu iba kožené čalúnenie, adaptívny tempomat a LED svetlomety. Nissan Qashqai by Eclipsu Cross lepšie konkuroval s motorom 1,6 DIG-T, avšak my sme na test zohnali verziu s motorom 1,2 DIG-T. Ten má relatívne skromný výkon 85 kW (115 k) a maximálny krútiaci moment 190 Nm. Keby sme namiesto šesťstupňového manuálu mali prevodovku CVT, krútiaci moment by klesol len na 165 Nm. Výkonnejší benzínový motor s automatom nemôžete mať. Výbava nášho Qashqaiu patrila tiež k tým lepším, s LED svetlometmi a presklenou panoramatickou strechou. Do tretice najdrahšie auto v teste: Toyota C-HR v exkluzívnej výbave Selection. To znamená, že tu je všetko, čo tu len môže byť, plus nádherné kožené čalúnenie. Na pohon slúži hybridná jednotka s atmosférickým 1,8-litrovým zážihovým motorom, zato doplneným o elektromotor. Maximálny výkon sústavy je skromných 90 kW (122 koní). Maximálny krútiaci moment motora je 142 Nm, pričom elektromotor má krútiak 163 Nm. Kombinovaný krútiaci moment je však neznámou, výrobca ho totiž neudáva. Na základe pocitu by som to odhadol na niečo cez 200 Nm.
Hra na istotu
Začnime tým najtradičnejším reprezentantom svojho segmentu z tejto trojice. Nissan Qashqai je na prvý pohľad nekonfliktný, ale moderný. Jeho karoséria má na sebe kopec prelisov a línií, pričom aj vďaka modernizovanej maske chladiča a LED svetlám pôsobí auto dynamickým dojmom. Jeho silueta so stúpajúcou líniou okien tiež nevyzerá zle.
Vo vnútri to Qashqai tiež hrá na istotu. Interiéru dominuje krásny nový volant, ktorý vyzerá spomedzi testovanej trojice najkrajšie, najhodnotnejšie a aj sa najlepšie drží. Pritom na sebe nemá ani štipku lesklého čierneho plastu. Konkurenti by si mali robiť poznámky. Na rozdiel od Toyoty a Mitsubishi má aj adekvátny rozsah nastavenia a celková pozícia za ním pôsobí v Qashqaii najviac európsky, čo je kompliment. Predné sedadlá v Nissane majú príjemný tvar s dobrým bočným vedením a dlhé sedáky. Odkladacím priestorom dominuje obrovitánska dvojpodlažná schránka pod lakťovou opierkou. Sú tu aj menšie priehradky na drobnosti. Škoda, že malé sú aj kapsy vo dverách, do ktorých dáte maximálne pollitrovú fľašu a pár vecí k tomu. Potešili ma automatické okná vpredu aj vzadu, ako aj LED osvetlenie prednej časti interiéru. Prečo však zadnú časť kabíny osvetľujú žiarovky, to mi je záhadou. Z miesta vodiča oceňujem aj dobre čitateľné budíky, farebný displej medzi nimi či takú drobnosť, ako sú čalúnené opierky na kolená na stredovom tuneli. Naopak, ak ma niečo sklamalo, tak je to zastaraný infotainment s malým displejom, neatraktívnou grafikou, pomalými reakciami a najmä malými ikonkami. Trafiť za jazdy tú správnu je výzva. Tento nedostatok kompenzujú aspoň 360° parkovacie kamery, ktoré sú súčasťou bezpečnostného balíka Nissan Intelligent Mobility. Pre mladú generáciu je ešte zaujímavá funkcia Nissan Connect, ktorá umožňuje prepojiť niektoré aplikácie zo smartfónu s multimediálnym systémom auta. Medzi nie práve svetlé stránky Nissanu patrí aj veľmi nízky posed vzadu s nekomfortným posedom pre trochu vyšších ľudí. Miesta tu je dosť, ale zadnej lavici chýba tvarovanie a so skrčenými kolenami tu dlho nevydržíte. Deťom to však nebude vadiť a tie isto ocenia panoramatickú strechu, ak cez ňu nebude príliš pražiť slnko. Spomeniem ešte šikovné delené dno batožinového priestoru, ktorým môžete kufor rozdeliť na dve časti. Veci potom v kufri menej „lietajú“.
Zabudnite na konvencie
Toyota C-HR to zvonku aj vo vnútri hrá na „wau“ faktor. Veľa lesklých plastov, mnoho plynúcich tvarov a línií, 3D tapacíre dverí, hliníková hlavica voliča prevodovky… Mnoho z dizajnových prvkov inde ako v C-HR nenájdete.
