Reflexné prvky na oblečení, resp. reflexné vesty zvyšujú bezpečnosť motocyklistu. Existuje však niečo ešte efektívnejšie.
O živote, resp. smrti motocyklistu často rozhodujú zlomky sekundy. Preto skúsení jazdci vedia, že musia mať oči na stopkách a že musia „vidieť“ očami vodičov áut. Tí ich totiž často zaregistrujú neskoro, niekedy ich úplne prehliadnu. Pritom aj malý kontakt s vozidlom sa môže pre jazdca na skútri či motocykli skončiť katastrofálne. Preto je dôležité, aby bol pre ostatných účastníkov premávky jasne a z dostatočnej diaľky viditeľný a zreteľne identifikovateľný. Tieto slová obzvlášť platia v noci a za zníženej viditeľnosti, tobôž za dažďa. Nespoliehajte sa na svetlá samotného motocykla či skútra. Tie sa totiž môžu pre ostatných vodičov zlievať so svetlami ostatných áut alebo sa v nich strácať. Svetlomet motocykla, resp. skútra sa, navyše, môže niektorým účastníkom zdať ako auto v diaľke.
Reflexné vesty
Preto, keď sadáte na skúter či motocykel, tak zvážte, čo máte oblečené. Podľa možnosti voľte svetlé oblečenie, ideálne s krikľavými prvkami. Tieto farby sú totiž vidieť z výrazne väčšej diaľky než tmavé. Ak jazdíte za zníženej viditeľnosti, dbajte na to, aby vaše oblečenie malo reflexné prvky. Odraz svetla výrazne zvýši vašu viditeľnosť. Čím väčšia reflexná plocha, tým lepšie pre vás. Ideálne je, keď sú reflexné plochy spredu, zozadu aj zboku, aby vás bolo vidieť zo všetkých strán. Množstvo búnd, kabátov a nohavíc má reflexné prvky už priamo v sebe. Často sú však tieto plochy pomerne malé. Na trhu je však množstvo reflexných viest pre motocyklistov s väčšou reflexnou plochou. Väčšinou sú tieto vesty v krikľavej zelenej alebo oranžovej farbe, takže zlepšujú vašu viditeľnosť aj cez deň. Niektoré sú plné, iné sieťované, jedny sa zapínajú suchým zipsom, iné riadnym zipsom… Ich cena sa pohybuje od niekoľkých eur do 100 eur. Jednoduchšou a lacnejšou alternatívou je reflexný pás. Pri kúpe reflexnej vesty si overte, či má CE certifikát. Je to záruka nielen odolnosti samotnej vesty, ale aj kvality reflexných plôch. Výhodou viest ako takých je, že sú ľahké, skladné, takže cez deň ich môžete mať v schránke pod sedadlom a keď vás zastihne noc, tak si ich môžete navliecť na akékoľvek oblečenie. Výnimkou je azda iba Macna Vision Vest, ktorá je kompatibilná iba s motorkárskymi bundami Macna. Pripája sa totiž pomocou zipsu zozadu a dvoch suchých zipsov a háčikov spredu, prípadne tretieho zozadu. Práve takú máme na test aj my. K dispozícii je v rôznych veľkostiach S – XXL (podľa veľkosti bundy) a stojí zhruba 30 eur. Jej výhodou je, že je veľmi ľahká a v zloženej podobe zaberá minimálny priestor. Keď ju správne upevníte na bundu, tak na nej drží stabilne aj vo vysokých rýchlostiach. V lete oceníte, že necháva vetracie otvory bundy odokryté. Naopak, nevýhodou je, že je viditeľná iba spredu a zozadu, reflexné plochy sú navyše pomerne malé. Najväčšou nevýhodou je však to, že je kompatibilná iba s bundami Macna. Osobne ju odporúčam skôr na zviditeľnenie sa cez deň. Na noc by som volil reflexnú vestu s väčšími plochami, a najmä takú, ktorá má reflexné plochy aj zboku.
