Azda najťažšou úlohou pri tvorbe nového auta je vytvoriť nový dizajn, ale – ako sa hovorí – neprestreliť cieľ. Na jednej strane totiž dizajnéri musia sledovať nové trendy (tí šťastnejší ich vytvárajú), na strane druhej musia ostať nohami pevne na zemi. Zákazníci musia auto prijať. Keď hovorím, že dizajnéri musia sledovať trendy, tak tým myslím nielen dizajnové trendy, ale aj spoločenské – zmeny životného štýlu ľudí, zmeny v správaní zákazníkov, zmeny v požiadavkách a preferenciách ľudí atď. Tvorcom Audi A7 Sportback sa to podarilo.
Auto je očividne nové, plné nových moderných prvkov, ako celok však nepolarizuje. Je presne také, aké ho zákazníci chceli. Z prvkov, ktoré definujú novú tvár, spomeniem najmä svetlá. Predné svetlá HD Matrix LED majú nový tvar, ale tiež celkom nový svetelný podpis denných svetiel. O tom, že majú omnoho vyššiu účinnosť ako predošlé svetlá, hádam ani nemusím hovoriť. Zdôrazním iba to, že výborne funguje prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, osvecovanie zákrut aj „obkresľovanie“ ostatných áut v premávke. Ak sa vrátim k dizajnu, musím spomenúť širokú masku chladiča (širšiu a s ostrejšími hranami ako doteraz) s čiernym lesklým lemom, kapotu s ostrejšími linkami a športovejší nárazník. Ešte brutálnejšia voči predošlej generácii je zmena zadných svetiel. Samotné svetlá sú užšie a spája ich jeden svetelný pás naprieč celou šírkou auta.
Samé displeje
Karosériu môžem označiť za zdržanlivú, interiér je naopak vyzývavý. Pozornosť upútajú dva veľkoplošné dotykové displeje. Ten spodný má 8,6-palcovú uhlopriečku a slúži na písanie, ovládanie klimatizácie a vybraných prvkov (manuálne vysúvanie krídla, vypínanie systému štart-stop, stráženie jazdných pruhov atď.). Pod ním je úzky dotykový pás s ovládaním systému audi drive select, vypínaním ESC, zapínaním výstražných smeroviek, vyhrievanie čelného skla a zadného okna. V hornej časti prístrojovky je 10,1-palcový displej informačného, multimediálneho a navigačného systému. Osobne nie som prívržencom dotykových displejov, ale v Audi majú oba displeje vysoké rozlíšenie, skvelú citlivosť a väčšina virtuálnych tlačidiel je dostatočne veľká. Tým, že tlačidlá musíte stlačiť silnejšie, minimalizujete mylné impulzy. Zaujímavosťou je heptická spätná väzba virtuálnych tlačidiel. Jej intenzitu si môžete nastaviť. Digitálny je aj prístrojový štít audi virtual cocpit. Ten má 12,3 palca a jeho zobrazenie si môžete prispôsobiť. Vďaka spomínaným displejom je prístrojová doska absolútne čistá. Jedinými dvoma hardvérovými tlačidlami sú tlačidlá ručnej brzdy a funkcia Hold. Bol by som radšej, keby sa aj niektoré ďalšie veci ovládali tlačidlami či otočnými ovládačmi, ale vzhľadom na vycibrenú prácu displejov ani s nimi u mňa Audi „neprestrelilo cieľ“.
