Na tretí júnový piatok Michael Morris tak skoro nezabudne! Zaparkovaná Tesla Model S známeho televízneho režiséra a producenta začala totiž z ničoho nič horieť. V aute nebolo našťastie v čase požiaru žiadne z troch detí, ktoré má Morris spoločne s herečkou Mary McCormackovou.
K požiaru stále populárnejšieho elektromobilu, ktorý je však súčasne pod paľbou kritiky za diskutabilnú autonómnu jazdu, došlo na kalifornskom bulvári Santa Monica. O celom nečakanom incidente informovala svet americká herečka McCormacková, ktorá zavesila promptne video na sociálnej sieti.
Prečítajte si aj: Ďalšia Tesla zhorela po tragickej nehode! Môžu za to batérie?
K požiaru auta môže dôjsť následkom nehody či technickej poruchy. V tomto čerstvom prípade však McCormacková tvrdí, že rozhodne nešlo o nehodu a elektromobil začal horieť bez akéhokoľvek nárazu. Nič netušiaceho Morrisa, ktorý už sedel za volantom, upozornil na šľahajúce plamene zo spodnej časti vozidla, až okoloidúci pár. Údajne nebola v čase požiaru aktivovaná funkcia autopilota.
Prečítajte si aj: Nepríjemná správa pre Muska! Tesla Model 3 má v USA na konte prvú vážnu nehodu
Policajný poručík William Nash uviedol, že nedošlo k žiadnym zraneniam, pričom do protokolu ako možnú príčinu požiaru uviedol potenciálnu poruchu na batérii. Tomu napokon zodpovedá ako miesto, odkiaľ šľahali plamene, tak aj samotný priebeh požiaru s plameňom šľahajúcim pod tlakom z jedného konkrétneho miesta.
Podľa viacerých motoristických odborníkov na elektromobily mohlo byť dôvodom požiaru aj mechanické poškodenie batérie nejakým predmetom, ktorý zasiahol spodnú časť automobilu. Napokon, nebolo by to po prvý raz, čo k niečomu takému došlo. Práve preto firma vizionára Elona Muska ponúkla pred štyrmi rokmi majiteľom Modelu S titánovo-hliníkový plát podvozku pre zvýšenú ochranu tejto časti auta.
Prečítajte si aj: Takto sa vyrábajú najnovšie modely áut Tesla
Tesla označila aktuálny incident v Južnej Kalifornii za „mimoriadne neobvyklý“ a zahájila jeho vyšetrovanie. Zástupcovia americkej automobilky však nezabudli dodať, že jej elektrické vozidlá sú menej náchylné na požiar než auta poháňaná palivom. Tento čerstvý prípad síce neskončil tragicky, avšak podľa neoficiálnych, ale relevantných štatistických informácii, majú autá Tesla po celom svete na svedomí od roku 2013 už 40 ľudských životov (pozn. vrátane chodcov a cyklistov)!
Prečítajte si aj: V Európe vystrkuje rožky Tesla Model S kombi
Štyridsaťštyriročný rodák z Londýna – Morris, ktorý pre televíznu stanicu NBC režíroval niekoľko dielov seriálu Facka (The Slap), Dom z kariet (House of Cards), 13 dôvodov prečo (13 Reasons Why) či Preacher, sa oženil s americkou herečkou McCormackovou v júli roku 2003. Spolu majú tri dcéry – Margaret (14 rokov), Rose (11) a Lillian (7).
Mimochodom, hasenie elektromobilov je nebezpečnou záležitosťou a súčasne samostatnou „vedeckou kategóriou.“ V boji s požiarom je dôležité držať sa inštrukcií, ktoré pre prípad nehôd dodáva záchranným zložkám napríklad aj samotná Tesla. Ide v podstate o súbor odborných poznatkov, pravidiel a rád, ktoré ukazujú ako zaobchádzať s výkonným elektromobilom v najrôznejších situáciách.
Prečítajte si aj: Opancierovaná Tesla Model S? Žiadny problém vďaka patentu Armormax
Najviac vážnych a smrteľných nehôd ma na svedomí Tesla na území USA. V závere minulého roka však museli neštandardnú situáciu riešiť aj dobrovoľní hasiči v tirolskom Landecku (pozri VIDEO). Devätnásťročná šoférka v Tesle Model S totiž nabúrala do betónovej zátarasy pred uzatvoreným tunelom. Rakúska tínedžerka sa síce sama dostala von z auta len s minimálnym odreninami, ale jej vozidlo na mieste vzbĺklo.
Spomínané dodržiavanie zásad pri likvidovaní požiaru elektromobilov sa týka napríklad toxických výparov z batérií. Témou je aj samotná likvidácia požiaru, alebo aj fakt, že sa má Tesla na dva dni od nehody zaparkovať na mieste pre „karanténu“, a to všetko pre prípad, že by batérie náhodou opätovne začali horieť. Aby sa dal požiar batérií vôbec účinne hasiť, je potrebné odpojiť hlavné vedenie vysokonapäťových článkov od elektroniky auta.
Tesla má pre tieto prípady pripravené dva prerušovacie body, z ktorých aspoň jeden musí byť odpojený. Prvý bod je ukrytý v prednom batožinovom priestore, avšak pokiaľ sa vplyvom nehody stane nedostupný, musí sa siahnuť po druhom bode, skrytom v ráme ľavých zadných dverí. Tam musia hasiči zarezať kotúčovou pílou a až potom celé auto „vypnúť“.
Následne je potrebné ochladiť batérie veľkým množstvom vody, aby sa prestali opakovane zapaľovať. Tesla pre tieto prípady odporúča použitie termokamery. Zaujímavé je, že pri nehode v Rakúskom horeli batérie len v prednej časti. Aby vozidlo nezhorelo celé, inštaluje Tesla medzi jednotlivé batériové moduly izoláciu a zamedzuje tak preskakovaniu plameňov z jednej časti do druhej.
Prečítajte si aj: Elektromobil Tesla Roadster už letí vo vesmíre! Elon Musk si splnil ďalší sen
-jj-