Aké sú teda pravidlá pre prevádzku týchto inak skvelých dopravných prostriedkov? Elektrická kolobežka sa stala veľkým hitom a tak sa pozrime na pravidlá jej používania.
Kto je kto
Pozrime sa do zákonov. Dočítame sa, že bicykel s prídavným motorom s výkonom maximálne 0,25 kW a najvyššou (asistovanou) rýchlosťou obmedzenou na 25 km/h, nie je považovaný za motorové vozidlo. Ľudskou rečou: platia preň rovnaké predpisy ako pre „obyčajné“. Podotýkam, že elektromotor v prípade bicykla smie účinkovať len v súčinnosti so šliapaním do pedálov, nie samostatne. Bicykel by jednoducho nemal byť schopný jazdy čisto na elektromotor. Kolobežka s elektromotorom takto definovaná nie je, a preto je motorovým vozidlom!
Kolobežka sama bežká?
Dovolil som si vypožičať túto detskú riekanku. Podľa platného zákona „chodcom je aj osoba, ktorá napríklad… sa pohybuje na… kolobežke…“ A sme pri riešení prvého problému: kolobežka bez motora na chodník môže ísť. Zákon nič nehovorí o tom, či aj kolobežka s pomocným elektromotorom do 0,25 kW, no pretože – pozri vyššie – sa považuje za motorové vozidlo, na chodník nesmie ísť. Dokonca ani na chodník pre cyklistov, z toho istého dôvodu. Takže zostáva cesta a na nej pre vodiča motorovej kolobežky platia povinnosti ako pre cyklistu. Pozor! Ak sa pozrieme na jedno z najpopulárnejších miest cyklistov a kolobežkárov – bratislavský Starý most – vyplynie nám logicky, že naň môžu ísť chodci, kolobežky bez motora, bicykle bez motora i s motorom do 0,25 kW (lebo je tam aj chodník pre cyklistov). Kolobežka s motorom však nie!
Milosrdný bicykel
Čím je človek starší, tým viac potrebuje pomoc. Platí to aj pre jazdu na bicykli. Elektrický bicykel je tiež skvelým dopravným prostriedkom aj na cestu do práce či za zábavou. Ak spĺňa limity 0,25 kW a 25 km/h je stále „len“ bicyklom so všetkými právami i povinnosťami z toho vyplývajúcimi. Umožní vám prísť do práce nespotený a svieži využívajúc cyklistické chodníky či okraje vozoviek (to už je väčší adrenalín). Samozrejme, treba šliapať. Bicykel na chodník nesmie ísť (okrem detí do 10 r.). Preto využívanie chodníkov a priechodov pre chodcov, ak bicykel nevediete, nie je legálne. Nezabúdajte tiež, že cyklochodník môžu využívať aj „nemotoroví“ kolobežkári, no nesmú ohroziť ani obmedziť cyklistov. S bicyklom s pomocným motorom do 0,25 kW teda môžete ísť na chodník pre cyklistov a na cestu.
Opatrne s „fintami“
Prestavať si bicykel na elektrobicykel dnes nie je problém ani v domácich podmienkach. Na internete nájdete potrebné súpravy bez problémov. Ich elektronika je nastavená na najvyššiu rýchlosť do 25 km/h. Ale pozor, aj pri výkone motora do 0,25 kW je veľmi jednoduché obmedzovač asistenčnej rýchlosti vypnúť. Ďalšou fintou sú bicykle so silnejším motorom, ale s obmedzovačom výkonu na 0,25 kW. Niektoré ponúkajú „off-road mode“, ktorý obmedzovač deaktivuje – legálne len mimo oficiálnych ciest. Nuž, zatiaľ tieto a podobné fígle polícia nekontroluje. Zatiaľ…
Rozum a tolerancia
Realistický pohľad na dopravnú situáciu vo väčších mestách hovorí jasnou rečou: kolobežiek i bicyklov s prídavnými elektromotormi bude len pribúdať. Zákony a vyhlášky, ani tie najnovšie, celú problematiku ich prevádzky a schvaľovania ešte nepokrývajú. Jeden príklad za všetky? Vôbec nie je stanovené, od akého veku môžete jazdiť na kolobežke s prídavným elektromotorom, ani tým do 0,25 kW…! Nezostáva iné než ohľaduplnosť, slušnosť, tolerancia. Žiaľ, ako hovorí príslovie, ľudia sa správajú rozumne, až keď už nemajú inú možnosť…
Text: Dalibor Klíma, foto: archív
Ako tak čítam je to divočina a neviem si predstaviť klobežku na ceste, mne osobne manžel kúpil elektrokolobežku aby som s ňou chodila do práce pretože som mala obavy z bicykla pretože by som musela chodiť po ceste medzi autami a ž toho som mala obavy a to nehovorím o vodičoch áut keď majú pred sebou cyklistu, okraje ciest sú tak rozbyte a sama jama ze sa necudujem ze cyklisti idu po chodniku, aby sa vyhli nehode, viete mám po 50 a pre mňa je elektrokolobežka super či na nákup alebo sa niekam dostať a nemusím vyčkávať na autobus alebo elektricku a najmä keď sú obmedzenia v doprave. Dúfam že to niekomu pomôže rozhodnúť o nových pravidlách voči elektrokolobežkam. Skôr by mali vsade upravit obrubniky aj na prechodoch s cim mam problem, kolobežka ma 40kg a pri vyššom okraji ju nedvihnem a hľadám iné cesty preto apelukem na to aby boli cesty pre bicykle a kolobezky, kvôli pár vyrostkom nemusia trpieť ostatní.