Nie je však všetko zlato, čo sa blyští. Lesklé plasty v Toyote sú extrémne náchylné na odtlačky či prach a odkladacie priestory sú tu občas divoké. Držiak pohára s dvojitým dnom, ktorý sa nachádza v stredovom tuneli, je dobrý. Pod lakťovou opierkou je to tiež ešte OK, ale polička, ktorú tvorcovia asi vyhradili na mobil, je nepoužiteľná. Je hlboko, ďaleko a pri akcelerácii vám z nej mobil občas vyštartuje na potulky kabínou. Odkladacie schránky vo dverách sú lepšie než v Qashqaii, ale 1,5-litrovku sem tiež nedáte. Na druhej strane musím pochváliť najlepšie sedadlá z trojice. Ich čalúnenie jemnučkou kožou je ozaj vynikajúce. K dokonalosti pozície za volantom chýba len väčší rozsah jeho nastavenia a symetrické umiestnenie lakťových opierok. Samotný volant má zbytočne hrubé bočné ramená a nepotrebné plastové ozdoby. Keď prekonáte dosť nepraktickú kľučku na zadných dverách, ktorá je tak vysoko, že na ňu menšie deti nedočiahnu, dostanete sa na perfektné zadné sedadlá. Je na nich prekvapivo veľa miesta a výborne sa v nich sedí vďaka ich príjemnému tvarovaniu a sklonu. Škoda, že tu nie je stredová lakťová opierka. Nepoteší tu však najmä klaustrofobický pocit, za ktorý môžu masívne C-stĺpiky a malinké zadné okienka. Vzadu ste skrátka až príliš „utopení“ v aute, a platí to nielen pre deti, ale aj pre dospelých. Obrazovka informačného a multimediálneho systému je umiestnená pekne vysoko, je dostatočne veľká a lemuje ju štýlová matná „stuha“, avšak jej reakcie sú veľmi oneskorené. Niektoré menu sú tu „iba aby boli“ a niekedy obsahujú iba jednu položku, takže sa zbytočne naťukáte. Ďalšia drobnosť – v takomto futuristickom interiéri by som očakával LED osvetlenie. Kufor C-HR nie je najväčší, ale na mestské použitie je dostačujúci. Ako jedinému z trojice testovaných áut sa Toyote zadné sedadlá nesklápajú do roviny s podlahou batožinového priestoru.
Pán praktický
Mitsubishi Eclipse Cross sme si už z hľadiska dizajnu opísali v predchádzajúcom čísle. Svojich pasažierov víta ostro rezaným interiérom, ktorý pripomína jeho prednú masku.
Taktiež je tu viac lesklých plastov, než by sa mi páčilo. Sú aj na volante, čo považujem za zbytočné a nepraktické. Keby mal radšej volant lepší tvar a väčší rozsah nastavenia. Praktická stránka interiéru je však vymyslená veľmi dobre. Je kam si odložiť mobil, poháre, drobnosti… Eclipse Cross dokonca ako jediný pojme aj 1,5-litrovú fľašu vo dverách, a to dokonca v predných aj zadných! Predné sedadlá Mitsubishi držia krok s konkurenciou. Zadné sú príjemne vysoko a je z nich dobrý výhľad. Párty trikom Mitsubishi je ich možnosť nastavenia – nielen uhol sklonu operadiel, ale aj posuv zadných sedadiel. V závislosti od ich polohy má potom batožinový priestor 341 – 531 litrov (so súpravou na zväčšenie jeho objemu). Polohovať sa dajú dokonca aj operadlá, takže si tu priemerný pasažier ľahko nájde svoju polohu. Posed vzadu je veľmi príjemný aj na dlhé trasy. Z praktickej stránky je teda Eclipse Cross kráľom tohto testu. Jeho informačný a multimediálny systém je najrýchlejší, aj keď v prehľadnosti má rezervy. Nerozumiem napríklad, prečo má ukazovateľ okamžitej spotreby opačne ciachované virtuálne budíky. Systém ovládania cez touchpad je každopádne veľmi zaujímavý a veľmi rýchlo si naň zvyknete. Vždy však funguje aj klasické dotykové ovládanie. Nesmiem zabudnúť na head-up displej, ktorý neponúka žiaden z testovaných konkurentov.
