Ministerstvo životného prostredia SR vypracovalo analýzu, ktorá sa týka celkovej nákladovosti elektrifikovaných vozidiel počas ich životného cyklu. Z nej vo všeobecnosti vyplýva, že hoci sú obstarávacie náklady ekologických automobilov vyššie, celkové náklady sa v priebehu ich prevádzky vyrovnávajú.
Z nasledujúceho grafu vyplýva, že v prípade porovnateľných vozidiel nižšej strednej triedy, tzv. “kompaktov”, sa po započítaní štátnej dotácie (5 000 €) vyrovnajú celkové náklady (obstarávacia cena + prevádzkové náklady) plne elektrických a bežných automobilov v priemere po najazdení 140 000 km.
V prípade plug-in hybridov je to po 190 000 km. Od 160 000 km je elektromobil dokonca najvýhodnejším typom auta. Bez dotácie však potrebuje najazdiť elektromobil až 250 000 km, aby sa po finančnej stránke vyrovnal “spaľovákom”.
Lacnejšie ako Škoda Octavia
Už dnes je teda možné na Slovensku kúpiť elektromobily, ktoré sú neporovnateľne ekologickejšie a dynamickejšie a zároveň sú celkovo výhodnejšie ako vozidlá s bežným pohonom. Analýza taktiež hovorí o tom, že obstarávacia cena porovnateľnej Škody Octavia je v SR o 1/3 nižšia ako v prípade elektromobilu Hyundai Ioniq Electric. Celkové náklady na tieto modely sa však vyrovnajú už po najazdení 100 000 km.
V porovnaní s novým elektromobilom Nissan Leaf 2018 vychádza Octavia po rovnakom nájazde kilometrov dokonca takmer o 3 000 € drahšie. Tieto údaje platia po započítaní štátnej dotácie na elektromobily (5 000 €).
Nízke prevádzkové a servisné náklady elektromobilov
Z dlhodobého hľadiska sa ukazuje ako najvýhodnejšia voľba elektromobil a najmenej výhodnou bežný automobil so spaľovacím motorom. A to najmä kvôli nákladom na pohonné hmoty a servis. Elektromobil má totiž najnižšiu jednotkovú cenu jazdy a v porovnaní so “spaľovákom” až primitívnu konštrukciu motora, ktorý je oveľa spoľahlivejší a menej náročný na údržbu.
Vyrovnanie obstarávacích cien by nemalo trvať dlho
Obstarávacia cena elektrifikovaných automobilov, najmä elektromobilov a plug-in hybridov je v súčasnosti podstatne vyššia ako v prípade porovnateľných vozidiel s bežným spaľovacím pohonom. Vďaka poklesu cien batérií, stúpajúcemu dopytu a ponuky e-áut, ako aj ďalších faktorov, budú ceny týchto vozidiel neustále klesať. Niektoré prognózy hovoria o tom, že obstarávacie ceny elektrických a spaľovacích automobilov by sa mali vyrovnať okolo roku 2025.
MŽP SR (šr)