V segmente SUV sa neustále niečo deje, len v priebehu posledných dní sa svetu ukázala trojica nových modelov. Silné zastúpenie má v tomto segmente aj BMW a aby tomu tak bolo aj naďalej, pripravila bavorská automobilka novú generáciu modelového radu X5.
Výrazne tvarovaná kapota, krátky predný previs, jemne šesťuholníkové blatníky a dynamická linka strechy sú prvkami, ktoré odkazujú na športový, no zároveň robustný charakter nového BMW X5. Nové BMW X5 sa bude štandardne dodávať s LED reflektormi, na požiadanie s laserovými svetlometmi BMW Laserlight s adaptívnymi LED svetlometmi Adaptive LED Headlights. Precízna línia v bokoch vozidla, ktorá stúpa smerom k zadným dverám, potvrdzuje modernú príťažlivosť nového BMW X5. Zvýrazňuje mohutné ramená a končí sa v zadných svetlometoch, ktoré zasahujú do bokov. Zadné svetlomety taktiež využívajú LED technológiu. Rázvor sa oproti predchodcovi predĺžil o 42 mm (teraz má 2 975 milimetrov), dĺžka pridala 36 mm (na 4 922 milimetrov), ďalších 66 mm šírka (teraz 2 004 milimetrov) a výška narástla o 19 mm (na 1 745 milimetrov), čo dodáva novému BMW X5 impozantný vzhľad ako aj výrazne väčší priestor pre pasažierov a ich batožinu.
Interiér a výbava
Zvýšená pozícia sedenia, palubná doska zameraná na vodiča a nový vzhľad a usporiadanie ovládacích prvkov ponúkajú osobe za volantom najlepší možný prehľad nad dianím a umožňujú mu naplno sa venovať úlohám spojeným s riadením. Plne digitálna prístrojová doska a kontrolný displej sú prepojené vizuálne rovnakým vzhľadom a využívajú rovnakú grafiku. Na stredovej konzole sa nachádza ovládač iDrive Controller, novo tvarovaný volič automatickej prevodovky a všetky ostatné ovládače potrebné pre jazdu vrátane ovládača jazdného zážitku, štartovacieho tlačidla a tlačidiel na ovládanie vzduchového odpruženia či terénnych režimov (ak sú vo výbave vozidla). Podobne je poruke aj nový ovládač klimatizácie a kúrenia, tlačidlami sa ovláda aj osvetlenie nového modelu BMW X5. Medzi nové prvky navrhnuté pre zvýšenie pohodlia a pocitu luxusu na palube nového BMW X5 patria 4-zónová klimatizácia či panoramatická presklená strecha. Jej plocha je o 30 percent väčšia než v prípade predchodcu. Súbor prvkov Ambient Air umožňuje ionizáciu vzduchu a vypúšťa do interiéru jednu z ôsmich individuálne voliteľných vôní. Luxusný zvukový zážitok má na starosti zvukový systém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s 20 reproduktormi a s výkonom 1 500 W (očakáva sa dostupnosť od 12/2018). Na zadných sedadlách sú dostupné aj funkcie ako BMW ConnectedDrive či navigácia. Súčasťou nového BMW X5 môžu byť aj termo držiaky na poháre a to predovšetkým v stredovej konzole. Spolu s vyššou mierou komfortu a exkluzivity sa zvýšili aj možnosti variability. Operadlá zadných sedadiel delené v pomere 40 : 20 : 40 zvyšujú po svojom sklopení objem batožinového priestoru zo 645 dm3 na 1 860 dm3. Ak sa vo vozidle nachádza na požiadanie dodávaný tretí rad sedadiel, môžu si záujemcovia rozšíriť výbavu vozidla aj o elektricky ovládané posúvanie zadných sedadiel. Ovládací panel v batožinovom priestore umožňuje posúvanie sedadiel v druhom rade a sklápanie operadiel sedadiel v druhom a treťom rade. Sedadlá v druhom rade sa navyše môžu naklopiť, aby uľahčili nastupovanie a vystupovanie z tretieho radu sedadiel.
