Mercedes-Benz Digital Light otvára nové dimenzie v osvetľovacej technike, ale aj v asistencii vodičovi.
Svetlo je fenomén, bez ktorého by neexistoval život na Zemi. Potrebujeme ho my ľudia, zvieratá aj rastliny. Dáva nám život. Mercedes-Benz rozvinul túto myšlienku a svetlo posunul do roviny pomocníka. Mercedes-Maybach triedy S totiž dostal revolučnú osvetľovaciu technológiu Digital Light. Zatiaľ ide o pilotnú sériu pre vybraných flotilových zákazníkov, ktorí si svoje autá s novou osvetľovacou technikou budú môcť prevziať už v najbližších týždňoch. Digital Light sa dodáva ako integrálna súčasť komplexnej stratégie Inteligentné jazdenie a významne prispieva k zvýšeniu bezpečnosti v cestnej premávke.
Viac ako milión pixelov
Každý svetlomet má čipy s viac ako miliónom mikrozrkadiel (každé zrkadlo je vlastnej jeden pixel), ktoré vytvárajú presne definovaný svetelný kužeľ či dokonca svetelný obrazec. Spomínané svetlomety poskytujú vynikajúci svetlený výkon v každej jazdnej situácii, pričom pracujú s ešte vyššou precíznosťou ako dnešné svetlomety Multibeam. To znamená, že napríklad obkresľovanie ostatných účastníkov premávky je ešte tesnejšie, avšak bez oslepenia ostatných účastníkov cestnej premávky. Systémy kamier a snímačov vo vozidle rozpoznávajú iných účastníkov cestnej premávky, výkonné počítače v priebehu milisekúnd vyhodnotia ich údaje, ako aj digitálne navigačné mapy a vyšlú svetlometom príkazy na optimálne prispôsobenie rozptylu svetla vo všetkých situáciách.
Inovatívne funkcie
Svetlá Digital Light zároveň rozširujú vizuálnu podporu asistenčných systémov. Vďaka inovatívnej technológii možno okrem iného na vozovku premietať symboly vo vysokom rozlíšení. Na jednej strane tak vodič dostáva upozornenia bezprostredne vo svojom zornom poli, na strane druhej môže takýmto spôsobom auto komunikovať so svojím okolím. Svetlomety Digital Light majú niekoľko funkcií:
- Vodiace čiary
Mnohí vodiči majú problém odhadnúť šírku auta a jazda v zúžených priestoroch im robí problémy. Typické sú zúžené koridory na diaľnici v rekonštrukcii či vo výstavbe, kde sa ide relatívne vysokou rýchlosťou. Svetlá Digital Light pri prejazde takouto oblasťou premietnu na vozovku dve svetelné stopy, ktoré zodpovedajú celkovej šírke vozidla. Tieto vodiace čiary pomáhajú vodičovi pri odhade šírky auta.
- Rozšírené vyznačenie chodcov
Ak sa v blízkosti vozovky v nebezpečnej oblasti rozpozná chodec, zobrazí sa na vozovke šípka, ktorá ukazuje jeho smerom. Na vozovke sa šípka zobrazí aj dodatočne k značeniu, ktoré iniciuje adaptívny asistent diaľkového svetla.
- Značenie odstupu
Táto funkcia vodičovi pomáha pri nastavovaní regulácie odstupu od vozidla idúceho pred ním v závislosti od situácie. Ak si vodič aktivuje tempomat s reguláciou odstupu Distronic Plus alebo zmení regulovaný odstup, ako podpora sa na vozovke zobrazí príslušné značenie odstupu.
- Varovanie na nebezpečenstvá
Vozidlo pomocou technológie Digital Light dokáže varovať vodiča pred určitými druhmi nebezpečenstva a poskytnúť mu na vozovke príslušné upozornenia. Ak vozidlo napríklad opustí svoj jazdný pruh a prechádza do premávky v protismere, na vozovku sa premietne symbol pre udržanie sa v jazdnom pruhu.
- Výstražné symboly
Technológia umožňuje na vozovku premietnuť prakticky akýkoľvek obrazec, resp. výstražný či varovný symbol. Otázkou je iba správne vyhodnotiť situáciu a priradiť k nej príslušný symbol. V pilotnej fáze pri uvedení na trh dokážu svetlomety na cestu premietnuť výstražný symbol pre klzkú vozovku, staveniská, resp. práce na ceste, riziko nabehnutia na prekážku, symbol pre udržanie sa v jazdnom pruhu,
symbol pre auto v zóne mŕtveho uhla, výstražný symbol pre maximálnu povolenú rýchlosť, resp. jej prekročenie.
Bez konca-kraja
Mercedes-Benz opäť dokazuje, že hranice technologických inovácií nemajú konca-kraja a že práve on je tým, kto ich prináša. Na podobnej technológii pracujú aj iné automobilky – koniec koncov kolega Juraj Hrivnák bol na prezentácii podobných projektorových svetlometov Audi už v roku 2015, ale Mercedes-Benz (resp. koncern Daimler) je ten, kto ich ako prvý uvádza do sériovej podoby. Aj keď v súčasnosti iba v malej sérii pilotnej fázy.
Text: Peter Varga, foto: archív