Spoločnosť Pendine, ktorá sa špecializuje na predaj historických vozidiel, ponúkla do predaja výnimočný Jaguar XK140 kupé z roku 1955. Model s uzatvorenou strechou, ktorého majiteľom bol aj britský pretekár James Duncan Hamilton, stojí 69.500 libier (79.392 eur).
V lete pred viac ako 60 rokmi sa prvým majiteľom „nášho“ Jaguaru stal britský automobilový díler Henlys of London. Druhým šťastlivcom v poradí bol už spomínaný víťaz vytrvalostných pretekov 24 hodín Le Mans a niekdajší profesionálny pilot Duncan Hamilton, ktorý zomrel v roku 1994. Jeho syn Adrian potvrdil, že pozoruhodný automobil relatívne často používala jeho matka!
Od roku 1979 malo „naše kupé“ len troch majiteľov, pričom súčasný vlastník má k dispozícii od roku 1998 aj dokumentáciu o obnove a údržbe vozidla. Farba auta bola zmenená na striebornú z pôvodného továrenského originálu, ktorým bol odtieň Birch Grey (Šedá breza). Karoséria si na prekvapenie vyžiadala len minimum pozornosti zo strany britského dodávateľa XK.
Tento legendárny exemplár XK sa ešte pravidelne používa a šoférovať ho je zážitkom pre každého skutočného jazdca. Okrem pneumatík Michelin Pilote je jedinou modifikáciou oproti originálu päťstupňová manuálna prevodovka. Okrem toho sa jedná o veľmi štandardné auto, ktoré sedí na oceľových kolesách s lopatkami.
Jaguar XK140 bol športový automobil vyrábaný ostrovnou značkou medzi rokmi 1954 a 1957. Vozidlo bolo v mnohých ohľadoch vylepšenou verziou svojho predchodcu – modelu XK120. Do roku 1957, keď bol nahradený verziou XK150, stačili vyrobiť 9051 exemplárov.
Model XK140 absolvoval premiéru ako inovovaný nasledovník starnúceho modelu XK120 na jeseň roku 1954. Vzhľadovo sa od svojho predchodcu príliš neodlišoval. Na prvý pohľad boli zrejmé nové širšie, bohato pochrómované predné aj zadné nárazníky, ktoré nahradili tenké dvojdielne nárazníky svojho predchodcu.
Zmena postihla tiež prednú masku vozidla, ktorá zostala rovnako široká ako u jeho predchodcu, teraz však mala menší počet pochrómovaných zvislých rebier. Naprieč celou kapotu a cez viečko kufra sa po novom ťahal pochrómovaný pruh, ktorý bol na konci ozdobený emblémom odkazujúcim na úspech vozu C-type v pretekoch Le Mans v roku 1951 a 1953.
Nový automobil bol aj o trochu širší. Motor bol posunutý o necelých osem centimetrov dopredu, čím vzniklo viac priestoru pre posádku. Vďaka tomu a mierne upravenej línii strechy sa mohol po prvý raz u športového modelu XK ponúkať tiež praktický variant vozidla s núdzovou zadnou sedačkou pre jedného dospelého alebo dve deti. Spomínaná konfigurácia bola k dispozícii len pri verzii kupé.
Model XK140 zdedil vyhlásený šesťvalcový motor XK s objemom 3442 cm³, avšak bol vyladený na vyšší výkon. Z pôvodných 160 koní na 190 koní. Číslica 140 v názve vozidla už neoznačovala maximálnu rýchlosť auta v míľach za hodinu, ktorá sa posunula na hranicu 200 km/h. Model XK140 bol prvým športovým vozidlom značky, ktorý ponúkali od roku 1956 aj vo vyhotovení s automatickou prevodovkou.
Vozidlo bolo už od svojho uvedenia na trh k dispozícii v troch prevedeniach. Prvé bolo kupé s pevnou strechou a núdzovým zadným sedadlom, z ktorého sa predalo 2808 kusov. Druhým bolo kupé so zaťahovacou strechou a snímateľnými bočnými okienkami s označením DHC (Drop Head Coupe). Vyrobilo sa z neho 2889 exemplárov. Posledným a najúspešnejším modelom bolo klasické prevedenie – roadster OTS (Open Two Seater), z ktorého sa vyrobilo 3354 kusov.
-jj-