Koniec dieselov v Nemecku?

Vo februári tohto roka vzbudilo veľký rozruch zasadanie nemeckého Spolkového správneho súdu v Lipsku. Rozhodol totiž, že zákaz jazdy vozidiel s naftovými motormi v jednotlivých mestách Nemecka je právne prípustný. Čo to znamená rozmenené na drobné?

Stuttgart a Düsseldorf

Je do istej miery paradoxom, že spúšťacím mechanizmom boli rozhodnutia súdov nižších inštancií v týchto mestách o obmedzení prevádzky vozidiel poháňaných naftovými motormi. Stuttgart, ktorý je sídlom aj koncernu Daimler a značky Mercedes-Benz, výrobcu obrovského množstva vynikajúcich dieselových motorov a tiež značky Porsche… Nuž, život je plný prekvapení. Niektoré oblasti totiž majú problémy s dodržiavaním limitov pre NO2 v ovzduší. A súd v Stuttgarte rozhodol, že najúčinnejšou metódou je obmedzenie jazdy naftou poháňaných automobilov. Obidve mestá teda upravujú plány na udržanie kvality ovzdušia v tomto duchu vrátane obmedzenia jazdy vozidiel s dieselovými motormi okrem tých, ktoré spĺňajú normu Euro 6.

Euro 3, 4, 5, 6…

Čo bude ďalej, zatiaľ nie je celkom jasné. Limit NO2 v ovzduší totiž prekračuje niekoľko desiatok nemeckých miest. Ochrancovia čistoty ovzdušia predpokladajú či skôr presadzujú a  dúfajú, že možnosť zákazov začnú využívať viaceré nemecké mestá. Zrejme sa postupne začnú týkať vozidiel spĺňajúcich emisnú normu Euro 4 a nižšiu, neskôr aj Euro 5. Zaujímavé pritom je, že z naftových vozidiel registrovaných v Nemecku normu Euro 6 spĺňa necelá jedna pätina.

Nie celoplošne

Ani samotná kancelárka Merkelová neprijala verdikt Spolkového správneho súdu s nadšením. Zdôraznila, že vôbec nemá ísť o celoplošný účinok a v jednotlivých mestách je možné realizovať aj iné opatrenia so želaným efektom. Organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH, Pomoc životnému prostrediu) však bije na poplach a vedie proces proti už 28 nemeckým mestám, ktoré podľa nej môžu dosiahnuť predpísané hodnoty znečistenia ovzdušia len rýchlym zavedením okamžite účinných opatrení, napr. zákazom jazdy vozidiel s naftovými motormi. O tom, ako je všetko ešte len vo vývoji, však svedčí výrok spolkového ministra dopravy A. Scheuera: „Žiadna panika a žiadne zákazy, ale stimuly a opatrenia – konkrétne a rýchlo.“ Nuž, potom si vyberte…

Kde konkrétne?

Podľa dostupných zdrojov sa možné obmedzenia ešte len pripravujú. Niektoré sú už predsa len sformulované. V Hamburgu by od mája 2018 mali obzvlášť mať znečisťujúce „nafťáky“ zákaz používať niektoré (nebudem zaťažovať podrobnosťami) úseky dvoch najdôležitejších dopravných tepien. Nebude sa to však týkať rezidentov v tejto oblasti. V čase písania tohto článku je to v podstate jediný konkrétny zákaz. Niektoré mestá (napr. Mníchov) dokonca radšej riskujú pokuty a nezapracovali zákaz prevádzky naftových motorov na svojom území do plánov na udržanie čistoty ovzdušia. Proti čomu ostro bojuje už spomínaná DUH.

Aj z týchto faktov sa dá ľahko a oprávnene dedukovať, že uzávierky miest či ich centier v Nemecku pre automobily poháňané naftovými motormi nie sú na programe dňa ani v strednodobom výhľade. Dá sa však predpokladať, že vzniknú úseky ulíc či ciest, ktoré pre „nečisté“ diesle uzavrú. Najbližšie zrejme v už zmieňovanom Stuttgarte.

Modrá plaketa?

V Nemecku prebieha veľká diskusia o zavedení modrej plakety (nálepky na predné okno), ktorú by mohli získať elektromobily, autá poháňané plynom, väčšina benzínových vozidiel a naftové spĺňajúce normu Euro 6. Tá by oprávňovala ich vjazd do vymedzených zón. Snaha je dokonca presadiť dva druhy modrej nálepky, svetlejšiu pre vozidlá spĺňajúce normy Euro5 a Euro 6 a tmavšiu pre ešte čistejšie, zodpovedajúce normám  Euro6d a Euro6d TEMP. Oficiálne to ešte nie je.

Čo z toho vyplýva?

Nuž, ťažko povedať. Podľa mojich životných skúseností každá aféra po čase viac či menej vychladne. Nový automobil s dieselovým motorom by som sa určite nebál kúpiť a vychutnával si jeho nízku spotrebu, dynamiku a pod. Napokon, peších zón, kam nesmú ísť žiadne autá, je už dnes v každom meste habadej a selektívne vylučovanie dieselových automobilov z premávky, navyše ešte podľa rôznych kategórií, sa mi nezdá reálne. To nehovorím o účinnej možnosti dodržiavania prípadného nariadenia, realizácii postihov a pod. Možno vám napadne – a čo naše svedomie? Momentálne „populárnym“ problémom naftových motorov sú emisie NOx. Áno, to je problém, ale neustále efektívnejšie sa rieši. Naftové motory však majú voči benzínovým významne nižšiu spotrebu, a preto produkujú úmerne menej skleníkového plynu CO2. Navyše sa teraz nerozpráva o ďalšom znečisťovaní prostredia všetkými automobilmi, napr. oterom pneumatík, brzdových obložení a pod. Takže: ak chcete byť zelenší a mať istotu, že sledujete súčasný trend, kupujte benzínové či elektrifikované autá. Ak ste však vo svojich názoroch nie prehnane dynamický a viete, prečo chcete auto s dieselovým motorom, čierne svedomie mať nemusíte.

Text: Dalibor Klíma, foto: archív

DieselgateKoniec dieselov v Nemecku
Komentáre (0)
Pridať komentár