xDrive pre radosť z jazdy
Nová generácia xDrive ponúkne účinnejší pohon všetkých kolies a elektronicky ovládanú uzávierku zadného diferenciálu. Systém je teraz schopný rýchlejšie a precíznejšie rozdeliť krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá podľa aktuálnej situácie. Pre zvýšenie účinnosti sa plný výkon presúva na zadné kolesá iba vtedy, keď je pohon všetkých kolies nevyhnutný. Nový systém xDrive ponúka aj nastavenie, ktoré uprednostňuje pohon zadných kolies. Ten sa využíva pri zvlášť dynamickom jazdnom štýle. Elektronicky ovládaná uzávierka zadného diferenciálu (dostupná v spojení s verziou výbavy M Sport a s balíkom Off-Road) dáva ovládateľnosti ešte športovejší nádych. Technika podvozka dopĺňa dizajn vozidla. Na prednej náprave využíva dvojité trojuholníkové ramená, vzadu je to päťprvková náprava. Nové BMW X5 prichádza už v základnej výbave s elektronicky ovládanými tlmičmi Dynamic Damper Control, ktoré vylepšujú dynamiku ovládania a zároveň zvyšujú komfort pruženia a jazdy. Vodič si môže ovládačom jazdného zážitku vybrať z dvoch nastavení – pre komfortnejší alebo športovejší jazdný štýl.
Do modelového radu BMW X sa prvý raz dostalo viacero prvkov. Vďaka nim dosiahne nové BMW X5 lepšie výkony na nespevnených cestách a zároveň bude športovejšie a komfortnejšie než kedykoľvek predtým. Adaptívne M odpruženie Professional s aktívnymi stabilizátormi a Integrálnym aktívnym riadením všetkých kolies Integral Active Steering prepožičiava vozidlu mimoriadne agilné a dynamické jazdné vlastnosti. Milovníci vyššieho komfortu jazdy uvítajú Adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách s automatickým udržiavaním svetlej výšky, ktoré spolupracuje so stabilizačným systémom Dynamic Stability Control (DSC) a môže tak aktívne pomáhať pri zlepšení brzdného výkonu. V režime SPORT sa pri rýchlostiach nad 138 km/h automaticky zníži svetlá výška o 20 milimetrov. Svetlú výšku môže vodič individuálne nastaviť, napríklad pri jazde v teréne.
Asistenčné systémy vodiča
Súčasťou štandardnej výbavy nového modelu BMW X5 sú prvky ako Systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia a Kolízne varovanie a Varovanie pred chodcami v meste s funkciou City Braking. Na požiadanie dodávaný Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop&Go dokáže automaticky zastaviť vozidlo a opäť ho rozbehnúť. Pre komfortnejšiu jazdu v dopravných zápchach sa doba zastavenia a automatického rozbehnutia predĺžila na 30 sekúnd. Rýchlostné obmedzenia identifikované systémom Speed Limit Info umožnia automatické prebratie rýchlostného limitu do udržiavania rýchlosti s rozdielom až do 15 km/h. Na želanie dodávaný balík Driving Assistant Professional obsahuje prvky ako Varovný systém zmeny a opustenia jazdného pruhu vrátane Asistenta pre jazdu v dopravnej zápche ako aj Asistent udržiavania jazdného pruhu s aktívnou ochranou pred bočnou Paletu asistenčných systémov dopĺňa viacero bezpečnostných a komfortných prvkov vrátane Varovného systému pre križovatky. Pri rýchlosti jazdy do 85 km/h poskytuje upozornenie na vozidlá prichádzajúce zo strán a to najmä za zníženej viditeľnosti. Zadný varovný systém pred premávkou zboku, Varovanie pred zmenou prednosti v jazde, Varovanie pred vjazdom do protismeru a Varovný systém zmeny jazdného pruhu. To sú len niektoré z bezpečnostných prvkov obsiahnuté v balíku Driving Assistant Professional.