Úplnou lahôdkou je volant. Je nastaviteľný v oboch smeroch a je vo výbornej pozícii voči sedadlu, je fantasticky tvarovaný, obšitý kvalitnou kožou. Ešte aj posilňovač riadenia je výborne naladený a samotné riadenie je akurátne rýchle. Radosť mať v rukách ten volant a pracovať s ním. Chválim aj športové sedadlá, ktoré poskytujú výbornú oporu telu v každej situácii – v zákrutách aj na dlhých cestách. Pasažieri vzadu musia počítať s tým, že sedadlá sú posadené nižšie a že v karosérii so zvažujúcou sa strechou nie je prebytok miesta nad hlavami, aj s tým, že uhol otvorenia zadných dverí nie je príliš veľký, ale najmä s tým, že stredom auta vedie pomerne vysoký a široký tunel. Nuž, nie je to sedan. Môžeme sa však na celú vec pozrieť aj z druhej strany. Vtedy si uvedomíme, že tu máme krásne kupé s prednosťami sedanu – prední pasažieri nemusia vystupovať, aby niekto mohol nastúpiť dozadu, netreba sklápať predné sedadlá a vzadu je predsa viac miesta ako v kupé.
340 koníkov
Testovaný exemplár mal exteriérový balík S line, S line Sportpaket plus a príplatkové 21-palcové disky kolies Stern, vďaka ktorým pôsobil naoko veľmi dynamicky. Našťastie, pod kapotou bol motor, ktorý tento dojem nielenže potvrdzoval, ale ho ešte umocňoval. Hovorím o preplňovanom benzínovom trojlitri s výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 500 Nm. V bežných rýchlostiach a pri pozvoľnej akcelerácii o jeho práci vlastne ani neviete. Ide tichučko a ladne. Len čo však udriete medzi kone, krásne zaerdžia a vás oprie do sedadla. Vtedy pochopíte čaro veľkých a silných motorov. Zaujímavosťou je, že motor využíva 48-voltový mild hybridný systém s alternátor-generátorom. Vďaka nemu totiž môže systém štart-stop vypnúť motor ešte pred zastavením vozidla – už pri poklese rýchlosti na 22 km/h. A to nie je všetko. Okrem toho môže riadiaca jednotka pri uvoľnení plynu vypnúť motor aj za jazdy – pri rýchlosti 55 až 160 km/h, maximálne však na 40 sekúnd. Vtedy auto plachtí zadarmo. Systém by mal ušetriť skoro liter benzínu na 100 km. Moja spotreba 9,6 l/100 km má síce ďaleko od tej, ktorú sľubuje výrobca, ale musím povedať, že som tentoraz využíval potenciál motora viac ako obvykle. Neľutujem však ani kvapku benzínu, ani cent, ktorý som natankoval.
Motor je spojený s výbornou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá ma doslova očarila. Očarila skvelou prácou v každom z jazdných režimov, ale aj rýchlymi reakciami na manuálne povely. Obzvlášť chválim, že umožňuje krásny ladný rozbeh aj prudký odpich. Samotná prevodovka je odstupňovaná pomerne ťažko. To znamená, že motor vo vysokých rýchlostiach točí nízke otáčky. Konštruktéri si to mohli dovoliť, pretože motor je skutočne silný a ani veľmi nízke otáčky (tesne na 1 000 ot.min-1) mu nerobia problémy – neduní, nevibruje…
Pneumatiky so šírkou 255 milimetrov majú už obrovský mechanický grip.
Pneumatiky so šírkou 255 milimetrov majú už obrovský mechanický grip, k tomu výborne vyladený podvozok, ktorý zabezpečuje čitateľné jazdné vlastnosti, tiež permanentný pohon oboch náprav quattro a skvelé riadenie. Keď si tieto štyri veci dáte dokopy, zistíte, žečím viac zákrut, tým lepšie. Vzduchový podvozok našťastie nie je príliš tvrdý ani v dynamickom režime, v komfortnom je príjemne mäkký. Obrovitánske 21-palcové kolesá na väčších nerovnostiach však už tresnú do karosérie. Je to ako so ženami na vysokých opätkoch. Vysoké opätky síce zdôraznia ich sexepíl, my muži si za nimi ideme vykrútiť krky, ale samotným ženám ich nosenie nerobí dobrotu. Jednoducho krása má svoju daň.
Plyn so spätnou väzbou
Správy o tom, že autá budú už čoskoro jazdiť autonómne, sa na nás valia z každej strany. Audi A7 Sportback to vie do značnej miery už dnes (dokonca keby boli európske zákony flexibilnejšie, tak by toho vedelo viac) a ja som si to neraz vychutnával. Auto udržiavalo odstup od auta idúceho predo mnou, preberalo rýchlosti z dát navigácie a rozpoznávania dopravných značiek (ak som dorazil k obci alebo som prešiel popri značke, ktorá limitovala rýchlosť, tak auto samo spomalilo na povolenú rýchlosť a potom na konci obce alebo za koncom obmedzenia rýchlosti automaticky zrýchlilo), spomaľovalo pred ostrými zákrutami a pod., viedlo auto v jazdnom pruhu… Z bezpečnostných dôvodov som však ruky musel mať na volante. Svetlá osvetľovali zákruty, prisvecovali križovatky, obkresľovali autá… Ak som šiel podľa navigácie, tak sa prisvecovanie križovatiek aktivovalo v predstihu. Ešte predtým, ako by som zatočil volantom či „vyhodil“ smerovku. A to je len časť toho, čo A7 Sportback dokáže. Musím zdôrazniť, že všetko fungovalo fluidne – auto zrýchľovalo a spomaľovalo prirodzene (ani nie zbytočne rýchlo, ani nie zbytočne pomaly), nespanikárilo v neštandardných situáciách (napríklad keď sa predo mnou začalo otáčať iné auto).
Audi A7 Sportback dokáže do značnej miery jazdiť autonómne už dnes.
Ešte viac ako čiastočne autonómnu jazdu som si vychutnával normálnu, keď som mal kontrolu nad autom vo vlastných rukách. A7 Sportback totiž poslúcha na slovo, jazda je upokojujúca. Mimoriadne užitočnou funkciou je Predictive Efficiency Assistant, ktorý už poznám napríklad aj z Q7-ky. Keď som sa blížil k miestu s obmedzenou rýchlosťou (či už začiatok obce, alebo k dopravnej značke s obmedzením rýchlosti), k ostrej zákrute, ku kruhovému objazdu atď., tak sa na prístrojovom štíte a na head-up displeji objavila zelená kontrolka znázorňujúca nohu z plynu. Keď poslúchnete a dáte nohu z plynu, tak sa k miestu s obmedzenou alebo nižšou odporúčanou rýchlosťou dokotúľate príslušnou rýchlosťou. Možno nebudete mať vždy presne 50-ku na hranici obce alebo presne stanovený limit vedľa príslušnej značke, ale pôjdete plus-mínus požadovanou rýchlosťou. Spomínané symboly však človek nemusí včas zbadať. V A7 Sportback je však plynový pedál doplnený o spätnú väzbu. V momente, keď sa vám zobrazia symboly „noha z plynu“, plynový pedál zabrní. A to už zacítite. Je už na vás, či odporúčania elektroniky poslúchnete alebo nie. Ak máte trochu času a chcete ušetriť, tak ho poslúchnite. Ušetríte oveľa viac než len zopár kvapiek paliva. Systém môžete, samozrejme, aj deaktivovať.
A7 Sportback dokonale reflektuje aktuálny životný štýl a aktuálne dizajnové a technologické trendy. Je technokratický, ale pritom nepolarizuje verejnosť.
Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic S Line
Stručne
Čo treba uznať: Pôsobivé dizajnom, technológiami aj jazdnými vlastnosťami.
Čo nám chýbalo: Možno len o číslo menšie kolesá.
Čo nás prekvapilo: Prevodovka pracuje skvelo.
Cena: základ/test: 70 400/104 165 €
Záruka: 3 roky alebo 90 000 km
Motor: Preplňovaný zážihový V6/24V, zdvihový objem valcov 2 995 cm3, max. výkon 250 kW (340 k) pri 5 000 – 6 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 370 – 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 154 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 5,3 s, vmax=250 km/h, spotreba výrobca/test 6,8/9,6 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor