Požiar po tragickej nehode elektromobilu vyrobeného spoločnosťou Tesla, pri ktorej minulý týždeň vo Švajčiarsku zahynul 47-ročný nemecký šofér, zrejme spôsobili prehriate batérie. Podľa nemeckých médií kompetentné orgány teraz preverujú spomínanú verziu privolaných hasičov.
K fatálnej nehode došlo v južnom Švajčiarsku, konkrétne v kantóne Ticino. Tamojší hasiči označili za hlavný pôvod požiaru prehriatie líthium-iontových batérií. V podstate ide o jav známy ako „thermal runaway“, ktorý obecne tieto batérie postihuje.
V dôsledku toho došlo v minulosti už k niekoľkým požiarom, a to aj napríklad notebookov či mobilných telefónov. Známy je tiež prípad, keď líthium-iontové batérie spôsobili požiar nákladného priestoru v lietadle spoločnosti DHL.
Prudké a nekontrolovateľné prehriatie sa tiež nazýva teplotná explózia. Ide o exotermickú reakciu, čo je chemická reakcia, pri ktorej sa uvoľňuje veľké množstvo tepla. Táto reakcia je charakteristická práve prebytkom tepla. V podstate je to opak endotermickej reakcie, pre ktorú je potrebné naopak teplo dodávať.
Nemecký šofér Tesly išiel v čase nehody podľa médií vysokou rýchlosťou, ale či bol pustený autopilot, známe zatiaľ nie je. Počas používania tejto funkcie, ktorou sú vybavené tiež iné autonómne vozidlá, sa už stalo niekoľko vážnych nehôd aj so smrteľnými následkami.
Mimochodom, koncom minulého pracovného týždňa narazila v americkom Utahu Tesla Model S do kamiónu. Šoférka uviedla, že mala zapnuté automatické riadenie a v čase nehody sa venovala mobilnému telefónu. Odborníci na elektromobily pre prípady požiaru automobilu Tesla odporúčajú dodržať bezpečný postup.
Pritom sa nejedná len o spôsob likvidácie samotného požiaru, nutné je aj použitie špeciálnych ochranných pomôcok kvôli toxickým výparom z batérií. Vozidlo sa následne musí ešte 48 hodín sledovať – pre prípad, že by sa batérie opätovne zapálili. Na vozidlo je potrebné nasypať obrovské množstvo piesku alebo ho doslova zaplaviť vodou. V prípade Tesly je údajne potrebných až 12.000 litrov vody.
-jj-