Novinkou v oblasti bezpečnostných systémov je Asistent núdzového brzdenia. Používa sa v momente akútnej zdravotnej nevoľnosti vodiča a aktivuje sa potiahnutím páčky parkovacej brzdy. Systém v závislosti od jazdnej situácie automaticky zastaví vozidlo v aktuálnom jazdnom pruhu, na kraji cesty alebo na spevnenej krajnici. V rýchlostiach od 70 do 100 km/h sa nevyhnutné manévre spojené so zmenou jazdného pruhu vykonajú automaticky. Zároveň sa spustia výstražné svetlá a Inteligentné tiesňové volanie automaticky upovedomí kontaktné centrum.
Parkovací asistent v novom modeli BMW X5 využíva lineárne navádzanie na plne automatické pozdĺžne zaparkovanie vozidla. Systém premeriava potenciálne parkovacie miesta pri jazde okolo nich. Keď nájde vhodné miesto, vodič iba zapne smerovku, stlačí tlačidlo na stredovej konzole a Parkovací asistent prevezme riadenie, ako aj zaradenie patričného režimu prevodovky, akceleráciu a brzdenie.
BMW Digital Key
Kľúč BMW Digital Key využíva technológiu komunikácie blízkych polí Near Field Communication (NFC). Vďaka tomu sa dá vozidlo odomykať a zamykať pomocou mobilného telefónu, čím odpadá nutnosť klasického kľúča od vozidla. Stačí, ak vodič podrží svoj mobilný telefón pri kľučke dverí. Po nastúpení do vozidla sa telefón uloží do priestoru na bezdrôtové nabíjanie alebo do držiaka, čo je signál pre bezproblémové naštartovanie motora. Digital Key je dostupný cez aplikáciu BMW Connected a jedno vozidlo tak môže ovládať až päť ľudí. Funkcia BMW Digital Key bude zo začiatku dostupná iba pre vybrané telefóny s funkciou NFC.
Na začiatku predaja budú v Európe k dispozícii modely:
BMW X5 xDrive40i: radový 6-valcový benzínový motor, 8-stupňová prevodovka Steptronic, 2 998 cm3, maximálny výkon: 250 kW (340 k) pri 5 500 – 6 500 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 450 Nm pri 1 500 – 5 200 ot./min., 0 – 100 km/h): 5,5 s, najvyššia rýchlosť: 243 km/h, kombinovaná spotreba paliva*: 8,8 – 8,5 l/100 km, kombinované emisie CO2*: 200 – 193 g/km, emisná norma: EU6d-TEMP.
BMW X5 xDrive30d:radový 6-valcový naftový motor, 8-stupňová prevodovka Steptronic, 2 993 cm3, maximálny ýkon: 195 kW (265 k) pri 4 000 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 620 Nm pri 2 000 – 2 500 ot./min., 0 – 100 km/h: 6,5 s, najvyššia rýchlosť: 230 km/h, kombinovaná spotreba paliva*: 6,8 – 6,0 l/100 km, kombinované emisie CO2*: 179 – 158 g/km, emisná norma: EU6d-TEMP.
BMW X5 xDrive M50d: radový 6-valcový naftový motor, 8-stupňová prevodovka Steptronic, 2 993 cm3, maximálny ýkon: 294 kW (400 k) pri 4 400 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 760 Nm pri 2 000 – 3 000 ot./min., 0 – 100 km/h): 5,2 s, najvyššia rýchlosť: 250 km/h, kombinovaná spotreba paliva*: 7,2 – 6,8 l/100 km, kombinované emisie CO2*: 190 – 179 g/km, emisná norma: EU6d-TEMP.
*Všetky hodnoty výkonu, spotreby a emisií sú predbežné.
BMW (pl), foto: archív