Na ceste
Z testovanej trojice je najpresvedčivejší motor Mitsubishi. Nie len preto, že je najvýkonnejší, ale je aj veľmi tichý a kultivovaný. Kým necháte prevodovku CVT v automatickom režime, budete pri bežnej jazde spokojní aj s ňou. Keby motor menej papal, stal by sa naším obľúbencom. Presvedčiť ho na rozumnú spotrebu chce dosť citlivú nohu. Podvozok Mitsubishi predvádza príjemný kompromis medzi poddajnosťou a istotou v zákrutách. Má aj náznak hravosti a celkové ovládanie auta je pekne predvídateľné. Potešilo nás veľmi dobré aerodynamické odhlučnenie auta. Práve v tejto oblasti za ním obaja konkurenti zaostávajú. V prípade Qashqaiu je trochu horšie aj naladenie tlmičov, keď jeho zadok občas na nerovnostiach nepríjemne odskočí. Motor Nissanu sa silou Mitsubishi nemôže rovnať, zato je veľmi tichý a dosahuje príjemnú spotrebu. Toyota C-HR má z tejto trojice najlepší podvozok. Je najistejší, najlepšie a najsofistikovanejšie tlmí nerovnosti, poskytuje najlepšiu spätnú väzbu riadenia… Škoda, že hybridný pohon nie je práve inšpiratívny na oduševnenú jazdu. A ak by ste aj hľadali pohonnú jednotku, ktorá je adekvátna schopnostiam podvozka Toyoty C-HR, nenájdete ju. A to je jej najväčšia slabina, pretože toto auto by pokojne znieslo aj 200 koní. Vrcholných 122 je ozaj málo.
Resumé
Nissan poteší každého a neurazí nikoho, kto hľadá schopný crossover. Toyota C-HR je extravagantný hipster s neuveriteľným talentom v kolesách a s prekvapivo veľkou priestorovou ponukou. Je skôr pre moderných, ekologicky založených individualistov. Mitsubishi je zas pre fanúšikov značky a pre ľudí, ktorí hľadajú čo najväčšiu úžitkovú hodnotu na čo najmenšom priestore. Je kvalitne postavené a prináša niekoľko zaujímavých inovácii. Finálny výber záleží na vašej osobnosti a preferenciách. Ani jedným však nič nepokazíte.
TABUĽKA | |||
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T MIVEC CVT 2WD Intense | Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 115 Tekna | Toyota C-HR 1,8 Hybrid e-CVT Selection | |
Cena | |||
Základ/test [€] | 19 990/25 240 | 17 250/24 900 | 18 790/29 590 |
Záruka | 5 rokov/100 000 km | 3 roky/100 000 km | 3 roky/100 000 km |
Technika | |||
Valce/ventily/palivo | R4/16V/zážihový preplňovaný | R4/16V/zážihový preplňovaný | R4/16V/zážihový + hybrid |
Prevodovka | CVT | M6 | e-CVT |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 1 499 | 1 197 | 1 798 |
Výkon [kW (k) pri min-1] | 120 (163)/5 500 | 85 (115)/4 500 | 90 (122)/5 200** |
Krút. moment [Nm pri min-1] | 250/1 800 – 4 500 | 190/2 000 | 142/3 600 |
Max. rýchlosť [km/h] | 200 | 185 | 170 |
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 9,3 | 10,6 | 11,0 |
Priemerná spotreba paliva výrobca/test [l/100 km] | 6,7/7,4 | 6,6/7,1 | 3,9/3,9 |
Emisie CO2 | 154 | 133 | 87 |
Parametre | |||
D/š/v [mm] | 4 405/1 805/1 685 | 4 394/1 806/1 590 | 4 360/1 795/1 555 |
Rázvor náprav [mm] | 2 670 | 2 646 | 2 640 |
Objem batož. priest. [dm3] | 341* | 410 | 377 |
Prevádz. hmotnosť [kg] | 1 565/585 | 1 456/529 | 1 535 |
Objem palivovej nádrže [l] | 63 | 65 | 43 |
Line-in, USB – áno, Wi-Fi – nie, Bluetooth – áno, MirrorLink – áno ø8,0″ | Line-in, USB – áno, Wi-Fi – nie, Bluetooth – áno, MirrorLink – áno ø7,0″ | Line-in, USB – áno, Wi-Fi – nie, Bluetooth – áno, MirrorLink – áno ø8,0″ | |
Čas na okruhu: N/A | Čas na okruhu: N/A | Čas na okruhu: N/A | |
*so sedadlami posunutými dozadu, **celkový výkon sústavy | |||
+ jazdné vlastnosti | + výborný volant | + nízka spotreba | |
+ variabilný interiér | + šikovný kufor | + výborné predné sedadlá | |
+ dobrý posed vzadu | + 360° kamery | + vynikajúci podvozok | |
+ touchpad | + čalúnené opierky kolien | + dizajn | |
– absencia navigácie | – prinízky posed vzadu | – kľučky zadných dverí | |
– neprehľadné menu | – malé kapsy vo dverách | – klaustrofóbia vzadu | |
– vysoká spotreba | – ťažko ovládateľný infotainment | – nízky max. výkon |
Text: Juraj Hrivnák, foto: autor