Svietiaca vesta
Nech si kúpite akékoľvek oblečenie, resp. akúkoľvek vestu (ak odmyslím svetlá motocykla, ktoré sa môžu zliať so svetlami ostatných áut na ceste) vždy sa budete musieť spoľahnúť na to, že vás osvetlí svetlomet auta. A ten vás reálne osvetlí až vtedy, keď je auto už relatívne blízko. Čím sú reflexné prvky vyššie umiestnené, tým neskôr ich svetlomet auta osvetlí. Inými slovami, čím vyššie sú reflexné prvky, tým je auto bližšie k vám, keď vás osvetlí. Existuje tu však iná možnosť – bunda alebo vesta s technológiou Scilif SunFibre. Ide o svetelné vlákna, ktoré aktívne vyžarujú svetlo do všetkých strán – v našom prípade krikľavej svetlozelenej farby. Vodiči vás tak zaregistrujú už z veľkej diaľky, oveľa skôr, než by vás osvetlil ich svetlomet. Za ideálnych podmienok je vesta s takýmto vláknom viditeľná až na kilometre! Pripomínam, že najmodernejšie LED svetlomety s podporným laserovým lúčom majú dosvit okolo 600 metrov, svetlomety bežných áut sa pohybujú niekde na hranici 200 – 350 metrov. A to, podotýkam, hovoríme o dosahu diaľkových svetiel. Vráťme sa však k našej veste. Vestu Nielenže svieti, ale špecifický tvar svetelného vlákna v tvare siluety človeka zvýši pozornosť ostatných vodičov. Vodiči vás v nej uvidia trebárs aj v zákrute. Samotné svetelné vlákno je pre vyššiu odolnosť uložené do textilného obalu – tzv. paspule. Práve ona umožňuje, aby svetelné vlákna bolo možné všiť do akéhokoľvek textilného materiálu, v našom prípade do reflexnej vesty. Svoje využitie si však nájdu aj vo vakoch na chrbát a pod. Paspule zvyšujú mechanickú odolnosť vlákna a zároveň zvyšujú celkovú svietivosť. Súčasťou vesty je malá ovládacia jednotka s akumulátorom a zdroj s dvoma svetelnými diódami. Trojsekundovým podržaním príslušného tlačidla na ovládacej jednotke zapnete alebo vypnete svietenie, krátkymi impulzmi meníte intenzitu svietenia v 3 stupňoch a režim svietenia či blikania. Práve v režime blikania vesta púta pozornosť vodičov ešte silnejšie. Podľa intenzity, resp. režimu svietenia či blikania vydrží vesta svietiť 2,5 – 20 hodín. Akumulátor sa nabíja cez micro USB konektor napríklad z počítača. Súčasťou dodávky je však aj sieťový adaptér. Práve spôsob dobíjania je na jednej strane výhoda, pretože je jednoduchý, na druhej strane nevýhoda. Ak totiž počas cesty vybijete akumulátor, nemáte šancu kúpiť na pumpe baterky a vymeniť ich. Riadiaca jednotka s akumulátorom aj svetelný zdroj sú uložené na chrbte vesty v malom vrecku so zipsom. Testovaná vesta má okrem svietivých vlákien aj klasické reflexné plochy, čo ďalej zvyšuje vašu bezpečnosť. Samotná vesta je sieťkovaná, čo zabezpečuje vetranie tela v lete. Je ľahká (prítomnosť elektriky vôbec necítite), možno ju skladať (aj svietivé vlákna sú ohybné). Vesta je z kvalitných materiálov, je odolná voči vonkajším vplyvom vrátane dažďa. Keď sa zašpiní, môžete ju prať v automatickej práčke – pri teplote do 40 °C na ručný program umývania. Predtým však musíte odňať ovládaciu jednotku. Táto vesta stojí 159 eur, čo nie je málo, ale do čo investovať, ak nie do svojej vlastnej bezpečnosti? Lepšie riešenie momentálne na trhu nenájdete.
Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák